Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Portret - PC Magazine Romania, Noiembrie 2003

Povestea unui vizionar

Mircea Sârbu

Cea mai bună cale de a prezice viitorul este să-l inventezi - Alan Kay

Deschid notebook-ul, fac dublu clic pe un icon care reprezintă un W și încep să scriu acest articol. Cui trebuie să-i mulțumesc pentru această binefacere? Lui Bill Gates, vor zice unii. Lui Steve Jobs, vor sări alții. Însă eu cred că Alan Kay merită mulțumirile și lui îi voi dedica acest articol.

Alan Kay s-a născut în 1940 la Springfield, Massachusetts, dar și-a petrecut primii ani de viață în Australia. Amenințarea războiului cu Japonia îi obligă pe părinți să se întoarcă în Statele Unite. Desigur, micul Alan era un copil precoce (a citit câteva sute de cărți încă înainte de a merge la școală) și talentat, iar educația pe care a primit-o a cuprins domenii diverse, printre care muzica ocupa un loc aparte. A învățat de mic să cânte la ghitară, a devenit un foarte bun ghitarist de jazz, iar astăzi este pasionat de orgă.

Muzica l-a ajutat să de întrețină la Denver, după ce în 1961 a fost exmatriculat de la Bethany College pentru proteste cu caracter politic. S-a înrolat în armată, unde s-a întâmplat să se specializeze în programarea calculatoarelor și să lucreze pe un IBM 1401.

Talentul său de programator n-a trecut neobservat, iar pentru a-l atrage, Centrul Național de Cercerări Atmosferice îi oferă o bursă la University of Colorado. Aici Kay studiază matematici și în 1966 își ia licența în... biologie, pentru ca imediat să se înscrie la facultatea de inginerie electrică de la University of Utah. Aici are șansa să cunoască un program extrem de avansat numit SketchPad (poate primul care folosea elemente grafice pentru interfață) și să programeze într-un limbaj numit Simula (cu siguranță primul care introducea noțiunea de "obiect"). În plus, lucrează la proiectul ARPA (strămoșul Internetului), însă proiectul căruia s-a dedicat - și care avea să-i aducă titlul de master - a fost construcția unui calculator personal numit FLEX.

Aici trebuie făcută o precizare: la vremea aceea, calculatoarele își exprimau greutatea în tone, programele se introduceau prin cartele perforate iar Bill Gates purta încă pantaloni scurți, așa că ideea de a construi un calculator personal era una temerară.

Dar ceea ce l-a nemulțumit pe Kay a fost în primul rând modalitatea greoaie de a comunica cu calculatorul. Un rol important în cristalizarea viziunii sale l-a avut întâlnirea cu Saymour Papert de la MIT AI Laboratory, care în 1968 îi învăța pe copii să programeze în Logo pentru a le dezvolta creativitatea și spre a descoperi matematica jucându-se. Tot în acea perioadă a văzut unul dintre primele programe de recunoaștere a scrisului de mână, dezvoltat de RAND Corporation.

Teza sa de doctorat despre programarea orientată pe obiecte a fost extrem de importantă, însă mai importantă a fost revelația sa privind rolul pe care calculatoarele vor trebui să-l joace în viitor. Ele nu trebuie să se limiteze la calcule, ci trebuie să devină un nou mediu, un "amplificator al gândirii" la îndemână tuturor, dar mai ales a copiilor.

În cei doi ani pe care-i petrece ca profesor la Stanford concepe proiectul unui calculator portabil, de dimensiunea unei cărți, care să poată fi folosit "în loc de hârtie", care să fie extrem de simplu de utilizat cu ajutorul unui stilou special, care să poată fi conectat la "biblioteci" electronice de unde să-și descarce "piese de informație" diverse: text, imagini, sunet, chiar și elemente active. Sună cunoscut? Proiectul s-a numit Dynabook și, în paralel, Kay a conceput un limbaj de programare pentru acesta: Smalltalk.

Toate acestea ar fi rămas simple vise dacă nu ar fi ajuns în 1970 într-un loc fabulos: Xerox Palo Alto Research Center. Aici realizează prima implementare Smalltalk, cu ajutorul căreia dezvoltă prima elemente ale unei interfețe grafice. De aici lucrurile se precipită. Tot la Xerox PARC se realizează primele calculatoare personale comerciale, numite Alto, echipate deja cu interfață grafică în toată puterea cuvântului și cu primul maus comercial. Tot aici se inventează imprimanta laser și rețeaua Ethernet. În 1979 Steve Jobs vizitează centrul din Palo Alto și vede sute de calculatoare conectate într-o rețea locală, toate cu interfață grafică, maus... Rămâne uluit.

În 1980 Apple lansează proiectul Machintosh iar în 1984 primul adevărat calculator personal apare pe piață. În 1993, Apple lansează Newton, un PDA care se apropie de ceea și-a imaginat Kay cu 20 de ani în urmă...

Articolul meu se oprește aici, dar nu și spiritul vizionar al lui Alan Kay. După ce a trecut pe la Atari, Apple, s-a implicat în proiectul Squeak (un Smalltalk open source), pe care se bazează proiectul Croquet (www.opencroquet.org). Kay este convins că revoluția calculatoarelor încă nici măcar nu a început. În comparație cu ce ne propune Croquet, a deschide un notebook și a face dublu clic pe W este la fel de rudimentar ca și scrijelitul pietrei cu silexul...


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro