Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Soluții - PC Magazine Romania, Iulie  2003

Bună dimineața,
domnule Administrator!

Răzvan Sandu

Motto:
"Congresul nu va vota o lege care să limiteze dreptul cetățenilor de a deține și purta arme." [Din Amendamentul al II-lea al Constituției Statelor Unite]

Deschid binișor ușa și pătrund în cameră. Din spatele mesei, un tip uscățiv, negricios și foarte înalt îmi face un semn scurt să șed, aproape fără să ridice ochii din hârtiile pe care le are în față. Biroul e foarte dezordonat, dar aranjat cu mobilă scumpă, iar omul continuă să studieze CV-ul pe care l-am trimis pentru angajare. "Așadar, pentru postul de administrator...", spune, într-un târziu, pe un ton nehotărât. "Da", zic, calm, "sunt inginer și mă ocup de administrare de rețele, servere Linux și Windows, switching, routing, întreținere hardware și software...". Fac o pauză, așteptând să fiu întrebat. "În sistemul Word te descurci ?". "Word? Da, desigur, fără să fiu un expert în tehnoredactare.". "Văd că în CV insiști mult pe experiența în Linux. La noi se lucrează mult cu sistemele Word și Norton Commander - avem calculatoare bune, noi, am mai cumpărat luna trecută câteva Pentium 4...". "Și folosiți Norton Commander pe ele ?", întreb, ca din curiozitate. "Da, că e ușor, dar ne trebuie cineva care să se ocupe de ele, să le mai deviruseze...". "Vin viruși din Internet ?", zâmbesc. "Nu, că doar al meu și al secretarei au modem - ce, le fac angajaților Internet-café la serviciu?". "Aha !", răsuflu, dumirit, "și eu ce ar urma să fac ?". "Păi, întâi, să vezi de ce merge rețeaua asta așa de greu - băiatul care ne-a tras cablul a plecat în Canada. Și mai sunt și fire vechi, care trec pe sub uși ..." . "Lucrați prin rețea, pe vreun server ?" "Ăsta, al meu, e serverul, că așa l-au instalat cei de la firma cu programul de contabilitate. Dar mai "crapă" 98-ul...". "Nu, vreun sistem de operare particular, vreau să zic, Windows 2000 Server sau chiar Linux...". "Nuuuuu, era prea scump în oferta de la furnizor, așa că ne-am hotărât să folosim tot sistemul de operare Norton Commander, cu care lucram și înainte. Am uitat să-ți spun, sarcina ta ar fi să cauți metode de reducere drastică a costurilor rețelei și să mi le propui.". "Păi, spuneați că ați făcut investiții masive în calculatoare Pentium 4 ?!". "Da, păi nu trebuie să aibă oamenii calculatoare ca lumea? Mai găsesc pe la colaboratori de-ai noștri ecrane d-alea mici, prăfuite și bombate, de-am văzut Titanic-ul cadru cu cadru !". "Și care sunt planurile de dezvoltare pe viitor ?". "Păi, aș vrea să ne legăm cu sediul nostru de la Cluj, ca să ajungă e-mail-ul direct acolo. Că acum nu ajunge.". "Nu merge e-mail-ul?? Voi călători, deci, și la Cluj ?". "Da, e un calculator și acolo. Cu deplasări plătite de firmă. Dar te duci numai când sunt de luat acte și bani de la filială, că n-o să te trimit doar pentru calculatoare... Lucrezi singur, îți faci slujba de administrator...".

După vreun minut, eram jos, în stradă.

Astăzi, domnilor, vom vorbi despre o meserie prea puțin cunoscută în România: cea de administrator de rețea !

Lumea a fost creată în cinci zile
Cine n-a încercat niciodată comenzile rm -f / sau fdisk nu știe ce legătură are postul de administrator de rețea cu Divinitatea. Imediat însă ce, prin forța împrejurărilor, un angajat ajunge să răspundă direct de datele de pe toate calculatoarele firmei, priviți-i fața: pe chipul său chinuit de preocuparea studiului veți citi sclipiri mistice! J Poate fi responsabil și numai de o singură mașină - serverul cu definițiile a câteva mii de utilizatori dial-up al unui ISP...

Cu o covârșitoare majoritate, dezvoltarea rețelelor de calculatoare din spațiul mioritic se face după o schemă arhicunoscută. Mai întâi, se cumpără un calculator ultraperformant și o imprimantă. Ele funcționează sub Windows 98, fiindcă 1. un sistem de operare comercial mai ieftin și mai ușor de folosit nu există, iar dacă ar exista, nu e cunoscut de manageri 2. vechile programe de contabilitate scrise în FoxPro de DOS nu rulează bine pe nici un alt sistem de operare și 3. filmele piratate pe CD și jocurile cu karate și roboți sunt gândite pentru a fi utilizate optim pe acest sistem de operare.

În faza a doua, computerul achiziționat este "umplut" literalmente cu date - toate critice pentru funcționarea firmei - de către o persoană calificată strict pentru munca de operator. Mașina astfel "îndopată" se lasă la învechit (hardware) timp de câțiva ani, fără nici un fel de upgrade, într-un mediu călduț (neventilat), cu mult praf și aflat în calea năvălirilor de viruși, pe dischete sau din internet. Între timp, se achiziționează și alte calculatoare - firma crește ca volum de operații, număr de angajați și importanță a datelor - care sunt supuse aceluiași proces. Mereu presat de timp, managerul apelează la serviciile unor firme de TI, care organizează rețeaua locală în funcție de situația concretă existentă, din mers. În afară de a stabili locul hub-ului/switch-ului sub biroul secretarei, de a întinde cablurile UTP prin locurile mai greu accesibile și de a instala diverse Windows-uri (totdeauna cu opțiunile implicite), tehnicienii acestor firme mai îndeplinesc și funcția de a pierde iremediabil manualele și CD-urile originale cu drivere ale diverselor computere din rețea, inclusiv foaia pe care au notat adresele IP alocate.

Faza a treia a dezvoltării rețelei este angajarea unui personaj mai tânăr care, fără a avea o calificare suficientă, se mai ocupă, din când în când și mai mult din plăcere, de întreținerea hardware și software. Sarcinile sale în această direcție cresc exponențial atunci când șeful observă că firma, practic, este constrânsă să-și țină contabilitatea "cu pixul" din cauza proastei funcționări a rețelei. În această fază, bunul mers al lucrurilor depinde mult de lecturile tânărului, de disponibilitatea lui de a experimenta lucruri noi cu și fără aprobarea șefilor și de gradul său de inteligență și de pasiune. Presupunând că este un tip studios și muncitor, angajatul nostru are șansa să devină un bun administrator - ați fi surprinși să știți câți administratori de rețea în funcție nu sunt absolvenți de Automatică sau Cibernetică, ci ai altor facultăți !

Faza a patra, care intervine doar uneori, este dezvoltarea rețelei LAN într-o rețea WAN, pe măsură ce firma crește și deschide sedii în locații diferite. În virtutea legilor lui Murphy, soluțiile tehnice pentru această conectare - benefică, de altfel, dar și foarte costisitoare - se aleg întotdeauna, pe criterii financiare, de către terți (ISP-ul, directorul general sau vreun consultant oarecare) și niciodată de către tânărul viitor administrator, pe umerii căruia cade zilnic responsabilitatea întreținerii.

Intrarea în faza a cincea coincide, aproape întotdeauna, cu un dezastru major. Este nevoie de vreo catastrofă (arderea unei componente hardware prețioase sau pierderea completă a datelor contabile în pragul unui control financiar) pentru ca managerul general să admită ideea de a plăti un salariu corespunzător - administratorii buni nu sunt și nu trebuie să fie ieftini ! - unui om calificat. În această situație, fie vechiul administrator-aspirant - care s-a dovedit între timp suficient de bun - este descărcat de alte responsabilități, fie își face apariția un nou angajat, administratorul de rețea. Sau Administratorul, cu A mare.

Omul nostru din Havana
Noul salariat găsește deci, o rețea cu următorii parametri:

  • cablaj existent, de obicei cu un grad oarecare de uzură, alcătuit fără o proiectare detaliată;
  • arhitectură peer-to-peer pe platforme Microsoft, pe care însuși producătorul o recomandă doar pentru home-networking;
  • calculatoare "pline" cu date, de obicei importante pentru firmă;
  • schemă de securitate practic nulă, având în vedere faptul că sistemele de operare Microsoft, instalate pe partiții FAT32, permit accesul liber al oricărui utilizator în orice zonă a discului;
  • utilizatori cu diverse grade de cunoștințe TI (și orgolii legate de ele), de obicei neprofesioniști, dar dornici să le fie respectată "intimitatea electronică";
  • unele componente critice ale rețelei sunt absente: switch-uri cu management, care permit ținerea sub control și optimizarea traficului în rețeaua internă, routere care "rup" domeniile de broadcasting etc.

Dacă tocmai ați fost angajat într-un post de administrator de rețea, cunoștințele Dvs. de Linux vă vor ajuta enorm să vă descurcați în această slujbă complexă, fiindcă documentația Linux se referă la concepte generale de networking și nu la lucruri specifice unui anumit sistem de operare. Iată câteva puncte din care vă sugerez să începeți:

1. De cum ați sosit, nu vă repeziți la detalii, cum ar fi mufe prost sertizate și Windows-uri care nu funcționează corespunzător. Începeți cu bazele meseriei Dvs.: sunteți administrator pentru a furniza organizației în care lucrați un anumit serviciu. De aceea, este fundamental, mai întâi, să-i analizați necesitățile. Mai precis, care sunt nevoile de stocare, de prelucrare și de schimburi de date? Cum este structurată firma și cum comunică între ele diversele departamente? Ce aplicații există, cui se adresează ele?

2. Nu puteți funcționa decât dacă cunoașteți cu precizie rețeaua pe care o aveți în gestiune. Câte stații cuprinde ea, câte servere, ce software, ce alte echipamente și de ce tip? Întocmiți un inventar scris, suficient de detaliat ca să vă dea o privire de ansamblu asupra întregului. Nu este necesar, în acest moment, să știți detalii tehnice despre fiecare placă video în parte, dar este esential să aveți lista completă a elementelor care compun rețeaua și o schemă-bloc a acesteia.

3. Cunoașterea mașinilor nu trebuie să lase pe planul doi cunoașterea oamenilor. Încercați să stabiliți o relație cât mai bună cel puțin cu persoanele care contribuie la funcționarea rețelei. Dacă organizația este mare, obțineți o listă cu numere de telefon și adrese precise ale diverselor sedii, apoi luați legătura cu administratorii de filiale, cu echipa de service a furnizorului de hardware, cu vânzătorul de consumabile, etc. În caz de urgență, veți ști măcar cui trebuie să dați primul telefon.

4. Procurați-vă o trusă de "prim-ajutor", care trebuie să cuprindă cel puțin o rolă de cablu UTP de bună calitate, mufe RJ-45 și RJ-12, clește de sertizat, tester de cablu UTP, foarfeci, șurubelnițe, clește de dezizolat și 2-3 cabluri standard de 2,5 m, gata făcute (straight și crossover). Pentru partea software, asigurați-vă că aveți o copie de lucru a CD-urilor cu sistemele de operare existente în rețea, dischete de boot pentru ele, un CD cu utilitare "condensate" (unde nu veți avea nevoie de micuțul Acrobat Reader sau de WinZip ?)

5. Sunt foarte rare cazurile în care administratorul de rețea poate face și munca de programator. Când aplicația principală de contabilitate nu va funcționa, brusc, nu veți avea timp să rememorați cunoștințele de C din facultate și să începeți să experimentați. Așa că trebuie să vă asigurați că firma are încheiate contracte de asistență software/service cu furnizorii aplicațiilor Dvs.

6. Dacă sunteți nou angajat, insistați pe lângă șeful Dvs. să vă pună la dispoziție o stație de lucru dedicată, cu arhitectură hardware cel puțin decentă și o conexiune internet cu performanțe acceptabile. În momentele de extremă urgență, ultimul lucru de care aveți nevoie este să constatați că hard disk-ul nu mai are loc pentru utilitarele pe care vreți să le descărcați prin FTP sau că mașina vă este ocupată de colega Dvs., contabila.

7. Serverele din rețea, fie ele Windows sau Unix, merită o atenție specială. Nu uitați că un server este o mașină care, prin definiție, furnizează servicii, deci veți dori să știți, pentru fiecare server în parte, ce anume oferă el. Cruciale sunt și parolele: asigurați-vă că puteți avea acces, oricând doriți, la mașinile pe care le aveți în administrare, fără a întâlni uși încuiate, parole pe BIOS sau fișiere criptate de vechiul administrator.

8. Nu moșteniți psihologia clasică a utilizatorilor Windows, care cred că un calculator nu poate fi administrat decât dacă vă găsiți în fața tastaturii lui!
În realitate, în rețelele mari munca de administrare are loc foarte mult prin telnet sau ssh (ultimul este recomandabil). Pentru aceasta, s-ar putea să aveți nevoie de clienți ssh cum ar fi putty, de servere FTP și telnet pentru mașinile Windows 95/98 (un program fiabil puteți găsi la www.fictional.net) și de alte mici utilitare asemănătoare. La limită, puteți utiliza soluții VNC, cum ar fi cele incluse în Linux sau programul pcAnywhere.

Administratore, ce-ai făcut azi la serviciu?
Pentru foarte mulți, slujba de administrator de rețea acoperă un concept prea vag - asta deși în România sisteme mari de calcul funcționau din anii `60 - `70. Unii se gândesc la el ca la administratorul blocului în care locuiesc - un personaj autoritar, însărcinat, îndeosebi, cu birocrația. Alții îl confundă cu un fel de Minitehnicus, care ar putea să-ți facă să funcționeze, numai dacă ar vrea, ultimul joc apărut. Ce ar trebui să înțelegeți Dvs.?

Pe scurt, administratorul este acela care se ocupă cu:

  1. Adăugarea (eventual și achiziționarea) de calculatoare, componente și alte dispozitive hardware (imprimante, unități de bandă, memorii, plăci video, switch-uri, routere, etc.);
  2. Instalarea și configurarea (eventual și achiziționarea) de noi programe necesare funcționării firmei, inclusiv sistemele de operare și software-ul de bază;
  3. Adăugarea și eliminarea de utilizatori (conturi, parole, drepturi de acces în rețea);
  4. Așezarea cablurilor de rețea, prizelor și a celorlalte elemente de infrastructură;
  5. Amenajarea interioarelor/birourilor destinate tehnicii de calcul;
  6. Supravegherea sistemului și menținerea parametrilor de securitate și confidențialitate a datelor;
  7. Efectuarea de copii de siguranță (pe benzi, CD-uri, etc.) pentru datele critice care au fost stocate de utilizatori în locuri predefinite din rețea (în general pe servere și nu pe stațiile proprii ale fiecărui utilizator);
  8. Depanarea hardware și software, menținerea relației cu furnizorii de service și consumabile și cu programatorii;
  9. Stabilirea și impunerea regulamentului general de funcționare a rețelei, a planului de adrese IP și a normelor de funcționare "democratică" a acesteia (astfel încât să se asigure accesul tuturor angajaților la rețea, în concordanță cu scopurile firmei);
  10. Securitatea la scară mare a sistemului, inclusiv protecția fizică a mașinilor și măsurile împotriva crackerilor, a virușilor și a eventualilor angajați rău-intenționați;
  11. Asistența tehnică acordată utilizatorilor (direct, prin telefon sau prin
    e-mail) și asigurarea de resurse de studiu pentru aceștia: cărți și broșuri privind funcționarea diverselor programe, pagini Web etc.
  12. Păstrarea și arhivarea software-ului, a documentației tehnice, a CD-urilor cu drivere etc., cu excepția cazului în care se hotărăște că această sarcină revine fiecărui utilizator în parte, pentru calculatorul propriu;
  13. Gestiunea licențelor pentru software-ul deținut;
  14. În unele cazuri, publicarea și actualizarea datelor care apar pe situl Web al firmei sau pe intranetul acesteia;
  15. Stabilirea bugetului pentru investițiile în TI sau, mai frecvent, consilierea managerului la stabilirea acestuia.

Din cele descrise mai sus, ați înțeles, probabil, amploarea responsabilităților: fie și numai punctul al doilea, instalarea și configurarea software-ului, poate ocupa complet o persoană timp de luni întregi, dacă faceți parte dintr-o organizație mai mare! Tot din cele spuse adineauri rezultă și câteva dintre limitele responsabilității administratorului: nu vă așteptați ca acesta să fie capabil să vă restaureze un fișier important pe care l-ați șters din greșeală, dacă fișierul, în loc să fie stocat pe serverul central al companiei, a rămas "îngropat adânc" printre lucrările Dvs. de pe stația proprie...

Serverele
Probabil că una dintre primele probleme cu care vă veți confrunta atunci când porniți de la arhitectura de rețea Microsoft despre care am discutat mai sus, va fi inexistența unor servere.

Pentru începătorii care îmi vor pune în mod direct această întrebare, voi răspunde chiar aici: da, recomand cu căldură trecerea de la o rețea peer-to-peer la o rețea cu unul sau mai multe servere, fiindcă existența acestora oferă o multitudine de avantaje ! De exemplu, puteți efectua centralizat copii de siguranță ale datelor (pe bandă), puteți defini utilizatorii în întreaga rețea (aceeași persoană va avea același nume de utilizator și aceeași parolă pe toate stațiile) și veți elimina tendința de a se stoca, în dezordine, duplicate ale acelorași fișiere pe stații diferite. Într-o arhitectură client-server, serverele devin punctele critice ale rețelei, pe care trebuie să le monitorizați și întrețineți permanent, iar stațiile capătă rolul de puncte de acces multiple, inteligente (terminale) către informația conținută în rețea.

De multe ori, veți constata că este mai ușor și mai economic să folosiți un server dedicat, separat, pentru aplicațiile majore cu care lucrează firma Dvs. Desigur, o mașină cu un hardware puternic poate găzdui fără probleme atât serverul de e-mail cât și aplicația de contabilitate/gestiune, dar nu veți dori ca primul virus sosit din Internet să vă afecteze bazele de date, nu-i așa? Decizia asupra sistemului de operare pe care îl veți folosi depinde crucial de aplicațiile pe care le găzduiți pe server: pentru serverul de internet veți prefera, fără îndoială, un Linux rulând Apache și sendmail sau qmail, dar pentru o aplicație majoră Microsoft s-ar putea să aveți nevoie neapărat de mediul ei nativ (Windows NT Server, Windows 2000 Server sau recent-apărutul Windows 2003 Server).

În cele mai multe cazuri, veți decide ca unul dintre serverele principale să fie o mașină Linux. Pe ea veți defini utilizatorii Dvs. și apoi veți "exporta" aceste definiții către celelalte calculatoare din rețea, folosind unul sau mai multe mecanisme (Samba pentru clienți Windows, NIS pentru clienți Unix). Pentru cei care nu știu încă, serviciul NIS (Network Information System) este modalitatea standard de sincronizare a numelor de utilizator, parolelor și altor informații într-o rețea Unix, oarecum similar cu Active Directory de la Microsoft.

Iată ce ar trebui făcut pentru asta pe mașina mea Red Hat (ca root, bineînțeles):

1. creați un nou utilizator:

useradd georgel

2. stabiliți o parolă Unix pentru el, local și în toată rețeaua:

passwd georgel
yppasswd georgel

3. stabiliți o parolă Windows pentru el, probabil aceeași ca și cea Unix:

smbpasswd -a georgel

4. adăugați utilizatorul georgel, cu eventualele alias-uri Windows, în fișierul /etc/samba/smbusers

5. reinițializati mașina Linux ca server master NIS:

/usr/lib/yp/ypinit -m

6. reporniți serviciul Samba

service smb restart

7. eventual, completați informațiile relevante despre utilizatorul Georgel, care vor fi văzute cu comanda finger

chfn georgel

Desigur, serverele Samba și NIS trebuie să ruleze (smb, ypserv, yppasswd), ca și serverul finger. În cele de mai sus, am presupus că serviciul Samba este deja configurat, adică mașina Linux joacă rolul de Primary Domain Controller (PDC) pentru grupul de calculatoare Windows din care face parte, iar celelalte eventuale mașini Unix din rețea sunt clienți NIS (ruleaza ypbind).

Odată definită o bază de date centralizată cu utilizatorii Dvs., veți descoperi că munca de administrare a rețelei s-a simplificat în mod magic. Pe diversele mașini Unix din rețea, fișierele utilizatorului Georgel se găsesc întotdeauna în directorul /home/georgel, acestuia fiindu-i interzis să creeze directoare aleatoare prin sistem. Dacă mașinile Windows rulează Windows 2000 sau superior, discurile fiind formatate NTFS, iar numele de utilizator consistent sincronizate cu cele Unix - vă recomand cu căldură toate acestea ! - aceeași ordine se va "propaga" și pe mașinile Windows, prin intermediul controller-elor de domeniu.

Ajunși aici, țin să fac o precizare. Trebuie știut că pentru stabilitatea și ordinea create prin introducerea NTFS pe Windows 2000 sau superioare se plătește un preț, și anume:

  • un sistem Windows astfel configurat necesită un volum mai mare de muncă de administrare în momentul instalării inițiale (definirea mediului de lucru pentru fiecare utilizator în parte), dar generează mai puține probleme în timp;
  • utilizatorii, care sunt membrii grupului Users și nu ai grupului Administrators, vor simți ca o îngrădire a drepturilor lor trecerea la NTFS și s-ar putea să primiți plângeri. Este greu de admis că userii nu mai pot instala, după bunul lor plac, jocurile preferate, că nu mai pot crea directoare comode direct în rădăcina discului C, etc. Încercați să fiți ferm în a nu da drepturi de root (Administrator) acestor useri - cu timpul, se vor obișnui cu ideea că nu mai sunt în Windows 98 și vă vor mulțumi pentru faptul că sistemul nu mai trebuie reformatat și reinstalat la fiecare 6 luni. Dacă totuși vreun utilizator cere insistent drepturi de Administrator pe mașina proprie, stabiliți o parolă locală, diferită față de cea folosită de root și Administrator în intreaga rețea și puneți-i-o la dispoziție. În cel mai rău caz, va căpăta dreptul de a distruge propria stație de lucru și fișierele care sunt pe ea.

"Bunurile" cele mai de preț și imediate, câștigate prin introducerea serverelor în rețea, rămân ordinea și spațiul pe disc. Cu o structură de directoare atent alcătuită, userii nu vor mai (putea) copia de 100 de ori același fișier, în diverse versiuni, pe stațiile de lucru din rețea, ci va exista o singură versiune (cea mai recentă), stocată pe server, pe care utilizatorul o va putea accesa și modifica de la orice calculator. Credeți-mă, economia de spațiu pe disc poate fi importantă, de ordinul zecilor de gigabytes ! Unii administratori merg până într-acolo încât, pornind de la teoria "răului necesar", alcătuiesc în rețeaua locală o bibliotecă publică centralizată, read-only, cu ultimele clipuri, filme și mp3-uri la modă - în felul acesta, utilizatorii nu vor mai consuma inutil lățime de bandă pentru a-și descărca din internet, fiecare pe cont propriu, aceleași melodii...

Servicii
Orice rețea oferă utilizatorilor săi o gamă de servicii standard, care ar trebui să funcționeze ireproșabil. În definitiv, acesta este motivul pentru care a luat naștere conceptul de rețea ! Printre serviciile pe care veți dori să le configurați primele, indiferent de sistemul de operare folosit, sunt accesul (protejat de firewall) la internet, inclusiv poșta electronică către exterior și între membrii grupului, serviciile de tipărire la o imprimantă de mare capacitate aflată în rețea, serviciile centralizate de autentificare (despre care tocmai am discutat) etc.

Altă gamă de servicii se referă la funcționarea rețelei în sine. Poate că veți dori să alocați adresele IP ale stațiilor în mod dinamic, prin intermediul unui server DHCP - este o opțiune recomandată mai ales acolo unde se lucrează mult cu laptop-uri care se conectează și se deconectează frecvent de la rețea. În mod sigur, veți vrea să aveți disponibil și un serviciu de nume (DNS). Dacă aveți un domeniu Internet înregistrat, de tipul firma.ro, serverul DNS va trebui să rezolve, fără conflicte, atât numele oficiale, externe, aflate pe internet (gen www.debian.org), cât și numele calculatoarelor din rețeaua locală, care au adrese private de tip192.168.x.x. (lucru foarte util pentru depanarea problemelor apărute). În absența unui server Windows NT sau 2000, lucrul cu Samba și cu mașini Windows 9x va impune configurarea unui server WINS - obțineți astfel o scădere drastică a traficului de broadcast supărător din rețea, deci sporirea vitezei.

Pentru serviciile de imprimare, folosiți, dacă se poate, o imprimantă laser "serioasă" conectată direct la rețea, printr-o placă Ethernet. Dacă nu dispuneți de așa ceva, preferați soluția conectării imprimantei la portul paralel sau USB al serverului (sau al oricărei mașini care nu se oprește niciodată, nici măcar noaptea) și partajarea ei. Job-urile de imprimare ale clienților vor fi trimise și stocate într-o coadă de așteptare pe server, unde pot fi gestionate foarte ușor, chiar și de la distanță, prin telnet.

Poșta electronică, internă și externă, o veți putea configura, cel mai simplu, pe mașina Linux pe care sunt definiți toți utilizatorii rețelei. Probabil că veți folosi MTA-ul sendmail, opțiunea implicită în Red Hat Linux, deși acesta are reputația de a fi greu de configurat. Folosind Linux evitați costurile de licență, de ordinul miilor de dolari, pentru un server Microsoft Exchange, având libertatea să vă administrați căsuțele poștale așa cum doriți și câștigând în stabilitate. Mașina care joacă rolul serverului de e-mail poate fi aceeași cu cea conectată direct la internet (firewall) sau poate fi o alta, mai bine protejată, situată "în spatele" firewall-ului. În oricare situație, reguli relativ recente ale internetului impun ca ea să poată juca rol de server de e-mail numai pentru utilizatorii din LAN-ul Dvs. - nu configurați un "open-relay", care va fi preluat și folosit de spammeri pentru a "polua" cu e-mail nesolicitat alte situri de pe internet ! În orice caz, pentru a configura corect, este necesar să citiți cu mare atenție un număr de documente - vă sugerez să începeți cu fișierul README al sendmail-ului și cu instrucțiunile de configurare date pe situl Red Hat.

În loc de încheiere
Poate că rândurile de mai sus o să vă facă ca, data viitoare când vă întâlniți cu administratorul Dvs. de rețea, să îl salutați cu mai mult respect. Dacă chiar Dvs. sunteți acel administrator, probabil începător, atunci sunt sigur că, profesional, faceți eforturi să fiți demn de puterea absolută, divină, pe care root o are asupra domeniului său. Noi, toți cei care ne aflăm pe această cale, încercăm asta, ca să fim mândri de profesia noastră. Dacă vă pot fi de folos, vă aștept cu plăcere, ca de obicei, la [email protected] și la www.linuxwill.go.ro !


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro