Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Soluții - PC Magazine Romania, Decembrie 2003

J2MicroEdition; Primul MIDLet

Mircea Scărlătescu

Este un adevăr general valabil faptul că un exemplu face cât zeci de pagini de prezentare stufoasă pentru o tehnologie, pentru un aparat, sau orice doriți dumneavoastră… Și cum tehnologia informației de multe ori abundă în explicații care de fapt nu fac altceva decât să încurce, în articolul de față vă va fi oferit un exemplu despre J2ME, tehnologia mobilă Java, sau ce a făcut Java pentru a ajunge pe terminalele mobile a multor utilizatori de azi.

Ca să nu avem vorbe la proces J trebuie să precizez de la început că trebuie să aveți ceva cunoștințe de Java înainte de a ajunge să înțelegeți ceea ce urmează. Nu știu dacă e cazul să vă dau motive să învățați Java, dar hai să încercăm și asta: este un limbaj extrem de căutat, cu o sintaxă destul de simplă și ușor de folosit, iar uneltele gratuite de dezvoltare sunt destul de multe și de calitate. Java are încorporate tehnologii de dezvoltare Web, device-uri mobile, și chiar până la televiziune interactivă (Java TV).

Hai să vedem acum ce trebuie să aveți instalat pentru a putea să dezvoltați propriile aplicații în Java pentru telefoanele voastre mobile: în primul rând, Java 2 Standard Edition (v. 1.4), adică necesarul pentru a programa în Java; include compilatorul Java, mașina virtuală Java, și alte unelte de dezvoltare și documentare. Apoi, J2ME Wireless ToolKitt, cel care se ocupă de partea mobilă a Java, și care vă ajută să realizați și să testați aplicații scrise pentru device-uri mobile. Există și varianta de a downloada și instala și alte unelte de dezvoltare, dar aceasta este configurația minimă pentru a putea să lucrați. De remarcat că aceste două pachete sunt disponibile și atât pentru Linux, cât și pentru Windows.

Dacă ați instalat cu succes cele două soft-uri (instalarea este ușoară), hai să vedem ce reprezintă de fapt JWTK (Java Wireless ToolKitt). JWTK este responsabil de dezvoltarea și testarea claselor ce compun aplicațiile pentru device-uri mobile. Astfel, aveți posibilitatea de a testa programe deja realizate sau puteți să concepeți chiar voi aplicațiile ce vă interesează. Am spus în numărul trecut că un program Java pentru device-uri mobile se numește MIDLet (un echivalent al appleturilor Java pentru browserele Web).

Presupunând că lucrați pe platformă Windows (2000, XP, etc) pentru a realiza un nou proiect, trebuie să vă duceți prin Start -> Programs -> J2ME Wireless Toolkit 2.0 -> Ktoolbar pentru a porni aplicația KToolbar, aplicație care vă ajută la realizarea de proiecte Java2ME. Apăsați pe butonul ´New Poject´ pentru a începe un nou proiect, și introduceti numele proiectului, precum și al clasei MIDLetului vostru. Apasând butonul ´Create Project´ va apare pe ecran fereastra cu opțiuni și setări ale proiectului. Opțiunea foarte importantă este aceea numită "MicroEdition-Profile" pe care o veți seta la MIDP-1.0 pentru a asigura compatibilitatea cu device-urile care folosesc ca specificație MIDP-1.0 (majoritatea device-urilor din ziua de azi, deși cele mai noi și moderne au trecut la specificații mai avansate). Despre restul opțiunilor, vă lăsăm să le descoperiți și singuri, consultând documentațiile aferente Java. Apasând butonul ´OK´ setările proiectului vor fi salvate, și puteți trece la scrierea codului sursa pentru MIDLet.

Dacă crearea proiectului s-a sfârșit, atunci pe ecran vor apare setările proiectului nostru, incluzând directoarele în care se vor copia sursele programului, bibliotecile folosite, și alte resurse. În cazul nostru, dacă am denumit proiectul nostru ca fiind PCMagazine, atunci directorul unde trebuie să copiem o clasă pentru a o compila și pentru a rula programul este c:\WTK20\apps\ PCMagazine\src.

Scrierea codului Java se face ca pentru orice aplicație, în orice editor de text. De remarcat că numele clasei principale trebuie să fie cel declarat la crearea proiectului, iar denumirea fișierului cu extensie .java trebuie să fie aceeași cu numele clasei. Odată realizate aceste deziderate, apăsați butonul ´Build´ și dacă totul este ok, și sursa este corect scrisă, atunci sunteți gata să rulați prima voastră aplicație Java2ME. Apăsați ´Run´ și emulatorul de telefon prezent în J2WTK pornește, deci veți putea să vedeți rezultatul codului scris de voi.

Desigur, emulatorul implicit oferă în cea mai mare parte toate funcțiile necesare pentru a vă testa aplicațiile. Dar poate veti dori să vedeți cum va arata aplicația pe un anumit model de terminal. Aici intră în joc posibilitatea de a instala noi emulatoare de terminale, printre care cele oferite de Nokia. Fără a face publicitate ascunsă, trebuie să spunem că Nokia este poate cel mai important producător de tehnologie de comunicații care suportă și sprijină Java, deci are un mare rol în dezvoltarea J2ME. Toate terminalele Nokia noi suportă J2ME, iar emulatoare pentru acestea găsiți pe site-ul www.nokia.com; resurse, tutoriale și articole despre acest subiect, intâlniți pe www.forum.nokia.com. Instalarea de noi emulatoare este imediată.

În încheiere, ca să puteți să testați și voi primul proiect J2ME, pe CD puteti găsi sursa unei clase de pe www.forum.nokia.com care să vă ajute să înțelegeți elementele de bază, și să vă puteți acomoda cu lucrul în J2WTK. Vă invităm de asemenea să accesați acest site, el fiind una dintre cele mai importante resurse pentru domeniul Java2MicroEdition, alături de www.java. sun.com, www.wireless.java. sun.com sau www.sun.com.

 


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro