Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Tendințe - PC Magazine Romania, Decembrie 2003

Viitorul e în ... carduri!

Cristian Ionescu

Evoluția extraordinară a cardurilor cu circuit integrat - cunoscute și sub numele de smart carduri - constituie una dintre revoluțiile tehnologice pe care le trăim curent.

De la inventarea conceptului de smart card in 1974, de catre Roland Moreno, până la actualele carduri SIM de 128Kbytes, smart cardurile au parcurs un drum presărat de inovații tehnologice care pare a nu avea limită. Recentele estimări de piață realizate de organizația europeană Eurosmart ne dau toate motivele să credem acest lucru.

Înainte de a le examina, nu trebuie să uităm că deja se împlinesc 10 ani de la prima cartelă românească cu cip, lansată în telefonia publică.

În 2003, la zece ani de la introducere, zeci de milioane de carduri au fost folosite în România, fără incidente notabile. Pe lângă acestea, peste șase milioane de telefoane mobile folosesc poate cel mai avansat smart card - cardul SIM, păstrătorul identităților, al condițiilor de folosire a telefonului mobil și aplicațiilor cu valoare adăugată.

Piața globală a smart cardurilor

Eurosmart a dat publicității următoarele date referitoare la evoluția smart cardurilor la nivel mondial:

An Card
cu Memorie
% Card cu
Microprocesor
% Total %
1999
1031
+14
398
+56
1429
+23
2000
1062
+3
541
+35,9
1603
+12
2001
1152
+8,5
599
+10,7
1751
+9,2
2002
1085
-5,8
701
+17,0
1786
+2,0
2003
1102
+1,6
815
+16,3
1917
+7,3

Aceste cifre indică, pe lângă creșterea extrem de sănătoasă și continuă a cardurilor cu microprocesor și reluarea creșterii cardurilor cu memorie, de tip telefonie publică. Este interesant de notat faptul că, până în prezent, au fost produse mai multe carduri pentru fiecare locuitor al planetei….

Din punct de vedere al aplicațiilor, folosirea cardurilor livrate in 2002 este cea din tabelul 2.

Tab. 2 - folosirea cardurilor pe aplicații.

Card ( Milioane )
Sectoare Memorie Microcontroler Total
  Unități % Unități % Unități %
Telecom
950
87,6
430
61,3
1380
77,25
Servicii Financiare/
fidelitate
23
2,1
175
25
198
11.1
Guvern/ Sănătate
30
2,8
32
4,5
62
3,5
Transport
60
5,5
15
2,2
75
4,2
TV cu plată
0
-
35
5
35
1,95
Securitate IT
9
0,8
7
1
16
0,9
Altele
13
1,2
7
1
20
1,1
TOTAL
1085
100
701
100
1786
100
TOTAL 2002
1786

Pe lângă cele doua aplicații tradiționale: telecom și bancar, constatăm apariția unor noi domenii: transport și guvernamental, în continuă creștere. De altfel, în domeniul cardurilor cu memorie, acestea se plasează deja pe locurile secunde, înaintea cardurilor bancare.

Din punct de vedere geografic, livrările de carduri din 2002 au fost destinate zonelor următoare:

2002 (Milioane)
REGIUNI Memorie % Microprocesor % Total %
EMEA
391
36
414
59
805
45
Asia, Pacific, China
369
34
231
33
600
33,6
AMERICA de Nord
și de Sud
325
30
56
8
381
21,4
Total
1085
100
701
100
1786
100

Europa deține încă supremația folosirii cardurilor, dar este de așteptat ca în viitorul foarte apropiat acest lucru să se schimbe, în favoarea zonei asiatice. Folosirea aparent redusă a smart cardurilor în America este dată de faptul că mai exista încă influența foarte puternică a altor mijloace de plată: moneda și cardul magnetic. În plus, se poate observa influența puternică dată de telefonia GSM asupra livrărilor de smart carduri cu microprocesor.

Să examinăm tendințele care apar în cele două domenii a căror creștere este accentuată în ultimii ani: identificare și transport.

Identificare

Tragicele evenimente din 2001 au dus, printre altele, la creșterea interesului pentru identificarea persoanelor folosind tehnologia mai sigură, a smart cardului. Acestea conțin echivalentul digital al unor caracteristici ale persoanei identificate, folosindu-se la maximum potențialul de memorie existent. Trebuie remarcate limitele minime ale memoriei ocupate pentru diferite date biometrice: 14B pentru geometria degetului, 9B pentru geometria mâinii, 300 - 1200B pentru amprentă, 512B pentru un scan de iris, între 500B si 1000B pentru recunoașterea feței sau 1500B pentru recunoașterea vocii.

Cardurile de identificare sunt contactless, cu microprocesor, continând datele personale, fotografia digitizată și echivalentul digital al amprentei. Așa s-a procedat în SUA de apărare si administrație, în Anglia pentru cei ce solicită azil, în Olanda pentru trecerea frontierei sau în Spania pentru asigurările sociale. Trebuie remarcat faptul că Olanda a memorat pe card și rezultatul unei scanări de iris, pentru a crește siguranța în exploatare.

SUA conduc în ceea ce privește inițiativele, lansând proiecte ambițioase cu valori depășind 1.5 miliarde $.

Peste 4 milioane de ID carduri trebuiesc emise de Departamentul Apărării bazate pe standardul Common Access Card. În general se folosesc carduri cu cipuri de 32KB cu tendința de trecere la 64KB, care mai conțin o bandă magnetică tradițională, poartă o fotografie a posesorului, precum și informații despre acesta, tipărite conform standardelor Code39 si PDF417. Cardurile provin de la Axalto, modelele Cyberflex Access, bazate Java, âmpreuna cu cititoarele de tip Reflex. Se estimează că un astfel de card, cu contact, ar costa sub 5$, iar o versiune contactless, în jur de 8$.

Din 26 octombrie 2004, accesul străinilor din anumite țări in SUA se va putea face numai dacă vor deține pașapoarte conținând date biometrice ale posesorului lor, memorate într-un cip contactless. Conform cerințelor, similare celor exprimate de ICAO pentru transportul aerian, cardurile vor conține caracteristicile feței și câteva amprente sau rezultatul unei scanări oculare. Cipul, integrat în pașaport, va trebui să aibă o durata de viață de 10 ani și, pentru a fi pregătit pentru alte variante sau îmbunătățiri, ar trebui sa poată avea o memorie de 32 sau 64KB, extensibilă ulterior la 512KB sau 1MB. Cipul va trebui să asigure viteze mari de transfer, la distanțe de 10 cm de cititor, pentru a permite transferul și prelucrarea datelor, în timp util, câtă vreme posesorul pașaportului trece prin fața controlorului de la frontieră.

Este de așteptat ca partea conținând zona contactless să fie practic un smart card, cu fotografia și principalele date ale posesorului, fixat de pașaportul tradițional, de hârtie. Mulți oficiali consideră că acest card ar trebui să conțină și certificate digitale, putând fi astfel folosit în relațiile juridice. Proiectul a născut deja controverse între grupările de interese ale fabricanților de astfel de produse. Astfel, ideea unor vize sub forma unor etichete electronice fixate fizic pe pașaport este combătută de cei ce le doresc înscrise în memoria cipului, considerând că aplicarea unor etichete este nesigură, iar controlul ultimei vize problematic, în condițiile în care toate vizele existente ar reacționa la o interogare radio.

O altă dispută este legată de sistemul de operare, pe care producătorii tradiționali din Europa îl doresc a fi deschis, fără implementări speciale, verificat în conformitate cu parametrii impuși de model. În final, însăși metoda de citire fără contact este combătută, ca fiind costisitoare si ne-asigurând independența de fabricanți sau securitatea datelor transmise.

Franța intenționează să emită în anul 2006, smart carduri ID contactless conținând amprente și o fotografie digitizată, memorate într-un cip de 32KB. Pentru a putea funcționa într-o aplicație națională PKI, cardul va conține și certificate digitale, necesare în interacțiunea cu autoritățile. Cardul, care ar putea avea și o parte cu contact, ar urma să fie compatibil și cu aplicația de asigurări medicale de tip Sesame. În partea de identificare, se vor urma recomandările ICAO. Cardul ar trebui să fie folosit în paralel cu documentele tradiționale.

China va emite smart carduri pentru cca. 900 milioane de locuitori, înlocuind actualele buletine de identitate. Deși versiunea de cip are doar 4KB memorie care va memora date personale și o fotografie compactată, costul întregului sistem este estimat la 6.1 miliarde $ ! Problemele logistice care vor fi întâmpinate sunt considerate extrem de serioase - se prevede dotarea a peste 60000 de secții de poliție - astfel încât proiectul va începe cu o faza de test desfășurată în Shanghai, Shenzhen și Huzhon. Cardul va fi contactless, optându-se pentru varianta B a standardului ISO 14443. Autoritățile chineze au impus realizarea cardului în China, cu sprijinul producătorilor consacrați de cipuri: Infineon și Philips.

Transportul public

Folosirea smart cardurilor contactless s-a extins rapid în transportul public mondial, în orașe ca Londra, Petersburg, Chicago, Shanghai, Sao Paolo, Paris, Milano, San Francisco sau, mai nou, Montreal. Noi proiecte sunt așteptate în Atena, Bangkok, Copenhaga sau New York.

În București se discută de asemenea, de câțiva ani, despre un proiect major pentru folosirea cardurilor contactless în transportul urban de suprafață, extinse apoi și la cel de subteran.

Interesul operatorilor este de a simplifica și mai ales a colecta taxa pe folosirea mijloacelor de transport asigurând astfel o amortizare rapidă a costurilor unui asemenea sistem. Interese suplimentare sunt reprezentate de culegerea datelor de trafic sau de realizarea unor aplicații comune, între mai mulți operatori, folosind același card, pe care se găsesc impreună un cip Mifare și un microprocesor.

Aceste soluții sunt cu precădere destinate folosirii de masă, generalizată, așa cum este cazul marilor aglomerări urbane sau a aplicațiilor globale. În Hong Kong, călătorii folosesc "Octopus Card" cu care își plătesc nu numai transportul dar și consumațiile în magazine, își asigură accesul în casele lor păzite electronic, iar copii, la școală, își semnalează sosirea sau plecarea, in mod similar.

Și în Singapore întâlnim o situație asemănătoare pentru cei 4 milioane de posesori ai cardului de transport care integrează un portmoneu electronic. Copii, de exemplu, pot plăti la școală costurile prânzului folosind cardul, iar părinții pot afla pe Internet ce a comandat copilul.

Opinia generală a specialiștilor este că folosirea smart cardurilor contactless în transportul urban reprezintă o așa zisă "aplicație ucigașă" al cărei succes va atrage multe alte noi aplicații de tip identificare sau portmoneu electronic.

Final

Smart cardul este intrat deja in viața cotidiană a fiecăruia dintre noi și este de așteptat ca rolul său să crească. Noile tehnologii, combinate cu extraordinarele aplicații din comunicații vor modifica radical nu numai folosirea cardurilor dar și rapoartele existente între sectoare economice sau sociale.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro