Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


IPRO - PC Magazine Romania, Aprilie 2003
SOLUȚII PENTRU PROGRAMATORII ȘI DESIGNERII WEB

XML în Flash

Ioan Alexandru Lazăr

Dacă vă mai aduceți aminte de Flash 4, știți și faptul că era destul de rudimentar. Practic, tot ceea ce designerii web făceau cu Flash erau animațiile. Odată cu Flash 5 însă, lucrurile s-au schimbat. Asta în primul rând pentru că ActionScript a devenit un limbaj robust, cu reguli clare, apropiat întrucâtva de Java.

Însă, pe lângă formidabila dezvoltare a limbajului ActionScript, utilizatorii Flash 5 au văzut un lucru interesant: Flash 5 includea un parser XML. Flash MX este capabil să folosească XML, și asta va scuti pe mulți de efortul necesar pentru programele care includ zeci și zeci de variabile și perechi constantă-valoare. Mai ales că în Flash MX obiectul XML a devenit nativ.

XML Și HTML
XML este prescurtarea (și eu m-am săturat de prescurtări ) de la eXtended Markup Language. La fel ca și HTML, este bazat pe "etichete" (tag-uri), dar are o deosebire esențială față de predecesorul său. HTML descrie felul în care informația este afișată de browser. XML descrie informația. De exemplu, atunci când scriu <p>Alex</p>, eu doar afișez textul "Alex". Cu totul altceva este dacă spun <nume>Alex</nume>. Aici se înțelege clar că eu prezint o informație (nume) și nu scriu pur și simplu un text. Informația devine și mai specifică dacă spun <numele_meu>Alex</numele_meu>. Acum, cine citește fișierul XML, știe că e vorba de numele meu, că mă cheamă Alex. În felul acesta, am spus în mod clar că mă cheamă Alex. Mai mult nu pot spune, poate doar <numele_lui_Alex>, dar nu mai are sens. Clar până aici? Mai uitați-vă puțin pe ierarhie:

< nume_întreg>
<prenume >Alex</prenume>
<nume>Lazăr</nume>
< /nume_întreg>

V-ați dat seama că elementul <nume_întreg>, reprezentând numele meu "din buletin" este format din <nume > și <prenume> care se numesc noduri.

XML și Flash
Am spus în articolul despre SVG că se pot realiza grafice actualizate în timp real. La asta folosește XML unui designer care folosește Flash: este o metodă dinamică de a aduce date. În loc să se actualizeze și să se exporte fișierul .fla (ceea ce durează mult, și este imposibil de realizat cu un script Perl sau CFML), se modifică fișierul XML, iar datele sunt transmise filmului Flash, ceea ce este mult mai rapid și mai eficient.

XML prezintă o mulțime de avantaje. În primul rând, este text ASCII. Puteți folosi orice editor de text pentru a scrie fișiere XML, chiar și Notepad din Windows. XML nu depinde de platformă. Dată fiind înrudirea cu HTML, oricine a lucrat vreodată în acest limbaj se va descurca în XML. Spun asta pentru că XML are o singură etichetă de care e nevoie și anume <?xml version="1.0"?>. Dacă vreți să vedeți cum arată un fișier XML, găsiți un exemplu pe CD, în secțiunea IPRO și pe sit la adresa www.pcmagazine.ro/ipro.

Cum se programează
Primul lucru de care veți avea nevoie când veți folosi un fișier XML în Flash este să creați un obiect XML (nu mă voi referi la obiectele de tip soclu XML, poate în alt număr). Pentru asta, se folosește instrucțiunea obiect = new XML(), care creează o instanță a obiectului de tip XML. E bine să spuneți parserului să ignore caracterele cum ar fi cele de sfârșit de linie (line break, caractere invizibile inserate când apăsați Enter). Așa că: obiect.ignoreWhite = true. Acum, avem nevoie de o sursă, de date care să fie trecute prin parser. Metoda XML.ParseSource(sursa) se ocupă de asta, (sursa) reprezentând calea spre fișierul XML care trebuie trecut prin parser.

Obiectul XML are două două funcții pentru evenimente (event-handlere): onData și onLoad. Funcția OnData este folositoare atunci când vreți să fiți sigur că ați scăpat de erori, căci corespunde momentului în care fișierul XML a fost încărcat, dar datele nu au trecut prin parser. OnLoad corespunde momentului în care fișierul XML a fost încărcat, iar datele au trecut prin parser. Și pentru fișiere XML se pot realiza preloadere folosind metodele XML. GetBytesLoaded (întoarce numărul de bytes încărcați) și XML.GetBytesTotal (întoarce numărul total de bytes). În fine, voi mai vorbi despre metoda XML.hasChildrenNodes, care întoarce true dacă un element (ex <nume_întreg>) are noduri-copii (ex <nume_de_botez), și false dacă nu.

Deocamdată, acestea vă sunt suficiente, și puteți chiar experimenta câte ceva dacă vă uitați pe documentația ActionScript. Informații despre XML puteți găsi la: www. xml.com și www.w3.org/XML/, situri oficiale și cu un conținut valoros. Uitați-vă peste ele, pentru că în curând XML va deveni un standard și pentru Flash. Mult succes!


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro