Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Iunie  2002

"... nu transferul banilor
este problema,
ci infrastructura"

Cătălin Varvara, Președinte Intelligent Consulting & Services

Web-ul românesc și evoluția sa din ultimii ani

Tehnologiile noi prind repede la români. Telefonia mobilă, internetul au fost repede asimilate. Când au pornit primele proiecte de conectare la internet în 1992-1993, la noi se înregistra cea mai mare rată de creștere din țările din est. În ultimii doi ani, numărul de utilizatori internet și situri web din România aproape s-a triplat. Astăzi putem vorbi deja de o adevarată industrie web care a ajuns la faza de maturizare.

PC Magazine: Care credeți că este evoluția web-ului românesc din ultimii ani?

Cătălin Varvara: Asimilarea tehnologică a ceea ce înseamnă web-ul s-a realizat foarte rapid. În privința conținutului prezentat, probabil vă aduceți aminte de consignațiile din anii '90, care erau niște magazine unde găseam de toate; treptat au început să apară magazinele specializate care necesită o anumită putere financiară... așa a fost și evoluția web-ului românesc. La început, au apărut situri create de entuziaști care încercau să ofere cu generozitate foarte multe informații, apoi s-a trecut la specializarea pe anumite domenii. Din 1998-1999 au început să apară primele mari portaluri românești. Caracteristic acestora este faptul că oferă foarte multe informații într-un singur loc și surprind un anumit stadiu al evoluției teh nologiilor internet. Ținta principală a fost atragerea de clienți și creșterea audienței odată cu îmbunătățirea serviciilor. Un lucru de apreciat sunt tentativele de e-commerce la care asistăm astăzi. Problema este că în vest o economie întreagă funcționează pe baza web-ului și la acest capitol suntem în urmă. Eu însă sunt foarte optimist și cred că nu este departe ziua în care a comanda pizza prin internet sau a rezerva online o masă la restaurant va fi un lucru obișnuit

PC Magazine: Care sunt tendințele actuale ale web-ului
românesc?

Cătălin Varvara: Urmărim același traseu ca și țările occidentale, însă avantajul nostru este că putem învăța din greșelile lor. Una dintre acestea a fost supralicitarea afacerilor pe internet și dezvoltarea unor servicii inutile care nu au prins la public. Internetul are la bază o filozofie altruistă; trebuie să știi de la început dacă vrei să oferi gratis ceva sau dacă oferi servicii care se plătesc. Există multe situri în care un om își organizează informația și o oferă și altora. Dacă ne decidem însă să intrăm în afaceri, atunci trebuie să avem în vedere că un sit web este un organism și acesta trebuie alimentat, altfel dispare. Soluțiile de administrare online a conținutului au început să-și facă loc cu succes și pe piața românească. Privind tendințele generale, și aici nu discutăm numai de România, putem vorbi deja de un standard... care este web-ul. În curând se vor dezvolta servicii care combină web-ul și telefonia mobilă încât nu va mai fi atât de necesar calculatorul ci telefonul.

PC Magazine: Cât de necesară este promovarea pe internet și care este impactul acesteia pe piață?

Cătălin Varvara: Promovarea pe internet face parte integrantă din identitatea firmei și de aceea sugerăm clienților noștri nu numai crearea sitului, ci și a unui logo, a unor CD-uri de prezentare etc. Mulți concep situl firmei ca pe o carte de vizită. Nu este doar atât, este mult mai mult, este punctul de informare a clienților, punctul lor de lucru. Prin web se mută accentul pe partea clientului, el ne face o parte din treabă, pentru că este interesat să cumpere, de exemplu completează un ordin, lucru pe care, altfel, ar trebui să-l facă secretara. Prin web clientul este interesat să ceară un anumit serviciu. Este drept că situația economică nu permite comparații cu vestul și nu trebuie să ne așteptăm ca, odată cu situl, să curgă și comenzile. E o chestiune de timp, însă când începem să avem clienți devine o necesitate. Pe de altă parte, este și o oportunitate. Îmi aduc aminte că, acum doi ani, am citit un articol despre un student din Anglia care făcuse, în timpul stagiului său la o firmă, un sit web pentru aceasta. Firma avea oarecum probleme în livrare, pentru că deja saturase piața locală. După publicarea sitului a venit o comandă masivă de la o firmă din America, întrucât americanii descoperiseră, căutând pe Web, că respectiva firmă avea prețuri mai mici la produsul care îi interesa. Astfel, compania din Anglia a scăpat de la faliment și studentul a fost angajat pe loc ca director de marketing. Deci internetul îți dă posibilitatea să fii prezent - în plus, depășești "marginile" locale și devii potențial partener și pentru alte zone. Prin urmare, dacă nu îți promovezi firma pe internet, înseamnă că nu exiști complet.

PC Magazine: Ce credeți despre e-business-ul românesc?

Cătălin Varvara.: Există deja foarte multe firme cu situri care oferă posibilitatea achiziționării online și problema la care se gândește toată lumea este transferul banilor. Eu cred că mai importantă este preluarea comenzii. Îmi aduc aminte că am sunat la o firmă, dorind să cumpăr un echipament și, după ce mi s-a spus că persoana care se ocupă de acel echipament lipsește, am fost rugat să revin. Altfel spus, acea firmă nu vindea dacă persoana cu pricina era bolnavă!

Dacă ar fi avut un sit, aș fi comandat online ce doream, căci oricum plata o făceam prin transfer bancar. Deci nu transferul banilor este problema, ci infrastructura. Vor apărea, sper, în trei ani, telefoane mobile cu servicii prin care se pot transfera bani, așa cum este serviciul i-mode în Japonia. În România, problemele sunt legate de lipsa banilor la utilizatorii finali și de infrastructura de livrare.

A consemnat Cristi Lucan


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro