Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuii   




Cartea de oaspei   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Legislaie - PC Magazine Romania, Martie 2002

Firma pe internet

Av. MAGDALENA Marinescu

Rspundem n acest numr unui grup de tineri care ni s-a adresat cu rugmintea de a-i ghida la construirea unei "afaceri proprii pe internet".

A ncepe prin a v spune c afacerea proprie se desfoar pe internet, dar ea se construiete n viaa real. Ceea ce nseamn c ar trebui s ncepei prin a v crea "o firm" n funcie de specificul afacerii, firm care este cel mai probabil s mbrace forma unei societi cu rspundere limitat (S.R.L).

nfiinarea unei societi comerciale este reglementat, n Romnia, de legea 31/1990 republicat i const ntr-o serie de aciuni dintre care cele mai importante ar fi: obinerea de avize pentru sediul social, redactarea actului constitutiv, vrsarea capitalului social i autorizarea de ctre judector. Avei nevoie de sediu i de un capital de pornire de minim 2 milioane lei; n cazul dvs. specific este probabil s v fie necesar i un computer care s susin situl web. Existena acestei entiti juridice v identific pe dvs. n relaiile cu organele fiscale n primul rnd, deoarece profitul realizat prin derularea afacerii pe internet se impoziteaz. Nu are relevan pentru autoritile fiscale dac ceea ce vindei pe internet sunt bunuri tangibile, ce se trimit prin pot sau curier n urma efecturii plii sau sunt expediabile on-line, fie prin download (al unui soft, s zicem), fie constau n servicii (web design, s zicem). Principiul este acela al impozitrii la surs, ceea ce nseamn ca important este unde se afl sediul firmei, iar nu unde sunt vndute produsele.

Dup care ncepe "construcia" pe internet. n acest caz, internetul reprezint magazinul dvs. de desfacere, astfel c nu vei mai plti chirie proprietarului unui imobil, ci vei plti spaiul de web unei firme ce ofer asemenea servicii, cu alte cuvinte providerului. Cu acest provider vei ncheia cel mai probabil un contract de furnizare de servicii i vei rezerva un domain name. Firma respectiv v poate gzdui situl sau putei cere un pachet complet de servicii, care s includ i construcia respectivului sit. Cine este proprietarul acestuia? Iat o problem ridicat de jurispruden i pe care unii recomand s o decidei de la bun nceput printr-un contract cu firma n cauz.

Demersuri concrete pentru e-government n Romnia
Pe 24 ianuarie 2002, Guvernul Romniei a aprobat trei noi ordonane propuse de Ministerul Comunicaiilor i Tehnologiei Informaiei.

  • Ordonana privind sistemul naional unic pentru apeluri de urgen reglementeaz constituirea dispeceratelor pentru apeluri de urgen i introducerea numrului telefonic unic pentru apeluri de urgen - 112, folosit la nivel european de statele care au trecut deja la aplicarea prevederilor europene n materie. Actul normativ urmrete, totodat, instituirea atribuiilor principale ale sistemului naional unic pentru apeluri de urgen, precum i atribuiile serviciilor specializate crora le sunt adresate apelurile de urgen, precum i obligaiile ce revin Ministerului Comunicaiilor i Tehnologiei Informaiei i proprietarilor reelelor de telefonie public, reelelor de servicii digitale integrate i serviciilor de telefonie mobil. Actul normativ aprobat prevede i sancionarea folosirii nejustificate a serviciilor de urgen. Abuzul atrage rspunderea disciplinar, material, civil, contravenional sau penal, dup caz. Numrul unic va funciona n toate reelele de telefonie, att fix, ct i mobil.
  • Ordonana privind ncasarea prin mijloace electronice a impozitelor i taxelor locale prevede obligaia autoritilor administraiilor publice locale de a asigura implementarea de sisteme electronice pentru colectarea taxelor i impozitelor n fiecare ora i municipiu din teritoriu. n termen de 3 luni de la aprobarea acestei Ordonane se va asigura posibilitatea efecturii plii prin mijloace electronice a taxelor i impozitelor ncasate de ctre autoritile administraiei publice locale la nivelul municipiilor i n termen de 6 luni la nivelul oraelor. Soluia propus de MCTI se bazeaz pe crearea unui portal pentru plata taxelor i impozitelor prin mijloace electronice. Prin intermediul acestui portal, pltitorul de taxe i impozite se informeaz asupra debitelor curente pe care le are de pltit ctre administraia financiar, stabilete cuantumul unei pli i efectueaz plata prin mijloace electronice. Pltitorului de taxe i se elibereaz o dovad de plat electronic sub forma unei scrisori de confirmare semnate electronic prin certificat numeric, cuprinznd identificarea pltitorului de taxe - aa cum figureaz ea n bazele de date ale administraiei financiare, identificarea beneficiarului plii, numerele de tranzacii pentru informarea asupra debitelor i pentru plile efectuate i detaliile operaiunilor efectuate. Sistemul pilot pentru plata taxelor i impozitelor prin mijloace electronice trateaz n mod confidenial informaiile din sistemele administraiei financiare i din sistemele bncii prin care s-a efectuat plata.
  • Ordonana pentru efectuarea achiziiilor publice prin mijloace electronice definete cadrul legal necesar pentru procedura de atribuire a contractelor de achiziie public on-line, fcnd posibil utilizarea Sistemului Electronic de Achiziii Publice. Acest sistem va conduce la reducerea corupiei i a birocraiei, la creterea transparenei i diminuarea cheltuielilor n ceea ce privete contractele de achiziii publice. Sistemul electronic de achiziii publice respect toate principiile care stau la baza atribuirii unui contract de achiziie public, respectiv libera concuren ntre poteniali contractani, eficientizarea utilizrii fondurilor publice, transparena, tratamentul egal, precum i confidenialitatea n ceea ce privete secretul comercial. Operatorul Sistemului Electronic de Achiziii Publice va fi Inspectoratul General al Comunicaiilor.


Alte probleme care se ridic, din punct de vedere juridic, la pornirea acestui gen de afacere privesc confidenialitatea; dac intenia dvs. este s realizai orice tip de comer prin intermediul sitului este foarte important s v gndii la mijloacele prin care putei asigura securitatea tranzaciilor, incluznd la acest punct i un contract cu banca la care se efectueaz plata; date fiind prevederile recentei legi privind prelucrarea datelor cu caracter personal i protecia vieii private n sectorul telecomunicaiilor i a celei referitoare la protecia persoanelor n privina prelucrrii datelor personale i la libera circulaie a acestor date, ar fi indicat s inserai n textul de pe web i un anun cu privire la politica pe care nelegei s o adoptai n domeniul securitii i confidenialitii. Prevederile legale amintite mai sus trebuie luate foarte atent n considerare dac prin intermediul sitului intenionai s strngei informaii personale despre vizitatori, dac le cerei s completeze vreun formular, spre exemplu, n ce scop o facei i ce intenionai s facei cu respectiva baz de date. V amintim c amintita lege "se aplic prelucrrilor de date cu caracter personal efectuate de persoane fizice sau juridice, romne ori strine, de drept public sau de drept privat, indiferent dac au loc n sectorul public sau n sectorul privat." (Legea 677/2001, art. 2, al. 4). Luai-v toate msurile ca din coninutul site-ului s rezulte clar i neechivoc acordul vizitatorului (idem, art. 5, al. 1) n acelai spirit al proteciei consumatorului, dar i a "partenerului de web", este important ca, dac avei intenia s facei un link sau mai multe ctre alte situri, s avei acordul deintorilor acelor situri. Chiar dac legile romne nu o impun expresis verbis, este deja o uzan pe internet. Multe din prevederile dreptului internaional reglementeaz actualmente relaiile ce iau natere pe internet.

Nu mai puin important este (pre/re) vederea de ctre operatorul sitului a legislaiei aplicabile unor domenii specifice i restriciilor existente n aceste cazuri; cel mai concret exemplu care mi vine n minte este cel privind statutul avocailor din Romnia, crora li se interzice orice tip de reclam, deci inclusiv pe web, precum i oferirea de consiliere gratuit n scopul atragerii clientelei.

Printre reglemetrile cele mai importante, ns, sunt cele referitoare la protecia dreptului de autor; copyright-ul pe internet este un subiect sensibil i de maxim actualitate, aa c este bine s inserai ntr-un loc vizibil o not privind politica dvs. asupra dreptului de autor, dac permitei sau nu copierea parial sau total a materialelor distribuite de dvs. via internet; nu uitai nici s menionai licenele de care dispunei. Poate prea pruden excesiv, dar nu uitai c v adresai unui public extrem de variat i e bine s avei n vedere (aproape) toate aspectele problemei.

n spiritul celor prezentate mai sus, a ncheia acest articol cu un disclaimer: cele prezentate mai sus au un caracter pur orientativ i nu nlocuiesc sfatul unui avocat sau consultant. n plus, ele pot diferi foarte mult n funcie de caracterul afacerii i de tipul de comer pe care dorii s l practicai. Ele se vor completa, cu siguran, cu prevederile legii comerului electronic (www.mcti.ro).

 


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - Lifes Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro