Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Tendințe - PC Magazine Romania, Noiembrie 2003

Inteligența Artificială către mâine

Ionuț Ghionea

Concepte de bază

Când s-a vorbit prima dată de Inteligența Artificială (AI - Artificial Intelligence) în vara anului 1956, totul părea o utopie. Inițiatorul său, prof. John McCarthy prezenta noul concept la întrunirea "Darthmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence". Inteligența Artificială poate fi definită ca simularea inteligenței umane procesată de mașini, în special, de sisteme de computere. Acest domeniu a fost, în general, caracterizat de cercetări complexe în laboratoare și doar destul de recent a devenit parte a tehnologiei în aplicații comerciale.

De-a lungul timpului, opinia publică a ridicat unele întrebări legate de avansul tehnologic bazat pe Inteligența Artificială:

  • pot fi construite mașini cu conștiință ?
  • cine va deține puterea, omul sau mașina ?
  • avem cu adevărat nevoie de mașini inteligente ?

Termenul de Inteligența Artificială este întâlnit azi în publicații tehnice, militare, științifice, de obicei, când vine vorba de aplicații ce realizează performanțe de care numai omul era socotit capabil: recunoașterea și analiza vocii și a imaginilor, traduceri dintr-o limbă în alta, diferite jocuri de inteligență, luarea unor decizii complexe fără intervenția unui operator uman etc. Inițial, obiectivele Inteligenței Artificiale au fost foarte ambițioase: mașina trebuia să rezolve diferite probleme, să învețe din propria experiență și din evenimentele exterioare sistemului său, să efectueze raționamente, să conceapă noi obiecte cu proprietăți prestabilite. Principalul scop al Inteligenței Artificiale este de a imita întrutotul creierul uman în modul în care acesta gândește, răspunde și interacționează. În pofida nivelului atins de cercetători, acest deziderat nu va fi atins foarte curând, creierul uman fiind încă o enigmă, aproape imposibil de analizat matematic și/sau tradus în limbaj mașină.

Mașinile nu au parcurs rigorile de supraviețuire timp de milioane de ani precum oamenii. Modul în care aceștia interacționează, gândesc și se adaptează sunt faze de dezvoltare ale intelectului, diferit fiecărui individ în parte. Unii oameni de știință afirmă că inteligența umană este imposibil de atins și întrecut pe cale artificială de o mașină. În 1989, matematicianul britanic Roger Penrose a susținut că mecanismele de funcționare specifice creierului uman nu pot fi replicate de mașină, nici măcar în principiu. În prezent, creierul uman este considerat a fi cel mai sofisticat computer cunoscut.

S-au dezvoltat două metode diferite de abordare a Inteligenței Artificiale. Prima metodă este cunoscută sub numele "top-down approach" sau "symbolic approach to AI". Spre exemplu, vederea artificială a unei mașini a fost abordată prin construirea unor algoritmi și aplicarea lor pe o serie de date de intrare. Fiecare pas al procesului de vedere trebuie evaluat, un algoritm urmând să transforme datele de intrare într-o formă mai ușor de utilizat. Această metodă are dezavantajul că este prea dependentă de mașină și poate fi utilizată doar în probleme foarte restrânse, iar abordarea se bazează în mare măsură pe cunoștințele programatorului.

A doua metodă constă în construirea unei rețele neuronale care să asigure convertirea unei imagini în informație. În anii ´60 preocupările au fost concentrate pentru constituirea unei astfel de rețele, denumită "perceptron". Acesta, o combinație reușită de rețea neuronală și informații pre-procesate, a permis pentru prima dată recunoașterea imaginilor de către un computer. Perceptronul s-a bazat pe ceea ce a reprezentat atunci primul stadiu al vederii artificiale, fiind folosit ulterior în construcția mașinilor autoghidate.

Rețele neuronale

O rețea neuronală este de tip fizic (în electronică) sau virtual (software) și se prezintă sub forma unei matrici de noduri sau neuroni legați într-un mod oarecare, unul de altul. Fiecare neuron are intrări și ieșiri. Intrările sunt formate din mesaje primite de la o serie de senzori. Mesajele sunt prelucrate anterior de către alte rețele asociate și apoi transmise mai departe.

În anul 1943 a fost construit un model (folosind rezistoare și amplificatoare) care simula ce era cunoscut până atunci despre neuronii naturali, biologici. Neuronii electronici primeau anumite semnale de intrare, pe care, în funcție de câțiva parametri, le trimiteau sau nu mai departe către alți neuroni. Întregul model s-a constituit într-o rețea de celule interconectate, fiecare în legătură funcțională cu următoarele. La început, rezultatul va fi aproape aleatoriu până când rețeaua este antrenată corect. Antrenamentul rețelei constă în primirea de informații pentru a face raționamentele cât mai aproape de realitate.

În viitor, computerele vor fi, probabil, un hibrid între rețeaua neuronală și tehnologia convențională, utilizată în prezent. Tehnologia actuală are avantajul de a fi logică și rapidă în probleme matematice. Rețelele neuronale nu sunt foarte potrivite pentru ecuații complicate, așa cum creierul uman se descurcă mai greu în calcule matematice, dar excelează în deosebirea culorilor, a sunetelor, a formelor. Azi, în ciuda realizărilor extraordinare în domeniu, rețelele neuronale se află în stadiul de inteligență al unei insecte, fiind încă un concept foarte nou și care trebuie înțeles cu maximă precizie.

Stadiul cercetărilor în Inteligența Artificială

În urma cercetărilor din ultimii ani, calculatorul este capabil să realizeze raționamente și să descopere legături logice între fapte descrise corect prin propoziții. De asemenea, calculatorul este capabil să învețe din propriile greșeli și să interacționeze cu un utilizator. Folosindu-se de aceste performanțe, omul a creat computere și programe specifice care să lucreze pentru el, să-i rezolve ecuații complicate, să proceseze baze de date cu sute de mii de înregistrări, să-l ajute în proiectarea și producerea unor echipamente tehnice avansate etc.

Pentru a crea o mașină care "gândește" trebuie definită "inteligența" unei astfel de mașini. Cercetătorul britanic Alan Turing este de părere că un computer poate fi numit inteligent dacă un om pus în legătură cu el îl va crede tot om.

Inteligența și informația nu pot fi separate una de alta. Oamenii sunt capabili să furnizeze o informație utilă, dau dovadă de inteligență, de competență, dar sunt limitați în cunoaștere. Sistemele informatice clădite în jurul unor baze de date înglobează acest tip de competență, dar nu au raționamentul nativ al omului. Deosebirea constă în proprietățile echipamentului electronic ce permite multiplicarea competenței respective de mii de ori, oferind, implicit, o inteligență mult mai ieftină.

Domeniile în care este și va fi folosită Inteligența Artificială:

  • Sisteme expert. Un sistem expert este format dintr-un grup de programe și o colecție de informații specifice, cu ajutorul cărora se poate purta un dialog om-computer, în vederea rezolvării problemelor. Sistemele expert multiplică inteligența formalizată a unor specialiști punând-o la dispoziția acelor persoane al căror acces la respectivii specialiști este imposibilă;
  • Rețele neuronale - sunt sisteme care simulează inteligența prin reproducerea tipurilor de conexiuni fizice care se găsesc în creierul biologic. Din cauza limitărilor tehnologice, numărul acestor conexiuni este foarte mic, comparativ cu cele câteva zeci de miliarde de conexiuni din creierul uman;
  • Ințelegerea limbajului natural - reprezintă programarea computerelor astfel încât acestea să înțeleagă și să interacționeze cu utilizatorii în limbajul natural al acestora. La baza înțelegerii limbajului natural se află recunoașterea vocală care transformă un dialog în text, folosind un dispozitiv special;
  • Agenții - sunt entități computerizate care acționează în locul operatorilor umani, adunând știri de pe Internet, trimițând mesaje de e-mail sau filtrându-le pe cele primite etc., lucrând pe baza unor "cuvinte cheie";
  • Roboți. Noile modele de roboți au în componență computere programate să "audă", să "vadă" și să reacționeze la diferiți stimuli externi. Există deja roboți care pășesc asemenea unei ființe vii, disting o voce din mai multe, răspunzând numai la comanda acesteia, se orientează în spațiu, recunoscând obiectele înconjurătoare, aleg drumul cel mai scurt între două puncte și ocolesc obstacolele;
  • Jocurile pe computer. Dezvoltarea jocurilor și a domeniului multimedia, în general, este în plină expansiune. Este deja cunoscut că programele de șah pe computer pot învinge un oponent uman, cel mai elocvent exemplu fiind cel din 1997, în care campionul Gary Kasparov a fost întrecut de Deep Blue. Din studiile efectuate, a reieșit că în creierul uman se află aproximativ 100 miliarde de neuroni, fiecare capabil de 1000 de operații pe secundă. În jur de 30 de miliarde de neuroni formează "materia cenușie", cea care gândește, restul de 70 de miliarde constituind "materia albă", cea care face legătura între neuronii din "materia cenușie". În contrast, Deep Blue conținea 480 de procesoare create special pentru jocul de șah, fiecare dintre ele fiind capabil să gândească aproximativ 2 milioane de poziții pe secundă...

Un computer actual poate realiza 10 la puterea 17 operații pe secundă (o operație în timpul în care lumina ar străbate un atom de hidrogen). E clar că viteza aparține mașinii. Ce atu are omul ? Cel mai important pare a fi elementul surpriză, omul este imprevizibil, gândirea sa nu respectă întotdeauna un algoritm, așa cum îl știe mașina.

Viitorul Inteligenței Artificiale

Teoria conform căreia mașinile conduse de Inteligența Artificială, care vor prelua controlul asupra lumii este, evident, de domeniul SF. Numeroasele conferințe în domeniul roboticii au arătat realizări extraordinare din punct de vedere tehnologic și informațional, ce vin în sprijinul umanității, nicidecum în amenințarea ei. Astfel, roboții actuali sunt capabili să lucreze în medii inaccesibile omului, realizează singuri o serie de operații tehnologice cu precizie ridicată, Inteligența Artificială ce o înglobează fiind, de fapt, o prelungire a inteligenței umane care i-a creat.

Care este viitorul Inteligenței Artificiale ? Oamenii de știință lucrează deja la diferite modele de mașini capabile să învețe, fără a fi programate pentru fiecare acțiune ce o vor întreprinde. Mediul în care funcționează și "evoluează" își va pune, în mod cert, amprenta asupra "personalității" mașinii, lucru pe care oamenii îl consideră, mai degrabă, interesant și folositor decât amenințător. Diferitele mașini care vor face parte din viața zilnică a oamenilor vor învăța toul despre aceștia, fiind gata să reacționeze corect la cea mai simplă comandă. Departe de a deveni numai "mașini de companie", acestea vor veghea, corecta și sprijini omul în deciziile sale.

În acest moment este dificilă prezicerea cu exactitate a viitorului Inteligenței Artificiale. Sigur, se pot imagina identități umane și mașini reunite într-o conștiință colectivă, structurată într-o rețea complexă, cu abilități ce vor depăși cu mult posibilitățile individuale ale unei minți naturale sau artificiale. Scriitorul Francis Heylighen a spus: "Un astfel de creier global va funcționa ca un sistem nervos pentru un superorganism social, un sistem integrat format din întreaga societate umană". Clișeul "let´s put our minds together on this problem" va deveni realitate, permițând oamenilor și mașinilor să-și combine capacitățile individuale pentru a rezolva probleme în orice domeniu.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro