Legislaþie - PC Magazine Romania, Martie 2002
Firma pe
internet
Av.
MAGDALENA Marinescu
Rãspundem în acest numãr unui grup de tineri care ni s-a adresat cu rugãmintea
de a-i ghida la construirea unei "afaceri proprii pe internet".
Aº începe prin a vã spune cã afacerea proprie se desfãºoarã pe internet, dar
ea se construieºte în viaþa realã. Ceea ce înseamnã cã ar trebui sã începeþi
prin a vã crea "o firmã" în funcþie de specificul afacerii, firmã care este
cel mai probabil sã îmbrace forma unei societãþi cu rãspundere limitatã (S.R.L).
Înfiinþarea unei societãþi comerciale este reglementatã, în România, de legea
31/1990 republicatã ºi constã într-o serie de acþiuni dintre care cele mai importante
ar fi: obþinerea de avize pentru sediul social, redactarea actului constitutiv,
vãrsarea capitalului social ºi autorizarea de cãtre judecãtor. Aveþi nevoie
de sediu ºi de un capital de pornire de minim 2 milioane lei; în cazul dvs.
specific este probabil sã vã fie necesar ºi un computer care sã susþinã situl
web. Existenþa acestei entitãþi juridice vã identificã pe dvs. în relaþiile
cu organele fiscale în primul rând, deoarece profitul realizat prin derularea
afacerii pe internet se impoziteazã. Nu are relevanþã pentru autoritãþile fiscale
dacã ceea ce vindeþi pe internet sunt bunuri tangibile, ce se trimit prin poºtã
sau curier în urma efectuãrii plãþii sau sunt expediabile on-line, fie prin
download (al unui soft, sã zicem), fie constau în servicii (web design, sã zicem).
Principiul este acela al impozitãrii la sursã, ceea ce înseamnã ca important
este unde se aflã sediul firmei, iar nu unde sunt vândute produsele.
Dupã care începe "construcþia" pe internet. În acest caz, internetul reprezintã
magazinul dvs. de desfacere, astfel cã nu veþi mai plãti chirie proprietarului
unui imobil, ci veþi plãti spaþiul de web unei firme ce oferã asemenea servicii,
cu alte cuvinte providerului. Cu acest provider veþi încheia cel mai probabil
un contract de furnizare de servicii ºi veþi rezerva un domain name. Firma respectivã
vã poate gãzdui situl sau puteþi cere un pachet complet de servicii, care sã
includã ºi construcþia respectivului sit. Cine este proprietarul acestuia? Iatã
o problemã ridicatã de jurisprudenþã ºi pe care unii recomandã sã o decideþi
de la bun început printr-un contract cu firma în cauzã.
Demersuri
concrete pentru e-government în România
Pe 24 ianuarie 2002, Guvernul României a aprobat trei noi ordonanþe propuse
de Ministerul Comunicaþiilor ºi Tehnologiei Informaþiei.
-
Ordonanþa privind sistemul naþional unic pentru apeluri de urgenþã reglementeazã
constituirea dispeceratelor pentru apeluri de urgenþã ºi introducerea numãrului
telefonic unic pentru apeluri de urgenþã - 112, folosit la nivel european
de statele care au trecut deja la aplicarea prevederilor europene în materie.
Actul normativ urmãreºte, totodatã, instituirea atribuþiilor principale ale
sistemului naþional unic pentru apeluri de urgenþã, precum ºi atribuþiile
serviciilor specializate cãrora le sunt adresate apelurile de urgenþã, precum
ºi obligaþiile ce revin Ministerului Comunicaþiilor ºi Tehnologiei Informaþiei
ºi proprietarilor reþelelor de telefonie publicã, reþelelor de servicii digitale
integrate ºi serviciilor de telefonie mobilã. Actul normativ aprobat prevede
ºi sancþionarea folosirii nejustificate a serviciilor de urgenþã. Abuzul atrage
rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenþionalã sau penalã,
dupã caz. Numãrul unic va funcþiona în toate reþelele de telefonie, atât fixã,
cât ºi mobilã.
- Ordonanþa
privind încasarea prin mijloace electronice a impozitelor ºi taxelor locale
prevede obligaþia autoritãþilor administraþiilor publice locale de a asigura
implementarea de sisteme electronice pentru colectarea taxelor ºi impozitelor
în fiecare oraº ºi municipiu din teritoriu. În termen de 3 luni de la aprobarea
acestei Ordonanþe se va asigura posibilitatea efectuãrii plãþii prin mijloace
electronice a taxelor ºi impozitelor încasate de cãtre autoritãþile administraþiei
publice locale la nivelul municipiilor ºi în termen de 6 luni la nivelul oraºelor.
Soluþia propusã de MCTI se bazeazã pe crearea unui portal pentru plata taxelor
ºi impozitelor prin mijloace electronice. Prin intermediul acestui portal,
plãtitorul de taxe ºi impozite se informeazã asupra debitelor curente pe care
le are de plãtit cãtre administraþia financiarã, stabileºte cuantumul unei
plãþi ºi efectueazã plata prin mijloace electronice. Plãtitorului de taxe
i se elibereazã o dovadã de platã electronicã sub forma unei scrisori de confirmare
semnate electronic prin certificat numeric, cuprinzând identificarea plãtitorului
de taxe - aºa cum figureazã ea în bazele de date ale administraþiei financiare,
identificarea beneficiarului plãþii, numerele de tranzacþii pentru informarea
asupra debitelor ºi pentru plãþile efectuate ºi detaliile operaþiunilor efectuate.
Sistemul pilot pentru plata taxelor ºi impozitelor prin mijloace electronice
trateazã în mod confidenþial informaþiile din sistemele administraþiei financiare
ºi din sistemele bãncii prin care s-a efectuat plata.
- Ordonanþa
pentru efectuarea achiziþiilor publice prin mijloace electronice defineºte
cadrul legal necesar pentru procedura de atribuire a contractelor de achiziþie
publicã on-line, fãcând posibilã utilizarea Sistemului Electronic de Achiziþii
Publice. Acest sistem va conduce la reducerea corupþiei ºi a birocraþiei,
la creºterea transparenþei ºi diminuarea cheltuielilor în ceea ce priveºte
contractele de achiziþii publice. Sistemul electronic de achiziþii publice
respectã toate principiile care stau la baza atribuirii unui contract de achiziþie
publicã, respectiv libera concurenþã între potenþiali contractanþi, eficientizarea
utilizãrii fondurilor publice, transparenþa, tratamentul egal, precum ºi confidenþialitatea
în ceea ce priveºte secretul comercial. Operatorul Sistemului Electronic de
Achiziþii Publice va fi Inspectoratul General al Comunicaþiilor.
Alte probleme care se ridicã, din punct de vedere juridic, la pornirea acestui
gen de afacere privesc confidenþialitatea; dacã intenþia dvs. este sã realizaþi
orice tip de comerþ prin intermediul sitului este foarte important sã vã gândiþi
la mijloacele prin care puteþi asigura securitatea tranzacþiilor, incluzând
la acest punct ºi un contract cu banca la care se efectueazã plata; date fiind
prevederile recentei legi privind prelucrarea datelor cu caracter personal ºi
protecþia vieþii private în sectorul telecomunicaþiilor ºi a celei referitoare
la protecþia persoanelor în privinþa prelucrãrii datelor personale ºi la libera
circulaþie a acestor date, ar fi indicat sã inseraþi în textul de pe web ºi
un anunþ cu privire la politica pe care înþelegeþi sã o adoptaþi în domeniul
securitãþii ºi confidenþialitãþii. Prevederile legale amintite mai sus trebuie
luate foarte atent în considerare dacã prin intermediul sitului intenþionaþi
sã strângeþi informaþii personale despre vizitatori, dacã le cereþi sã completeze
vreun formular, spre exemplu, în ce scop o faceþi ºi ce intenþionaþi sã faceþi
cu respectiva bazã de date. Vã amintim cã amintita lege "se aplicã prelucrãrilor
de date cu caracter personal efectuate de persoane fizice sau juridice, române
ori strãine, de drept public sau de drept privat, indiferent dacã au loc în
sectorul public sau în sectorul privat." (Legea 677/2001, art. 2, al. 4). Luaþi-vã
toate mãsurile ca din conþinutul site-ului sã rezulte clar ºi neechivoc acordul
vizitatorului (idem, art. 5, al. 1) În acelaºi spirit al protecþiei consumatorului,
dar ºi a "partenerului de web", este important ca, dacã aveþi intenþia sã faceþi
un link sau mai multe cãtre alte situri, sã aveþi acordul deþinãtorilor acelor
situri. Chiar dacã legile române nu o impun expresis verbis, este deja o uzanþã
pe internet. Multe din prevederile dreptului internaþional reglementeazã actualmente
relaþiile ce iau naºtere pe internet.
Nu mai puþin importantã este (pre/re) vederea de cãtre operatorul sitului a
legislaþiei aplicabile unor domenii specifice ºi restricþiilor existente în
aceste cazuri; cel mai concret exemplu care îmi vine în minte este cel privind
statutul avocaþilor din România, cãrora li se interzice orice tip de reclamã,
deci inclusiv pe web, precum ºi oferirea de consiliere gratuitã în scopul atragerii
clientelei.
Printre reglemetãrile cele mai importante, însã, sunt cele referitoare la protecþia
dreptului de autor; copyright-ul pe internet este un subiect sensibil ºi de
maximã actualitate, aºa cã este bine sã inseraþi într-un loc vizibil o notã
privind politica dvs. asupra dreptului de autor, dacã permiteþi sau nu copierea
parþialã sau totalã a materialelor distribuite de dvs. via internet; nu uitaþi
nici sã menþionaþi licenþele de care dispuneþi. Poate pãrea prudenþã excesivã,
dar nu uitaþi cã vã adresaþi unui public extrem de variat ºi e bine sã aveþi
în vedere (aproape) toate aspectele problemei.
În spiritul celor prezentate mai sus, aº încheia acest articol cu un disclaimer:
cele prezentate mai sus au un caracter pur orientativ ºi nu înlocuiesc sfatul
unui avocat sau consultant. În plus, ele pot diferi foarte mult în funcþie de
caracterul afacerii ºi de tipul de comerþ pe care doriþi sã îl practicaþi. Ele
se vor completa, cu siguranþã, cu prevederile legii comerþului electronic (www.mcti.ro).
|