Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   





Clic aici
PC Magazine





  PC MAGAZINE August 2004
[ Imagine ]

TESTE COMPARATIVE

VIZIBILITATE 17''

Cristian Lăcraru, Ștefan Iliescu

Modele LCD
  BenQ FP 767 white-silver
  BenQ FP767-12 black-silver
  BenQ FP 783
  CTX S762A
  eYama 17JN1-S
  Fujitsu-Siemens Scaleoview
  Gigabyte GD 1703BP
  Hitachi CML 174SXW
  iiYama Prolite E431-S
  LG Flatron L1710S
  LG Flatron L1720P
  NEC AccuSync 71VM
  Neovo E 17B
  Neovo F417
  Philips 170C4
  Prestigio P171
  Prestigio P173
  Prestigio P174
  Samsung SyncMaster 172V
  Samsung SyncMaster 710N
  Sony SDM HS73L


Modele CRT
  Goldwin Flat C17F
  Hansol DynaFlat 730D 730D
  iiYama Vision Master 1404
  LG Flatron F700B
  LG Flatron F700P
  Philips 107P5
  ProView DX787
  Samsung SyncMaster 793MB
  Samsung SyncMaster 795DF

Evaluare pe scurt

Monitorul este poate componenta care vrei nu vrei tot pe birou stă. Și vrei nu vrei tot te uiți la el. În special când funcționează J. În afară de rolul său de bază în arhitectura unui calculator, există încă două componente ce nu trebuie neglijate. E vorba de protecția vizuală și design. La acestea se adaugă cap de listă capacitățile tehnice.

În testul de aici am încercat să aducem pe piață cei mai importanți componenți ai acestei industrii. În total am adunat în laborator nu mai puțin de 32 de monitoare, atât din gama TFT cât și CRT (cu diagonala de 17"). Așa că ai de unde alege. Citește mai departe testul și la sfârșitul lui vei fi în stare să faci alegerea care ți se potrivește cel mai bine. Succes!

Este normal să vrei pentru sistemul tău ce e mai bun. Și de afirmație nu scapă nici monitorul. Poți alege între modelele CRT și LCD. Diferența constructivă constă în tehnologie. CRT-urile sunt cele mai răspândite. Cauza principală este fără doar și poate prețul destul de redus. Încet, încet însă LCD-urile înfrumusețează cele mai multe biro-uri. Fiecare tehnologie oferă însă facilități ce nu trebuie neglijate.

Tehnologia CRT

CRT: Cathode Ray Tube

Deși CRT-urile privite din exterior nu prezintă mari diferențe, la interior lucrurile stau puțin altfel, existând funcționalități determinante în viitoarea alegere. În primul rând există mai multe tipuri de tuburi catodice, clasificarea putându-se face într-unul din cele trei tipuri: Invar Shadow mask, Flat Shadow mask și Flat Apperture grille.

Principiul de construcție al unui monitor CRT este la bază același și a fost desoperit acum mai bine de 100 de ani. Bine sau nu, acesta nu s-a schimbat foarte mult. Printre altele au fost aduse însă îmbunătățiri în ceea ce privește acuratețea culorilor și rezoluțiile suportate, factori cu o importanță deosebită asupra calității. Este vorba de un tub de evacuare cu un anod, un catod și un tun de electroni. Sunt utilizate diferite tipuri de fosfori si capacitatea acestor substanțe organice de a produce lumină roșie verde sau albastră atunci când se exercită o excitare electrică asupra lor. Punctele iluminate sunt grupate în triade RGB (Red, Green, Blue), care se numesc pixeli. Aceștia, așezați unul lângă altul creează impresia unei imagini. Pixelii pot avea forme și dimensiuni variate, funcție de mărimea fascicolului de electroni și de tehnologia uzitată. Numărul de pixeli de pe ecran determină calitatea imaginii într-un raport de proporționalitate directă. Cu cât rezoluția crește, iconurile de pe ecran scad în dimensiune, dar o cantitate mai mare de informație este pusă la dispoziția ochiului uman.

Ca un rezumat al celor enumerate mai sus putem spune că precizia și claritatea unei imagini depinde de tehnologia utilizată și de dot pitch-ul tubului. Un pitch reprezintă distanța între două puncte ce dețin aceeași culoare. Măsurarea acestei valori se poate face prin diverse metode. În general, cu cât această distanță este mai mică, cu atât claritatea imaginii crește.

Tehnologia LCD

LCD: Liquid Crystal Display

În principal LCD-urile au apărut ca urmare a cererii de calculatoare portabile. LCD-urile sunt subțiri, ușoare și fiabile, elemente cu decizie majoră în cazul unui laptop.

Astăzi, majoritatea monitoarelor LCD sunt construite cu o tehnologie bazată pe o matrice activă de tranzistori plasați pe un film foarte subțire (TFT- Thin Film Tranzistors). Mai există însă și un alt tip de construcție pentru monitoarele LCD, cel cu matrice pasivă, utilizat în anii de pionierat ai calculatoarelor portabile, capabilitățile acestora fiind ceva mai limitate.

Ecranele LCD TFT sunt confecționate din mai multe straturi, așezate într-o anumită ordine: filtru de polarizare, foiță de sticlă, electrod, layer de aliniere, cristale lichide, layer de aliniere, electrod, foiță de sticlă, filtru de polarizare. Între straturi se află dispuse foițe subțiri de tranzistori. În final mai este introdusă o iluminare fluorescentă, din spate a ecranului.

La ecranele TFT cu matrice activă, în condiții normale, atunci când nu există încărcare electrică, cristalele lichide sunt prezente în stare amorfă. În această fază pe ecran nu este vizibil nimic. Variind nivelul de încărcare electrică, layer-ul de cristale lichide va permite trecerea unei cantități de lumină.

Luminozitate

Luminozitatea unui monitor este măsurată în candele pe metru pătrat (cd/mp). În mod normal un monitor CRT prezintă 70-150 cd/mp. Generația SuperBright Diamondtron a introdus pe piață și modele ce prezintă 300cd/mp, valoare de două ori mai mare decât în cazul CRT-urilor clasice.

La capitolul luminozitate LCD-urile se încadrează undeva spre treapta superioară a ierarhiei, înregistrând o luminozitate în jurul a 200-250 cd/mp. Acest nivel, destul de ridicat, permite utilizarea LCD-urilor în medii puternic iluminate. În cazul LCD-urilor luminozitatea mai poate fi crescută semnificativ ridicând nivelul iluminării din spate.

Deși luminozitatea unui monitor deține un rol important în decizia de achiziție, utilizatorul trebuie să mai ia în considerare și alte elemente specifice unor astfel de echipamente, precum rata de contrast, timpul de răspuns și dot pitch-ul. În urma unei corelări a tuturor acestor factori este posibil să găsești modelul cel mai potrivit nevoilor tale.

Dot pitch

Un pitch reprezintă distanța între două puncte ce dețin aceeași culoare. Măsurarea acestei valori se poate face prin diverse metode. În general, cu cât această distanță este mai mică, cu atât claritatea imaginii crește. În același timp însă, odată cu scăderea acestei distanțe este nevoie de un tun de electroni, circuitele de deflexie și alte componente interne trebuie să opereze cu o precizie sporită. În general monitoarele prezente în acest moment pe piață prezintă un dotch pitch cu o valoare de 0,28mm sau mai mică.

Dimensiunea ecranului

La fel ca și în cazul televizoarelor, cea mai simplă metodă de comparație este cea legată de diagonala ecranului. S-a încetățenit în cazul monitoarelor ca unitate de măsură pentru diagonala acestora inch-ul (1inch = 2,54cm). Cele mai întâlnite diagonale în acest moment sunt cele de 14" și 15", cu o urcare foarte rapidă a celor de 17". Acest fapt se datorează atât scăderii prețurilor pentru modelele de 17", cât și opririi producției pentru cele de 14".

În cazul modelelor CRT se calculează două diagonale. Este vorba de diagonala tubului și de diagonala vizibilă. Aceasta din urmă reprezintă zona în care pot fi afișate imagini. În acest caz, de exemplu, un monitor de 15" (diagonala tubului) prezintă de fapt imagine pe 13,8". Lucrurile nu stau la fel în cazul modelelor LCD. Aici nu există decât o diagonală, fiind exact cea pe care este afișată imaginea. Tabelul alăturat explică mai bine cele două diagonale măsurate în cazul CRT-urilor. Dimensiunea ecranului deține un rol important în alegerea achiziției. Pe lângă faptul că un monitor mai mare... "vede mai mare", utilizatorii aleg și în funcție de necesități. Designerii au nevoie spre exemplu de ecrane în care să poată vedea simultan mai multe ferestre, în timp ce un utilizator casnic este interesat în general de lucrul într-o fereastră. Nu trebuie trecut cu vederea nici faptul că o diagonală mai mare a ecranului înseamnă și bani în plus.

Rezoluția

Rezoluția se referă la cantitatea detaliilor ce pot fi observate pe ecran și este măsurată în pixeli. Pixelii sunt puncte RGB care prin iluminare formează imaginea. Cu cât numărul de pixeli ce sunt afișați pe ecran este mai mare, cu atât cantitatea de informație prezentă crește, detaliile fiind mai bine conturate. Rezoluția este exprimată în valoarea sa maximă posibilă. Sunt specificate două valori. Este vorba de numărul maxim de coloane și rânduri de pixeli ce pot fi afișate simultan. De exemplu, o rezoluție declarată 1280x1024 înseamnă informație afișată pe 1280 de coloane și 1024 de rânduri. Cu cât rezoluția crește cu atât imaginea devine mai clară, o cantitate mai mare de informații fiind disponibilă. O dată cu creșterea rezoluției însă dimensiunile iconurilor scad și există o limită maximă de la care vizulizarea nu mai este foarte clară. De aici survine și rezoluția nativă, valoare declarată de unii producători pentru pragul optim al raportului rezoluție/vizibilitate pentru text și grafică funcție de diagonala monitorului. Pentru a înțelege mai bine acest lucru imaginează-ți un monitor de 17" la o rezoluție de 1900x1600. Dimensiunea unui icon va fi extrem de mică, aproape neclară. Aceeași rezoluție, dar pe un monitor de 21" va afișa un icon cu o vizilbilitate excelentă. Deși în primul caz rezoluția este la un nivel maxim, nu este vorba de rezoluția nativă, aceasta fiind undeva în jurul valorii de 1024x768.

Rata de refresh

Rata de refresh se referă la numărul de reîmprospătări ale imaginii pe care le poate efectua un monitor CRT. Dacă rata de refresh este de 60Hz, înseamnă că monitorul va reîmprospăta imaginea de 60 de ori într-un interval de o secundă. Rata de refresh are un rol extrem de important în calitatea imaginii. O valoare mică a acesteia duce la imaginii ce par că pulsează sau tremură. Pe lângă disconfortul creat pe moment poate duce și la îmbolnăvirea ochiului. Imaginea informaticianului cu ochelari nu are nici o legătură cu modaJ. Utilizarea unei rate mari oferă atât continuitate imaginilor cât și claritate, ochiul putând focusa mai bine unghiul vizibil al ariei de interes. Rata de contrast poate fi modificată și din soft, monitoarele de astăzi permițând rate de refresh ce nu mai ridică probleme grave ochiului uman. A fost stabilită o rată de 70Hz ca fiind nivelul la care majoritatea oamenilor nu mai observă efectul de tremurare. Există însă și excepții, unele persoane susținând că și la 75Hz încă mai observă acest efect deranjant.

În cazul LCD-urilor nu se mai vorbește de rata de refresh, nefiind utilizat fosforul. Tranzistorii pot lucra fără încetare și pot rămâne deschiși sau închiși atâta timp cât e nevoie pentru o modificare a imaginii. Așa cum am spus rata de refresh poate fi modificată foarte ușor chiar de utilizator. Deși efectul vizibil nu este perceptibil, pentru cazul în care utilizatorul modifică valoarea de refresh, LCD-urile sunt construite pentru a accepta rate de la 60Hz în sus.

Timpul de răspuns

În general se vorbește despre el în cazul LCD-urilor, și destul de des este confundat cu rata de refresh. Timpul de răspuns reprezintă numărul de frame-uri (poze) ce pot fi afișate într-un interval de o secundă. Această valoare nu are o importanță prea mare în lucrul de exemplu cu fișiere text. În acest caz nu este nevoie de prea multe frame-uri pe secundă. Problema se pune atunci când utilizatorul deține un monitor LCD și dorește să vadă un film sau să joace un joc. În ambele cazuri este nevoie de un timp de răspuns cât mai mic, pentru a permite afișarea a cât mai multe frame-uri pe secundă. În acest mod este respectată dinamicitatea filmului sau jocului. Pe piață există monitoare LCD cu un timp de răspuns de 25ms, dar și modele cu 16ms sau chiar 12ms.

Artificii

Pe lângă toate acestea se mai poate vorbi și de o serie de artificii mai mult sau mai puțin indispensabile aduse monitoarelor. În special acestea sunt "amplasate" pe modele LCD. În primul rând trebuie specificată intrarea video, care poate fi analogică (conector D-Sub15) sau digitală (conector DVI), monitorul fiind pregătit astfel atât pentru plăci video cu ieșire analogică, cât și cu ieșire digitală. Unele modele au implementate două difuzoare, plasate de obicei lateral sau frontal, dispunând de o intrare de sunet și uneori de o ieșire pentru căști. Există și cazuri în care monitorul este utilizat și cu rol de cititor de carduri, având implementat un astfel de dispozitiv. În acest caz legătura cu calculatorul se face prin interfață USB. Tot printr-o astfel de conexiune există modele ce permit introducerea unuia sau mai multor dispozitive pe USB (cameră foto, memory stick), fără a mai fi nevoie de conectarea acestora la calculator (conexiunea USB monitor/calculaor rămâne valabilă).

Beneficiile celor trei tipuri constructive

Invar Shadow mask

  • excelentă definiție orizontală și verticală
  • bună precizie (sharpness) a imaginii
  • linii diagonale corate, fără margini zimțate
  • costuri reduse

Flat Shadow mask

  • include toate punctele forte ale lui Invar shadow mask
  • imagini virtuale plate cu curbare redusă
  • reducerea strălucirii pentru suprailuminare
  • reducerea reflexiilor

Flat Apperture grille

  • imagine naturală plată, impresie de imagine reală
  • focus excelent, cu calitate deosebită asupra textului și imaginilor grafice
  • excelentă definiție verticală
  • excelentă rată de contrast și luminozitate
  • uniformitate superioară a culorii
  • reducerea strălucirii și a reflexiilor
  • reducerea distorsiunilor de tip geometric

Cum am testat

Testele au fost desfășurate în laboratorul PC Magazine Romania folosindu-se același sistem de test pentru fiecare model în parte. Configurația sistemului de test a fost următoarea: placă de bază Epox 4PDA3i, cipset Intel 865PE (southbrige ICH5 USB 2.0), procesor Intel Pentium 4 3GHz/FSB800 MHz, 2x 512MB DDR PC 3200 (dual-channel), hard disk Western Digital Raptor WD740 (10.000rpm/ SATA/150/ buffer 8 MB), placă video cipset Ati Radeon 9600XT. Sistemul de operare utilizat a fost Windows XP Professional.

Testele au fost efectuate în cadrul a două categorii, separarea fiind dictată de tehnologia utilizată, CRT sau TFT.

Pentru fiecare monitor în parte am realizat o caliibrare a acestuia și o citire a luminozității maxime admisibile în cazul calibrării, ultima etapă fiind ce a a realizării gamut-urilor. Fiecare gamut a fost așezat pe același grafic cu un gamut de referință, același pentru toate modelele. În acest mod se pot face comparații directe între monitoarele prezente în test. Pentru citirile de mai sus am utilizat un spectometru GretagMacbeth Eye-One Pro. Pachetul software utilizat a fost Profile Maker 4.0 și Profile Editor 4.0.

Sfaturi de cumpărare

Mare bătaie de cap ai când îți construiești un calculator. Și problema continuă și când acesta îmbătrânește sau pur și simplu vrei să mai crești pe ici pe colo performanțele. Deși nu se montează sub carcasa sistemului, există o serie de componente ce mișună prin jurul acesteia, mai mult sau mai puțin legate cu vreun fir de ea. Fără ele însă nu se prea poate. E vorba în special de monitor, mouse și tastatură. Dacă nu sunt ele, poți să ai și un Pentium 14 că treaba nu prea merge.

Primul gând trebuie să îți zboare la tehnologia de construcție pe care vrei să o deține monitorul tău. Este vorba de CRT sau TFT. Dacă arunci o privire pe două modele, unul CRT și unu TFT, vei observa fără nici o ezitare că primul este enorm... comparativ cu cel de-al doilea. Îți dai seama că până la urmă totuși pe ambele vei vizualiza același sistem de operareJ. Rezultă deci fără discuție că unul e relativ ieftin, iar altul e foarte scump (varianta cu foarte ieftin o excludem). Care!? Credem că nu e greu de ghicit. Și am ajuns la primul factor de decizie. Prețul. Dacă ai bani (undeva în jurul a 400-500 de euro), și îți și place, poți cumpăra un TFT. Arată bine pe birou, e destul de subțire să îl prinzi pe un perete și îți oferă un aer aparte. Dacă nu ai destui bani, poate că e mai bine să te orientezi către un model CRT. CRT-urile sunt mai mari, ocupă deci spațiu semnificativ pe birou, sunt mai greu de mutat. La capitolul imagine nu trebuie să îți faci griji. Ambele variante te pot răsplăti pe deplin. Urmează să te uiți la ceva caracteristici ale modelului. Și aici poți lua în calcul, luminozitatea, rata de contrast, dot-pitch-ul, fora tubului (la CRT-uri), rata de refresh (la CRT-uri), timpul de răspuns (la LCD-uri). După ce ai ales varianta optimă, în cazul în ai optat pentru un LCD te mai poți uita și la alte artificii nu neapărat necesare dar care pot exista pe un astfel de echipament. Cea mai importantă este intrarea video, care poate fi și DVI (digitală).

Dacă ai o placă video cu astfel de ieșire merită să fii atent la monitor. Mai poți arunca o privire și spre eventualitatea în care mai există încorporat un cititor de carduri sau de memorii USB. Poți arunca o privire și la butoanele existente pe carcasă și la funcțiile acestora. Pe lângă clasicele reglaje de luminozitate, contrast, etc. ar fi bine dacă ți se oferă posibilitatea de a "umbla" separat pe fiecare canal de culoare în parte (RGB). Poți face de aici reglaje interesante, fiind utilă și pentru o calibrare ulterioară a monitorului. Nu în ultimul rând mai trebuie să fi atent și la design.

Și în cazul LCD-urilor acest aspect deține o importanță enormă. Dacă ești extrem de pretențios poți face o alegere LCD cu posibilitate de pivotare. În acest mod ecranul poate fi rotit la 90 de grade, această funcție fiind uzitată în principal în cazul vizualizării portretelor. Mare atenție însă la piciorul monitorului, la stabilitatea acestuia, pentru că în astfel de cazuri există nefericita posibilitate de dezechilibrare a întregului ansamblu. În rest... ceva documentare înainte pe Internet, și... bani să fie. Succes!

GLOSAR

Backlight - tehnologie utilizată în cazul monitoarelor LCD, ajutând ochiul pentru operațiunile de citire.
Contrast - diferența între maximul și minimul luminozității monitorului
DDC - Display Data Chanel, standard VESA pentru comunicarea între un monitor și o placă video. Folosind DDC, un monitor poate transmite informații plăcii grafice asupra unor parametrii precum rezoluția maximă suportată și adâncimea de culaore. În urma acestor informații placa video se poate asigura daă utilizatorul introduce informații valide pentru configurarea monitorului.
Diagonală vizibilă - diagonala monitorului este cea măsurată pe tub înainte să fie așezat în carcasa de plastic. Diagonala vizibilă reprezintă zona de pe tub pe care pot fi afișate imaginii. Valoarea celei din urma este mai mică.
Dot pitch - distanța dintre un punct (R, G sau B) și cel mai apropiat punct cu aceeași culoare, pe o linie anterioară sau următoare.
D-Sub 15 - tip de conector analogic între cablu de date și monitor/placă de sunet.
DVI - tip de conector digital între cablu de date și monitor/placă de sunet.
Electronic Radiation Standards - standarde internaționale pentru limitele maxime admise de emisii electromagnetice ale monitoarelor. Ultimul standard adoptat este TCO ´03.
EMC - electromagnetical compatibility. Cerințele EMC stipulează faptul că un dispozitiv nu trebuie să interfereze cu el însuși, cu alte dispozitive interne, sau să fie un factor de interferență pentru alte echipamente.
EMI - electromagnetical interference. Interferențe apărute în sistemul de operare sunt cauzate de incompatibilitatea cu semnalele din mediul înconjurător. Mai multe țări au introdus o serie de legi (FCC și CE), stabilind limitele EMI.
Frecvență orizontală - timpul necesar scanării fiecărei linii orizontale ce intră în componența ecranului. Unitatea de măsură este kHz. Frecvența orizontală este direct legată de rata verticală de refresh, prin urmare cu cât este mai mare numărul de linii verticale cu atât este mai mare frecvența orizontală necesară.
Frecvență orizonală de scanare - numărul de linii video orizontale ale unui ecran afișate într-o secndă (de la stânga la dreapta), numit și frecvență liniară (măsurată în kHz). Cu cât este mai mare această frevență, cu atât crește rezoluția și rata de refresh, rezultatul fiind reprezentat de o imagine mai stabilă.
Frecvență verticală - numărul total într-o secundă în care monitorul poate afișa toate liniile pe întreg ecranul. O frecvență verticală ridicată are ca efect o imagine mai odihnitoare.
Frecvență verticală de scanare - în modul interpolat este vorba de numărul de câmpuri scrise pe ecran în fiecare secundă. Este exprimată în Hz. În modul de lucru neinterpolat este vorba de numărul total de frame-uri afișate pe ecran într-o secundă (cunoscut și sub numele de rată de refresh).
Gamut - setul de culori pe care îl poate afișa monitorul.
LCD - liquid cristal display (ecran cu cristale lichide).
Lățime de bandă - metodă de măsurare a performanțelor unui monitor. Măsurarea se face în MHz, lățimea d ebandă fiind reprezentată de numărul de puncte ce pot fi reprezentate pe o linie într-un interval de o secundă. Mai precis, este vorba de răspunsul în frecvență al sistemului între punctele unde nivelul semnalului scade sub un anumit ptocentaj din valoarea sa maximă (de obicei 50% sau 75%).
Liniaritate - unghiul pentru actuala locație a unui pixel de pe ecran ce corespunde cu locația dorită. Nonliniaritatea aduce imaginii o tentă de distorsionare a unei suprafețe de pe ecran comparativ cu o alta. De obicei acestfapt se întâmplă din cauza unei reglări proaste a voltajului în circuitele interne.
MFE - Magnetic field effects. Un monitor este afectat de câmpuri magnetice. Atunc câd un ecran afizează culori anormale pe anumite arii, sau în cazul în care apar distorsiuni, varifică aparatele care se află lângă acesta. Un astfel de mediu de distorsiune poate fi considerat de exemplu și o boxă neprotejată magnetic. Rezolvarea survine în urma separării monitorului de astfel de elemente prin îndepărtatea de acestea.
Rată de refresh - numărul de frame-uri pe secundă ce pot fi aplicate monitorului. Cu cât acest număr este mai mare cu atât imaginea pare mai stabilă și mai odihnitoare.
Rezoluție - numărul de pixeli ce pot fi afișați pe ecran în același timp, specificat ca număr de pixeli pe linii (orizontale) înmulțit cu numărul de linii orizontale.
VESA - Video Electronic Standards Association, consorțiu al producătorilor format pentru stabilirea și menținerea standardelor de construcție a plăcilor video și monitoarelor.
VGA - Video Graphic Adapter, o placă ce conține un generator de caractere, și un șir de microprocesoare ce translatează informația binară din calculator în semnale video pentru monitor. Aceste plăci sosesc cu o serie de mai multe standarde, determinându-se astfel calitatea imaginilor formate.
VGA - introdus în 1987, a fost prima placă video analogică. Aceasta oferea o rezoluție mai bună decât în cazul plăcilor EGA (Enhanced Graphics Adapter) de 640x480 pixeli pentru grafică și 720x400 pixeli pentru text. VGA aducea și o paletă de culori extinsă de 256 de culori putând emula atât standardul EGA cât și pe cel CGA (Color Graphics Adapter).
XGA-8514A - introdus de către IBM în anul 1990. Rezoluția oferită era de 1024x768 pixeli (în mod interpolat), iar paleta de ajungea la 256 de culori.
XVGA - Extended VGA, introdus de VISa în anul 1991, în acest caz rezoluția maximă fiind de 1024x768 pixeli (în mod neiterpolat), și o rată de refresh semnificativ mai bună decât cea introdusă de IBM prin XGA-8514A. High end graphics adapter - introdus la sfârșitul anilor ´90, destinat în special stațiilor de lucru profesionale, fiind posibilă utilizarea unor rezoluții de la 1280x1024 pixeli la 1600x1280 pixeli, o frecvență orizontală de până la 90Hz și o lățime de bandă de până la 200MHz.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2004 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro