Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, August  2002

Cristian Popa, Director General Intelligent Unit Organizer

Teleworking-ul la început de mileniu

Odată cu trecerea timpului și cu dezvoltarea societății, modul clasic de a munci a suferit numeroase transformări. Datorită dorinței de a simplifica munca prin mijloace moderne, de a utiliza mai eficient și mai flexibil timpul și mijloacele materiale și poate de a fi alături de familie mai mult timp, a apărut teleworking-ul, un sistem nou care a revoluționat concepția despre muncă

PC Magazine: Ce este teleworking-ul și cine poate face parte dintr-un sistem de teleworking?

Cristian Popa: În sens general, teleworking-ul este o activitate prin care se utilizează tehnologia informației și comunicațiilor pentru realizarea unei activități lucrative la distanță. Chiar dacă teleworking-ul cunoaște o multitudine de stiluri și modele de organizare, cele mai importante de menționat sunt telecomunitățile - birouri tip satelit, aflate la domiciliul lucrătorului, care se conectează la un centru de comandă. Dintr-un sistem de teleworking poate face parte orice firmă și telelucrător care desfășoară o activitate ce se poate realiza într-un astfel de sistem. Telelucrătorii sunt persoanele care lucrează la domiciliu sau în telecentre de lucru sau care se deplasează frecvent la domiciliul clienților, dar al căror loc de muncă este acasă. De obicei printre telelucrători întâlnim specialiști care își oferă serviciile.

PC Magazine: Care este aria de aplicabilitate a teleworking-ului?

Cristian Popa: Prezintă potențial pentru teleworking joburile cu funcții de cunoaștere, vânzări, marketing și întâlnim cu preponderență lucrători în domeniul publicității, analiști, arhitecți, auditori, consultanți, manageri de baze de date, economiști, jurnaliști, analiști în domeniul piețelor, programatori, ingineri software și mai toate meseriile legate de TI&C. Nu trebuie să uităm că teleworking-ul are o strânsă legătură cu facilitățile de telecooperare oferite de organizație, însemnând totodată și un contact mai bun cu colegii și posibilitatea de a coopera cu specialiști din toată lumea.

PC Magazine: Cum se poate implementa un sistem de teleworking într-o firmă?

Cristian Popa: Înainte de a vorbi despre implementarea propriu-zisă a unui sistem de teleworking, cred că trebuie să amintim de avantajele teleworking-ului și anume: telelucrătorii se pot concentra mai bine, au o productivitate mai mare, costurile pentru transport sunt inexistente, există un echilibru mai bun între lucru și viața de familie, orele de lucru sunt flexibile. Pentru angajatori avantajele constau în: reducerea costurilor, creșterea productivității și a performanței (telelucrătorii sunt plătiți exact pentru ceea ce realizează). Înainte de trecerea la telelucru este foarte important ca angajații și managerii unei firme să știe dacă organizația respectivă este pregătită pentru acest pas. Nu trebuie să uităm că telelucrul se poate dezvolta numai într-un mediu cu o mentalitate corespunzătoare, unde atitudinea managerială față de acest nou mod de lucru este pozitivă. Șefii obișnuiți să verifice timpul de lucru al angajaților, să țină evidențe precise asupra eficacității muncii fiecăruia, vor accepta cu dificultate teleworking-ul, considerând că prin acest sistem nu își mai pot controla subordonații. Problema cea mai mare legată de introducerea telelucrului în cadrul unei organizații este infrastructura și costurile acesteia. Din infrastructura informațională nu trebuie să lipsească un sistem de telecomunicații modern (internet de mare viteză, servere performante, telefonie fixă și mobilă, video-conferință, audio-conferință etc.), un sistem informatic de management al documentelor, al activităților, de monitorizare a telelucrătorilor și un sistem colaborativ de lucru. Dacă toate acestea există, se poate trece cu ușurință la portarea afacerii într-un sistem de teleworking.

PC Magazine: Care este impactul teleworking-ului pe plan mondial?

Cristian Popa: Teleworking-ul este bine implementat în țările cu o puternică penetrare a internetului. În Europa Centrală și de Est există telelucrători, dar nu într-un număr prea mare, marea majoritate lucrând pentru firme străine, care activează în domeniul TI&C, în afara acestui domeniu teleworking-ul fiind aproape inexistent. Acest lucru se explică și datorită lipsei cunoștintelor de specialitate despre tehnologia rețelelor și implicațiile reale ale teleworking-ului.

În Statele Unite, teleworking-ul a progresat cel mai mult, în acest moment constituind o parte importantă din viața oamenilor. Europa și Australia nu au cunoscut aceleași direcții de dezvoltare, în Marea Britanie doar aproximativ 25 de companii au trecut la această nouă modalitate de lucru. În Uniunea Europeană, proiectele de teleworking sunt inițiate cu precădere de instituțiile guvernamentale. Cea mai de amploare inițiativă s-a înregistrat în Danemarca unde s-a experimentat un sistem de teleworking în sectorul financiar la care au participat aproximativ 60.000 de angajați.

PC Magazine: Care sunt tendințele teleworking-ului în România?

Cristian Popa: Putem discuta despre teleworking în România începând cu anii '95. Atunci au apărut primele forme de teleworking, primare ce e drept, ca mai apoi începând cu anul 2000 acestea să dispară și să își facă apariția forme mai evoluate de teleworking, apropiate de cele care există astăzi. Dacă la început, se desfășurau "pseudoactivități" de teleworking în care impactul tehnologiei informației nu era prea mare (aici putem aminti de lucrătorii pe teren, jurnaliștii care fac relatări de la fața locului, agenții comerciali care își desfășoară munca pe teren), acum există și în România firme care folosesc parțial sau integral sistemul de teleworking, cu preponderență în activitățile de webdesign, programare de aplicații, management de baze de date, consultanță TI&C și de afaceri. În prezent, ne aflăm în faza în care firmele au început să afle de teleworking, unele nici nu știu bine în ce constă, altele sunt încă reticente (teleworking-ul ține și de o anumită mentalitate), iar o mică parte deja operează cu succes folosind acest sistem. Probabil în următorii doi ani va atinge același grad de dezvoltare care există acum pe plan internațional, iar cei care vor conștientiza avantajele sale vor avea numai de profitat.

A consemnat Cristi Lucan


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro