Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuþii   




Cartea de oaspeþi   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Legislaþie - PC Magazine Romania, Martie 2002

Firma pe internet

Av. MAGDALENA Marinescu

Rãspundem în acest numãr unui grup de tineri care ni s-a adresat cu rugãmintea de a-i ghida la construirea unei "afaceri proprii pe internet".

Aº începe prin a vã spune cã afacerea proprie se desfãºoarã pe internet, dar ea se construieºte în viaþa realã. Ceea ce înseamnã cã ar trebui sã începeþi prin a vã crea "o firmã" în funcþie de specificul afacerii, firmã care este cel mai probabil sã îmbrace forma unei societãþi cu rãspundere limitatã (S.R.L).

Înfiinþarea unei societãþi comerciale este reglementatã, în România, de legea 31/1990 republicatã ºi constã într-o serie de acþiuni dintre care cele mai importante ar fi: obþinerea de avize pentru sediul social, redactarea actului constitutiv, vãrsarea capitalului social ºi autorizarea de cãtre judecãtor. Aveþi nevoie de sediu ºi de un capital de pornire de minim 2 milioane lei; în cazul dvs. specific este probabil sã vã fie necesar ºi un computer care sã susþinã situl web. Existenþa acestei entitãþi juridice vã identificã pe dvs. în relaþiile cu organele fiscale în primul rând, deoarece profitul realizat prin derularea afacerii pe internet se impoziteazã. Nu are relevanþã pentru autoritãþile fiscale dacã ceea ce vindeþi pe internet sunt bunuri tangibile, ce se trimit prin poºtã sau curier în urma efectuãrii plãþii sau sunt expediabile on-line, fie prin download (al unui soft, sã zicem), fie constau în servicii (web design, sã zicem). Principiul este acela al impozitãrii la sursã, ceea ce înseamnã ca important este unde se aflã sediul firmei, iar nu unde sunt vândute produsele.

Dupã care începe "construcþia" pe internet. În acest caz, internetul reprezintã magazinul dvs. de desfacere, astfel cã nu veþi mai plãti chirie proprietarului unui imobil, ci veþi plãti spaþiul de web unei firme ce oferã asemenea servicii, cu alte cuvinte providerului. Cu acest provider veþi încheia cel mai probabil un contract de furnizare de servicii ºi veþi rezerva un domain name. Firma respectivã vã poate gãzdui situl sau puteþi cere un pachet complet de servicii, care sã includã ºi construcþia respectivului sit. Cine este proprietarul acestuia? Iatã o problemã ridicatã de jurisprudenþã ºi pe care unii recomandã sã o decideþi de la bun început printr-un contract cu firma în cauzã.

Demersuri concrete pentru e-government în România
Pe 24 ianuarie 2002, Guvernul României a aprobat trei noi ordonanþe propuse de Ministerul Comunicaþiilor ºi Tehnologiei Informaþiei.

  • Ordonanþa privind sistemul naþional unic pentru apeluri de urgenþã reglementeazã constituirea dispeceratelor pentru apeluri de urgenþã ºi introducerea numãrului telefonic unic pentru apeluri de urgenþã - 112, folosit la nivel european de statele care au trecut deja la aplicarea prevederilor europene în materie. Actul normativ urmãreºte, totodatã, instituirea atribuþiilor principale ale sistemului naþional unic pentru apeluri de urgenþã, precum ºi atribuþiile serviciilor specializate cãrora le sunt adresate apelurile de urgenþã, precum ºi obligaþiile ce revin Ministerului Comunicaþiilor ºi Tehnologiei Informaþiei ºi proprietarilor reþelelor de telefonie publicã, reþelelor de servicii digitale integrate ºi serviciilor de telefonie mobilã. Actul normativ aprobat prevede ºi sancþionarea folosirii nejustificate a serviciilor de urgenþã. Abuzul atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenþionalã sau penalã, dupã caz. Numãrul unic va funcþiona în toate reþelele de telefonie, atât fixã, cât ºi mobilã.
  • Ordonanþa privind încasarea prin mijloace electronice a impozitelor ºi taxelor locale prevede obligaþia autoritãþilor administraþiilor publice locale de a asigura implementarea de sisteme electronice pentru colectarea taxelor ºi impozitelor în fiecare oraº ºi municipiu din teritoriu. În termen de 3 luni de la aprobarea acestei Ordonanþe se va asigura posibilitatea efectuãrii plãþii prin mijloace electronice a taxelor ºi impozitelor încasate de cãtre autoritãþile administraþiei publice locale la nivelul municipiilor ºi în termen de 6 luni la nivelul oraºelor. Soluþia propusã de MCTI se bazeazã pe crearea unui portal pentru plata taxelor ºi impozitelor prin mijloace electronice. Prin intermediul acestui portal, plãtitorul de taxe ºi impozite se informeazã asupra debitelor curente pe care le are de plãtit cãtre administraþia financiarã, stabileºte cuantumul unei plãþi ºi efectueazã plata prin mijloace electronice. Plãtitorului de taxe i se elibereazã o dovadã de platã electronicã sub forma unei scrisori de confirmare semnate electronic prin certificat numeric, cuprinzând identificarea plãtitorului de taxe - aºa cum figureazã ea în bazele de date ale administraþiei financiare, identificarea beneficiarului plãþii, numerele de tranzacþii pentru informarea asupra debitelor ºi pentru plãþile efectuate ºi detaliile operaþiunilor efectuate. Sistemul pilot pentru plata taxelor ºi impozitelor prin mijloace electronice trateazã în mod confidenþial informaþiile din sistemele administraþiei financiare ºi din sistemele bãncii prin care s-a efectuat plata.
  • Ordonanþa pentru efectuarea achiziþiilor publice prin mijloace electronice defineºte cadrul legal necesar pentru procedura de atribuire a contractelor de achiziþie publicã on-line, fãcând posibilã utilizarea Sistemului Electronic de Achiziþii Publice. Acest sistem va conduce la reducerea corupþiei ºi a birocraþiei, la creºterea transparenþei ºi diminuarea cheltuielilor în ceea ce priveºte contractele de achiziþii publice. Sistemul electronic de achiziþii publice respectã toate principiile care stau la baza atribuirii unui contract de achiziþie publicã, respectiv libera concurenþã între potenþiali contractanþi, eficientizarea utilizãrii fondurilor publice, transparenþa, tratamentul egal, precum ºi confidenþialitatea în ceea ce priveºte secretul comercial. Operatorul Sistemului Electronic de Achiziþii Publice va fi Inspectoratul General al Comunicaþiilor.


Alte probleme care se ridicã, din punct de vedere juridic, la pornirea acestui gen de afacere privesc confidenþialitatea; dacã intenþia dvs. este sã realizaþi orice tip de comerþ prin intermediul sitului este foarte important sã vã gândiþi la mijloacele prin care puteþi asigura securitatea tranzacþiilor, incluzând la acest punct ºi un contract cu banca la care se efectueazã plata; date fiind prevederile recentei legi privind prelucrarea datelor cu caracter personal ºi protecþia vieþii private în sectorul telecomunicaþiilor ºi a celei referitoare la protecþia persoanelor în privinþa prelucrãrii datelor personale ºi la libera circulaþie a acestor date, ar fi indicat sã inseraþi în textul de pe web ºi un anunþ cu privire la politica pe care înþelegeþi sã o adoptaþi în domeniul securitãþii ºi confidenþialitãþii. Prevederile legale amintite mai sus trebuie luate foarte atent în considerare dacã prin intermediul sitului intenþionaþi sã strângeþi informaþii personale despre vizitatori, dacã le cereþi sã completeze vreun formular, spre exemplu, în ce scop o faceþi ºi ce intenþionaþi sã faceþi cu respectiva bazã de date. Vã amintim cã amintita lege "se aplicã prelucrãrilor de date cu caracter personal efectuate de persoane fizice sau juridice, române ori strãine, de drept public sau de drept privat, indiferent dacã au loc în sectorul public sau în sectorul privat." (Legea 677/2001, art. 2, al. 4). Luaþi-vã toate mãsurile ca din conþinutul site-ului sã rezulte clar ºi neechivoc acordul vizitatorului (idem, art. 5, al. 1) În acelaºi spirit al protecþiei consumatorului, dar ºi a "partenerului de web", este important ca, dacã aveþi intenþia sã faceþi un link sau mai multe cãtre alte situri, sã aveþi acordul deþinãtorilor acelor situri. Chiar dacã legile române nu o impun expresis verbis, este deja o uzanþã pe internet. Multe din prevederile dreptului internaþional reglementeazã actualmente relaþiile ce iau naºtere pe internet.

Nu mai puþin importantã este (pre/re) vederea de cãtre operatorul sitului a legislaþiei aplicabile unor domenii specifice ºi restricþiilor existente în aceste cazuri; cel mai concret exemplu care îmi vine în minte este cel privind statutul avocaþilor din România, cãrora li se interzice orice tip de reclamã, deci inclusiv pe web, precum ºi oferirea de consiliere gratuitã în scopul atragerii clientelei.

Printre reglemetãrile cele mai importante, însã, sunt cele referitoare la protecþia dreptului de autor; copyright-ul pe internet este un subiect sensibil ºi de maximã actualitate, aºa cã este bine sã inseraþi într-un loc vizibil o notã privind politica dvs. asupra dreptului de autor, dacã permiteþi sau nu copierea parþialã sau totalã a materialelor distribuite de dvs. via internet; nu uitaþi nici sã menþionaþi licenþele de care dispuneþi. Poate pãrea prudenþã excesivã, dar nu uitaþi cã vã adresaþi unui public extrem de variat ºi e bine sã aveþi în vedere (aproape) toate aspectele problemei.

În spiritul celor prezentate mai sus, aº încheia acest articol cu un disclaimer: cele prezentate mai sus au un caracter pur orientativ ºi nu înlocuiesc sfatul unui avocat sau consultant. În plus, ele pot diferi foarte mult în funcþie de caracterul afacerii ºi de tipul de comerþ pe care doriþi sã îl practicaþi. Ele se vor completa, cu siguranþã, cu prevederile legii comerþului electronic (www.mcti.ro).

 


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - Life´s Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro