Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Internet Business - PC Magazine Romania, August  2001
 

E-commerce... de la om la om

Dan Șerbănescu

Licitațiile online, așa cum au fost ele adaptate specificului pieței românești, ar putea constitui - cel puțin pentru perioada de criză economică internă prin care tot trecem - o formulă de comerț electronic simplă și accesibilă pentru orice român. Există, bineînțeles, diferențe între licitațiile online din România și cele din țările dezvoltate. Deosebirea fundamentală este sistemul electronic de plată, care folosește cărți de credit, ce sunt încă prohibitive pentru majoritatea românilor.

Chiar dacă licitațiile electronice românești nu funcționează încă după modelul occidental, ele există și se dezvoltă într-un sistem hibrid, ce reușește să adapteze elemente de e-commerce la realitatea socială și economică din România.

Cum funcționează o licitație online?
A participa la o licitație pe un sit specializat nu este mare filosofie. Dacă este îndeplinită condiția sine-qua-non - și anume dacă ai bani - proprietarii acestor situri au grijă ca designul să fie "prietenos" și intuitiv, iar procedurile sunt simplu de parcurs. În primul rând, un astfel de sit reprezintă un loc de întâlnire, o piață virtuală, unde tranzacțiile au loc liber. Informarea în legătură cu articolele aflate în licitație nu presupune din partea utilizatorului decât o simplă navigare, la fel ca pe orice alt sit. Oricine poate accesa diferitele categorii de produse listate sau, dacă este grăbit, poate căuta direct un anumit articol. Dacă interesul utilizatorului a fost stimulat, el va trebui însă să treacă prin procedura de înregistrare pentru a putea participa efectiv la o licitație, fie în calitate de cumpărător, fie de vânzător. Procedura de înregistrare nu este complicată și este gratuită, presupunând simpla completare a unui formular online și existența unei adrese valide de e-mail. Intimitatea utilizatorilor nu este afectată, siturile precizând că datele personale solicitate nu vor fi comunicate unor terțe persoane, cu excepția partenerului, în cazul unei tranzacții încheiate.

Odată ce ai intrat pe un astfel de sit nu ai decât să consulți articolele listate, care sunt însoțite de termenii în care are loc licitația, precum prețul de pornire, durata licitației (3,5,7,14 sau chiar 30 de zile în cazul licitațiilor din România), tipul licitației, eventual un preț rezervat (vânzătorul este dispus să vândă doar dacă s-a ajuns la acest preț, care de regulă nu este afișat), descrieri detaliate ale obiectului, eventual însoțite de imagini, detalii privind procedura de plată, asigurările, transportul și condițiile livrării etc. Forma și nivelul de detaliere a ofertei vânzătorului sunt decise chiar de către acesta, succesul tranzacției urmând să depindă de toate aceste elemente. Dacă ce ai găsit te satisface, nu ai decât să intri în joc și să începi să licitezi, conform unui pas de licitație care este și el precizat.

În momentul în care a expirat durata unei licitații, după stabilirea câștigătorului, situl dezvăluie părților implicate identitatea celuilalt și eventual se pune la dispoziția acestora cu servicii specializate (plată, transport etc).
Însă perfectarea tranzacției este, în ultimă instanță, sarcina celor doi parteneri, implicarea sitului putând fi de natură strict logistică. De altfel, siturile de licitații își declină încă de la bun început orice implicare în procesul de licitare propriu-zisă. Tot ceea ce fac este să supravegheze respectarea regulilor licitației și să încerce să evite eventuale tentative de fraudă. Scopul ultim al proprietarilor unui astfel de sit este generarea de cât mai mult trafic și cât mai multe tranzacții reușite și orice atitudine părtinitoare ar avea un efect nociv asupra încrederii utilizatorilor.

Nimeni nu împiedică utilizatorii să se implice în oricât de multe tranzacții simultan și pe situri diferite. De multe ori, siturile oferă instrumente de administrare a tranzacțiilor multiple sau trimit către firme partenere care asigură servicii cu valoare adăugată față de ceea ce poate oferi situl. Un exemplu în acest sens este chiar cel mai mare sit de licitații online din lume, eBay.com, care oferă utilizatorilor serviciile furnizate de AuctionWatch.com.

De fapt, există două tipuri de situri de licitații: cele unde are loc efectiv procesul de licitare și altele, cum este AuctionWatch, care se ocupă de servicii menite să ușureze sarcina utilizatorilor. Practic, clienții siturilor de licitații devin, dacă doresc, și clienții siturilor de servicii, în a căror ofertă se găsesc aplicații de administrare a mai multor conturi, pe diferite situri de licitații.

Licitațiile la bani mărunți
Pentru siturile de licitații, sursele primare de venit sunt taxele percepute pentru listarea articolelor și, eventual, o cotă parte din valoarea finală a tranzacției, la care se adaugă veniturile "tradiționale" provenite din publicitatea pe sit. În cazul siturilor de servicii, veniturile primare sunt reprezentate de taxele percepute utilizatorilor pentru diferitele servicii cu valoare adăugată oferite. În acest fel, toată lumea are de câștigat.

Aflate încă într-o fază relativ incipientă din punct de vedere al numărului de utilizatori înregistrați și al volumului tranzacțiilor, siturile de licitații online din România (despre care puteți găsi detalii în acest articol, deși nimic nu ar fi mai convingător decât să mergeți direct la sursă) sunt absolut gratuite, deci nu percep nici taxe de acces, nici taxe pentru listarea obiectelor, nici cote parte din tranzacții. În acordul de utilizare, afișat în momentul înregistrării, cei de la OKazii.ro își rezervă însă dreptul de a percepe, la un moment dat în viitor, o taxă pentru serviciile prestate, după o prealabilă notificare în termeni rezonabili, însă în prezent serviciile oferite sunt absolut gratuite. La rândul lor, în termenii și condițiile prezentate utilizatorilor, cei de la eeeBid.ro specifică faptul că înregistrarea, licitarea și vânzarea sunt gratuite.

Modalitatea efectivă de plată pentru licitațiile încheiate cu succes se stabilește fie ulterior tranzacției, de către cei doi parteneri, de comun acord, fie este precizată de la bun început de licitator, cel care cumpără asumându-și deci, implicit, condițiile de plată solicitate.

Cine licitează?
"Un sit de licitații nu este o aplicație foarte complexă și nu ridică probleme foarte mari din punct de vedere tehnic", ne-a explicat Radu Țogui, Senior Web Application Developer la filiala din România a AuctionWatch.com, un important furnizor de servicii pentru marile situri de licitații din Statele Unite.

Principala problemă, de fapt cheia succesului unui astfel de sit, este una de încredere din partea participanților la tranzacții. Soluția găsită este sistemul de feed-back, în care vânzătorul roagă cumpărătorul să-i trimită o reacție față de tranzacție, care poate fi pozitivă sau negativă. Aceste reacții se regăsesc sub forma unor calificative atașate fiecărui utilizator și care pot fi consultate de oricine ar fi interesat să cumpere de la respectivul.

Cel mai greu este la început, când tot acest feed-back nici nu are cum să existe. În timp însă încrederea crește. Este mai ușor să cumperi de la un vânzător care are un feed-back foarte mare, iar grupul acestor vânzători cu un feed-back puternic dă forța respectivului sit, spune Radu Țogui. Există oameni pentru care vânzarea și cumpărarea pe siturile de licitații a devenit o adevărată afacere în sine sau o a doua afacere. Ei fac o formă de e-commerce fără a fi proprietarii unui sit și de obicei tranzacționează mărfuri serioase, nu neapărat second-hand sau obiecte de colecție. Practic, marea masă a acestora generează volumul mare de trafic al sitului și, în cele din urmă, creșterea afacerii. "Din păcate, în România nu există încă această masă critică", a ținut să remarce Radu Țogui. O altă problemă pare să fie forma minimală de prezentare a articolelor sau chiar prezentările confuze, de gen "vilă la munte, două săptămâni", care pot anula din start orice posibil interes pentru articolul licitat.

În SUA și alte țări dezvoltate, siturile de licitații sunt folosite în special de utilizatori individuali, de acasă. Un procent însemnat dintre aceștia este reprezentat de femeile casnice, care de multe ori se ocupă de licitații ca de o reală afacere personală, condusă de acasă.

O altă categorie de participanți la procesul de licitare este reprezentată de firmele care se află în proces de lichidare a activelor. Fie este vorba de active noi (așa-numitele "excess inventory"), fie de obiecte mai vechi, însă funcționale, cum ar fi mobilier de birou, calculatoare, diverse alte elemente de birotică. De remarcat că siturile de licitații nu reprezintă un canal obișnuit pentru achiziții publice și nici pentru tranzacțiile din domeniul industrial, cu materii prime, servicii etc. Natura tranzacțiilor de acest tip implică situri specializate sau "burse virtuale", la care un utilizator obișnuit de licitații online în mod normal nu are acces.

Deși nu prea mulți, printre utilizatorii siturilor de licitații de tip eBay, Yahoo Auctions, MSN Auctions, Lycos Auctions, Excite Auctions etc. se numără și români. Ei folosesc și siturile de servicii precum AuctionsWatch, însă numărul lor este limitat întrucât există o serie de condiții pentru înscrierea pe un astfel de site, între care spinoasa chestiune a cărții de credit, spune Țogui.

Probleme în Paradis
Deși par un adevărat Rai al celor care își doresc cel mai bun preț pentru un anumit obiect sau pentru cei care altfel nu ar găsi în magazine obiecte de colecție sau rarități, siturile de licitații pot crea utilizatorilor probleme serioase, eventuale pierderi - materiale sau de timp - sau măcar un anume grad de disconfort.

Un exemplu îl reprezintă siturile aflate la începutul evoluției, care nu și-au pus foarte bine la punct o politică de listare și reguli ferme de licitare. Pot surveni ciudățenii atunci când un vânzător afișează un preț de pornire iar licitatorii apar cu pețuri derizorii sau foarte mult sub prețul de pornire, sau, extrema cealaltă, licitări de milioane de dolari pentru obiecte relativ ieftine. Greșeala aparține sitului și este una de software. În mod normal, aplicația ar trebui să elimine automat astfel de cifre, care nu corespund regulilor licitației.

De aceea, siturile de licitații stipulează că anunțarea unei oferte implică din partea celui care o face și asumarea tranzacției respective. În cazul în care cumpărătorul se răzgândește sau nu vrea să plătească suma licitată, din punct de vedere legal în România nu există o obligativitate, însă situl poate proceda la penalități mergând chiar până la blocarea accesului unui anumit utilizator. Bineînțeles, acesta poate "ocoli" represaliile făcându-și un nou cont, dar pierde accesul la licitațiile la care era participant sau vânzător sau e obligat să refacă toate demersurile.

În țări în care legislația din domeniul comercial este mult mai drastică, tentativele de fraudă sunt foarte aspru pedepsite, în SUA astfel de ofense putând avea chiar un caracter federal. Legislația americană asimilează postarea unei licitații cu un contract comercial pe care cumpărătorul și-l asumă, cu toate consecințele legale. În plus, folosirea cărților de credit prin intermediul cărora poți fi descoperit foarte ușor are un efect de descurajare a celor puși pe fraude sau fie și pe glume.

Puteți afla mai multe despre problemele cu care se pot confrunta utilizatorii în caseta de mai jos.

 

AuctionWatch România

AuctionWatch România este filiala firmei americane AuctionWatch.com care furnizează servicii pentru siturile de licitații online. Practic, la București există o grupă de dezvoltare "in house", lucrând exclusiv pentru firma americană. Programatorii români se ocupă de toate serviciile pentru clienții AuctionWatch, cu excepția părților de web design și aplicații pentru sisteme electronice de plată, care se fac în SUA.


AuctionWatch.com a dezvoltat o platformă de e-commerce care permite persoanelor particulare și afacerilor de toate dimensiunile beneficiile unui mediu de prețuri dinamic, cum este cel al licitațiilor online. Serviciile oferite includ instrumentele necesare pentru distribuirea eficientă a mărfurilor și obținerea de clienți, în paralel oferind și modalități de căutare și achiziție a mărfurilor. Practic, este vorba de valoare adăugată opțiunilor "clasice".

Utilizatorul primește diverse șabloane pentru prezentarea pe web a produselor sale și are diverse alte opțiuni, precum lansarea unei licitații la un anumit moment. De asemenea, în cazul cîștigării unei licitații, AuctionWatch pune la dispoziția clienților servicii post-tranzacție, precum plățile electronice sau cele de asigurare, transport și livrare. Aceste opțiuni fie sunt lansate automat, fie clienții primesc un e-mail în care le sunt oferite legături către siturile care oferă astfel de servicii. Un alt serviciu oferit este acela de găzduire a imaginilor obiectelor, AuctionWatch oferind mult mai mult spațiu de stocare decât oferă siturile.

Aplicația Auction Manager este piesa centrală a sistemului de administrare a vânzărilor prin AuctionWatch.com, lucrând în paralel cu instrumentul de administrare online, Auction Manager Pro. Folosind Auction Manager Control Panel, comercianții pot avea o evidență centralizată a tuturor licitațiilor și tranzacțiilor la preț fix în care sunt implicați, pe diverse situri.

AuctionWatch.com are circa patru milioane de vizitatori unici pe lună, peste 100.000 de căutări complete pe zi, mai mult de 700.000 de utilizatori înregistrați, peste 2 mil. de imagini servite clienților zilnic, peste 2,6 mil. de licitații lansate zilnic, iar clienții AuctionWatch.com vând mărfuri în valoare de peste 40 mil.$ în fiecare lună.

Lansat în ianuarie 1999 și avându-și sediul în San Bruno, California, AuctionWatch.com se află în proprietate privată, fiind finanțat de Sequoia Capital, Technology Crossover Ventures, CMGI @Ventures, meVC Draper Fisher Jurvetson Fund 1, Angel Investors LP, Bulldog Capital, Argus Capital, precum și de o serie de investitori privați.

 

 

www.eeebid.ro

La numai cinci zile după lansarea primului sit de licitații online, mai precis pe 20 aprilie 2000, piața românească de profil a devenit cu adevărat competitivă, odată cu intrarea în joc a Eeebid Inc. (Eastern European Electronic BIDding), companie "100%" fiică a firmei Unicarte.com Software AG., din Vaduz, Lichtenstein. De la lansare și până în prezent, prin intermediul sitului au fost licitate obiecte în valoare de peste 150.000.000$.
Situl a fost dezvoltat de o tânără echipă de programatori din Brașov, care și-au propus ca prin funcționalitate, servicii atractive și design să atragă un număr cât mai mare de utilizatori. Ei au început simultan și dezvoltarea unei rețele de astfel de situri pentru piețele din Ungaria și Republica Cehă și se află în lucru și un proiect similar destinat pieței poloneze. În versiunea în limba română a sitului, categoriile de produse listate acoperă un spectru foarte larg de domenii: medicale, igienă, cosmetice, animale, plante, antichități, artă, bijuterii, ceasuri, modă, cadouri, decorațiuni, calculatoare, jocuri, cărți, muzică, filme, colecții, monezi, timbre, electrocasnice, mobilă, foto, electronice, imobiliare, jucării, machete de mașini, motociclete, bărci, sport, recreație, telefoane, telecomunicații, turism, servicii, unelte și materiale de construcții.


O particularitate interesantă a sitului este secțiunea dedicată anunțurilor de tip business to business, din domenii precum agricultură, birotică, industriale, construcții etc. Aceste anunțuri sunt accesibile din eeebid Café, o pagină unde utilizatorii pot lăsa mesaje despre oferta lor de produse înregistrate în licitație sau pot lansa cereri pentru produse care nu se regăsesc pe listele sitului. La data închiderii ediției, pe situl eeebid.ro erau în desfășurare peste 13.000 de licitații (cel mai licitat tip de articol fiind CD-urile cu muzică, cu peste 11.000 de licitații în desfășurare).

Într-un comunicat de ultimă oră, eeebid.ro anunța, de asemenea, iminenta lansare a unui serviciu de licitații inverse (reverse bidding), care poate ajuta firmele producătoare să economisească 10-15% din costul total de achiziționare de mărfuri sau servicii. Într-o astfel de licitație, câștigător devine licitatorul care poate acoperi o anumită cerere de marfă sau serviciu la cel mai scăzut preț. Vom reveni cu detalii.

 

www.okazii.ro

Primul sit de licitații online din România, OKazii.ro, a fost lansat la 5 aprilie 2000, de compania netBridge din București (cea care avea să lanseze ulterior și cunoscutul www.trafic.ro). Proiectul viza o licitație absolut gratuită, situl OKazii.ro propunându-și să fie strict un loc de desfășurare a pieței.

Cu o structură echilibrată și extrem de variată a categoriilor de obiecte scoase la licitație, situl s-a remarcat rapid după lansare, în special prin licitațiile în scopuri umanitare, la care diverse personalități din mediile culturale, politice sau artistice din România au scos la licitație obiecte personale, sumele rezultate fiind donate pentru acte caritabile.

În prezent, la peste un an de la lansare, cei de la OKazii au lansat situri de licitații similare și pentru Bulgaria, Ucraina, Ungaria, și Rusia.

Obiectele scoase la licitație se regăsesc într-una dintre următoarele categorii: accesorii casnice, anticariat, antichități, artă, auto, moto, velo, bazar, bijuterii, birotică, papetărie, cărți, video, muzică, CD-uri, computere, software, foto, electronice, îmbrăcăminte, imobiliare, internet, jocuri video și pe calculator, articole pentru copii, mobilă, obiecte de colecție, plante, animale, sănătate, frumusețe, servicii, sport, pescuit, vânătoare, turism. Orice alte obiecte care nu se regăsesc în aceste categorii pot fi solicitate în secțiunea Comunități a sitului.

O inițiativă interesantă este viitoarea lansare a așa-numitului Auto Broker, un sistem care va ridica automat oferta licitatorilor care doresc neapărat să câștige o anumită licitație, fără a monitoriza non-stop evoluția acesteia.

În momentul închiderii ediției, pe sit se desfășurau peste 4.000 de licitații.

 

 

eBay.com

eBay (//www.ebay.com) este cea mai mare comunitate comercială online la nivel mondial. Fondată în septembrie 1995, eBay este o piață foarte puternică pentru tranzacționarea bunurilor și serviciilor, la care participă atât persoane fizice, cât și afaceri de mici dimensiuni. În prezent, comunitatea eBay include 22,5 milioane de utilizatori înregistrați și, potrivit unui raport Media Metrix din septembrie 2000, conduce în topul celor mai populare situri de comerț prin internet.


În 2000, comunitatea eBay a tranzacționat prin intermediul sitului mărfuri în valoare de peste 5 mld.$. În plus, prin recenta achiziție a Half.com, comunitatea eBay beneficiază de o piață ce combină stilul de tranzacționare tradițional al licitațiilor și cel cu prețuri fixe. Half.com, care funcționează din iulie 1999, este o piață online pentru mărfuri second-hand la care, spre deosebire de siturile de licitații, utilizatorii stabilesc un preț fix.

eBay a dezvoltat și o serie de situri specializate, cum ar fi eBay Motors, prin care se licitează toate tipurile de automobile, dar și mașini de colecție, motociclete și piese de schimb auto. Business Exchange este unul dintre serviciile eBay destinat pieței fragmentate dar în creștere a micilor întreprinderi. Aici, firmele au posibilitatea de a cumpăra sau vinde mărfuri noi, folosite sau recondiționate, de la echipamente industriale la echipamente de birotică, calculatoare și instrumente profesionale. Un alt sit specializat, de data aceasta pe obiecte de artă, antichități și rarități este eBay Premier, care permite licitări online în timp real. În sfârșit, BillPoint este serviciul online furnizat de eBay pentru plata facturilor. Serviciul, dezvoltat în parteneriat cu Wells Fargo, facilitează plata prin cărți de credit între cumpărători și vânzători.

Iată și câteva cifre din trimestrului 4 al anului 2000: 134 mil.$ venituri și 24 mil.$ profit; valoarea tranzacțiilor a totalizat 1,6 mld.$, cu o creștere de 79% față de aceeași perioadă din 1999; creșterea cu 145% față de trimestrul 3 a plăților efectuate folosind serviciul de plăți online BillPoint; situarea eBay Motors pe locul 3 în topul american al celor mai mari dealeri de automobile la mâna a doua.

 


Fraude în licitațiile online

Licitațiile online nu sunt nici pe departe imune la practicile oneroase la care recurg unii pentru a-i induce în eroare pe "partenerii" lor. De fapt, în Statele Unite licitațiile online au fost desemnate de Liga Națională a Consumatorilor drept sursa numărul unu de fraude pe internet în 1998 și 1999. Cu toate acestea, ar fi mult exagerat să credeți că toată lumea care participă la astfel de licitații trebuie tratată cu suspiciune. Dimpotrivă, probabil că în 99% din cazuri tranzacțiile dumneavoastră se vor desfășura fără probleme.

Totuși, vă oferim un "Top 10" al posibilelor fraude cu care nu ar fi absolut exclus să vă confruntați la un moment dat, întocmit de AuctionWatch.com:
1. Supralicitarea survine atunci când un vânzător necinsitit va licita el însuși pentru un obiect al său, prin intermediul unor identități diferite, ridicând astfel în mod artificial prețul pe care ar putea ajunge să-l acepte un cumpărător;
2. Licitarea protejată se produce atunci când un grup de cumpărători necinstiți (sau unul singur folosind diferite identități) licitează exagerat de mult un obiect descurajând oponenții, pentru a se retrage în ultimul moment, permițând astfel unui terț care a oferit un preț mult mai mic să câștige licitația;
3. Fotografii false și descrieri eronate pot apărea în prezentarea unor produse vânzătorul încercând astfel să obțină prețuri mai mari pe obiecte de calitate inferioară;
4. Manipularea prețului final prin adăugarea de diferite "taxe adiționale";
5. Costuri de transport "umflate" prin perceperea unor taxe mult peste cele practicate de poștă sau de operatorii de mesagerie cunoscuți;
6. Nelivrarea bunurilor deja plătite cu bună credință de cumpărător, care nu mai are nevoie de nici o explicație;
7. Vânzarea de falsuri sau reproduceri, valabilă în special în cazul licitațiilor de opere de artă;
8. Tehnici de rating dubioase, folosite atunci când un vânzător dorește să convingă potențialii cumpărători de calitatea unor produse inferioare, catalogându-le exagerat prin note, stele sau alte metode;
9. Simularea pierderii în timpul transportului sau pretenția că produsele au ajuns deteriorate, metodă la care pot apela unii cumpărători pentru a solicita rambursarea contravalorii produselor primite;
10. Returnarea de produse înlocuite, care se produce atunci când un cumpărător pretinde că nu este nemulțumit de un produs, returnând însă un altul, de calitate inferioară sau într-o stare mai proastă decât a produsului original.


INTERVIU ::.. Românii licitează pe eBay... "hârtii" de două mii de lei, Radu Țogui, Senior Web Application Developer, AuctionWatch.com România


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro