Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Internet Business - PC Magazine Romania, August  2001
 

E-commerce... de la om la om

Dan Șerbănescu

Radu Țogui
Senior Web Application Developer
AuctionWatch.com România

Românii licitează pe eBay... "hârtii" de două mii de lei

PC Magazine: Compania dumneavoastră - AuctionWatch.com - produce aplicații pentru clienții marilor situri de licitații din lume. O piață a licitațiilor online a apărut și se dezvoltă însă și în România. Totuși, de ce anume ar mai fi nevoie în România pentru apariția unei afaceri de tip eBay, bineînțeles respectând proporțiile?

Radu Țogui: În momentul acesta, în România, internetul în sine este foarte slab dezvoltat. Poate sunt un pic răutăcios, dar, de exemplu, nu m-a convins nici una dintre încercările românilor de a face un portal. Rolul internetului în dezvoltarea unei afaceri nu este bine înțeles. Spre exemplu, am văzut un restaurant care te anunță cătoate comenzile făcute online sunt citite din două în două ore. Multe situri afișează informații sau prețuri vechi de luni de zile. Chiar companii mari, ale căror servicii sunt folosite de sute de mii sau milioane de români, au situri neactualizate sau nu le au deloc. Așa ceva este inacceptabil. Probabil că starea internetului în România este și o reflectare a situației generale a țării. Noi suntem o țară săracă, puterea de cumpărare e mică, oamenii care stau pe internet sunt puțini.

Din punct de vedere tehnic, siturile de licitații online din România par în regulă. Însă din punct de vedere comercial sunt puțin naive. O primă problemă a siturilor românești o reprezintă duratele foarte mari ale licitațiilor - o lună-două, oricum, perioade uriașe. Apoi, lucrurile care se vând acolo sunt un pic stranii, pentru că oamenii care vând nu prea știu să-și prezinte marfa, ca să nu mai vorbim de stabilirea încrederii între parteneri, de seriozitatea ofertelor sau de sistemele de plată.

Cred că, pentru moment, siturile românești de licitații sunt mai degrabă locuri unde utilizatorii merg pentru a se destinde, eventual amuza, și mai puțin pentru a cumpăra mărfuri de calitate în condiții avantajoase.

PC Magazine: Care este cea mai nouă tendință în domeniul licitațiilor online?

Radu Țogui: Cel mai spectaculos dintre serviciile cerute intens de utilizatori în ultima vreme este așa-numitul "storefront". Acest serviciu este practic un sit propriu al clientului, în care toate licitațiile în desfășurare ale respectivului, lansate prin AuctionWatch, se regăsesc în același loc, afișate frumos. Dacă te interesează oferta unui anumit vânzător, te poți duce pe "storefront"-ul lui și vedea că el are în desfășurare șapte licitații la eBay, cinci licitații la Amazon, trei la Yahoo. Dacă ești foarte grăbit poți chiar să cumperi pe loc, la un preț probabil mai mare, pentru că le oferim clienților posibilitatea să vândă și direct pe situl nostru, însă nu în regim de licitație, ci la un preț fix. Deci este exact ca un magazin virtual al fiecărui client. Aceasta este cea mai importantă dintre aplicațiile recente pe care le-am realizat.

PC Magazine: Există și români care vând în regimul acesta?Mai ales că, la un moment dat, cele mai importante situri de comerț electronic din Occident anunțaseră că nu mai fac livrări către România?

Radu Țogui: Eu am găsit români care vând și încă unii destul de activi.

Bineînțeles, pentru ei apare problema cărții de credit, care trebuie să fie acceptată de sit, deci trebuie să poată fi utilizată in străinătate. Apoi este problema feed-back-ului. Primele câteva licitații sunt probabil mai grele, dar apoi, după ce ai vândut de destul de multe ori și ai căpătat un feed-back suficient de mare de la primii cumpărători, neîncrederea dispare. Nu știu câți români cumpără obiecte de pe eBay, însă vânzători am văzut sigur. Printre cele mai vândute articole sunt "hârtiile" de două mii sau de zece mii de lei. Deci, cel puțin la categoria numismatică sau obiecte de colecție, vă pot spune că românii chiar vând pe eBay.

PC Magazine: Care credeți că este viitorul licitațiilor online?

Radu Țogui: Eu cred că licitațiile nu vor rămâne la nivelul actual, ci vor crește. Nu văd nici un motiv pentru care această industrie ar putea să scadă. Sunt mai multe aspecte aici. Totdeauna vor exista persoane interesate de obiecte care nu se găsesc de regulă în magazine, sau obiecte de colecție, sau obiecte la mâna a doua, dar și persoane care licitează din pasiune, chiar dacă ajung să plătească un preț mai mare decât într-un magazin. Apoi, chiar dacă, din punct de vedere al economiei, în prezent America trece printr-un moment de recesiune, eu nu cred că activitatea pe siturile de licitații se va diminua, pentru că excesul de stocuri ori marfa la mâna a doua, chiar cea provenită din lichidări sau restrângeri de activitate, vor merge ușor către siturile de licitații. Apoi, multe firme vând lucruri noi, profitând de ceea ce se numește "prețuri dinamice". Ele pot folosi siturile de licitații poate pentru o sondare de piață, la început, sau pentru consolidarea unei strategii de marketing. Este mai convenabil să apelezi la un astfel de sit decât să te deplasezi în nu știu câte orășele și să închei diverse parteneriate cu dealeri locali. Părerea mea este că siturile de licitații vor deveni unul dintre domeniile importante ale comerțului electronic.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro