Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Editorial PC Magazine Romania, Februarie  2002

SĂ STĂM STRÂMB ȘI SĂ JUDECĂM DREPT SAU... VICEVERSA

Mihaela Cârstea
Redactor șef
PC Magazine România

Niciodată nu vom Ști cât de strâmb trebuie să stăm pentru ca judecata noastră să fie sută la sută dreaptă, probabil că de aceea ne este și atât de greu să fim obiectivi. Dar să facem un exercițiu de aerobic și să trecem în revistă întâmplările anului ce a trecut.

Nici nu ne revenisem bine după sărbătorile de iarnă, când a apărut hotărârea de guvern ce stabilea modul de organizare și funcționare al Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, pe scurt MCTI. Pentru prima oară exista în România o astfel de instituție, semn că noul guvern, rezultat în urma alegerilor din noiembrie 2000, considera prioritare cele două domenii, TI și C. O astfel de schimbare de atitudine a atras cum era de așteptat interesul ziariștilor, care cu mic cu mare au solicitat să fie primiți de ministrul Dan Nica pentru a afla care sunt proiectelele echipei sale.

Și cu toate că în titulatura acestei instituții pe primul loc se aflau comunicațiile, iar noul ministru lucrase anterior tot în acest domeniu, primele intenții erau legate de TI, considerat pe bună dreptate un soi de Cenușăreasă. Pe 5 ianuarie 2001, elaborase deja un draft pentru un pachet de legi considerate de interes primordial, care fusese trimis unei părți a comunității TI spre dezbatere.

Pe 15 ianuarie 2002, dată la care scriu acest editorial, pe situl MCTI există la capitolul Legi în vigoare: Legea comunicațiilor (deci tot acestea au avut întâietate) și 3 HG-uri privind organizarea și funcționarea MCTI (4.01), privind înființarea grupului de lucru "Grupul de Promovare a Tehnologiei Informației în România" (22.02) și referitor la modificarea cuantumului unor taxe și amenzi în domeniul telecomunicațiilor (27.11).

Există și 10 ordine, dintre care cel referitor la încadrarea în activitatea de creație de programe pentru calculator a stârnit multe discuții și nemulțumiri, suferind chiar unele modificări, semn că membrii ministerului au plecat urechea la nemulțumirile managerilor firmelor TI și au încercat să mai îndrepte ceva, deși rezultatul este încă departe de a crea motivații suficiente pentru stăvilirea exodului de programatori. Cât despre cele trei legi esențiale: a comerțului electronic, a semnăturii digitale și cea anti-fraudă (prezente pe sit doar ca proiecte), situația este diferențiată. Stând ușor înclinat pot spune că MCTI a făcut ceea ce a putut, adică a înaintat în primăvară proiectele de legi către Parlament. Pe 31 iulie, Legea Semnăturii Electronice apărea în Monitorul Oficial, urmată la câteva luni de normele metodologice de aplicare a ei. Pe 20 noiembrie, prin decrete prezidențiale, au fost promulgate alte două legi: Legea pentru protecția persoanelor în privința prelucrării datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date și Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul telecomunicațiilor. Proiectul de lege privind comerțul electronic a trecut însă doar de Camera Deputaților, împotmolindu-se însă la Senat.

Dar dacă la capitolul legislație, lucrurile par a se vedea bine, ceva mai discutate și discutabile au fost licitațiile ce au vizat realizarea de proiecte pilot în special în domeniul e-government. Aici deja cred că e greu să stai strâmb și să judeci drept, cam toată lumea are tendința de a sta cât mai țeapăn și a încerca să demonstreze că interesele particulare sau de grup au fost determinante în deciderea câștigătorilor, nicidecum apropierea de cerințele caietelor de sarcini. Circulă tot felul de povești în piață, dovezi sunt însă greu de găsit. Grave sunt întârzierile care apar atunci când câștigătorul licitației se dovedește a nu-și putea ține promisiunile. Când mă uit la ce se întâmplă în jurul nostru, la afacerile murdare care au contribuit substanțial la sărăcirea populației, mă întreb și eu parafrazând un personaj caragealian "de ce să nu aibă și MCTI-ul faliții lui"?

Am în față interviul din 5 ianuarie și constat că jaloanele menționate de ministrul Nica erau: iminența legilor esențiale, investițiile nu doar de dragul investițiilor, educația - o componentă ce nu poate fi neglijată, situația specialiștilor, recuperarea timpului pierdut și evitarea noilor întârzieri. Dacă despre majoritatea acțiunilor propuse am amintit, să vedem dacă s-a făcut ceva în domeniul educației. Ministerul și-a propus un program intitulat "15.000 de calculatoare - 15.000 de școli interconectate la internet". Ceva s-a făcut, mai este însă mult până la îndeplinirea acestui obiectiv. Stând drept, unul din membrii grupului Divertis ce îl interpreta la lansarea Windows XP pe Președintele Iliescu spunea "vom cumpăra 15.000 de calculatoare pentru școli, iar dacă nu vor exista suficiente școli pentru acestea, vom mai clădi școli".

Ce altceva a mai caracterizat activitatea MCTI? Extrema transparență, aș zice chiar excesiva transparență. Biroul de Presă al MCTI ne-a transmis pe parcursul anului 2001 în medie un comunicat pe zi, enorm dacă ne gândim că peste două șeptimi din zilele unui an sunt zile libere. Apoi situl, cu informații complete, actualizat cu regularitate, conferințele de presă și chiar aniversarea zilei de naștere a ministrului împreună cu reprezentanții mass-media. Putem trage concluzia că s-a dorit o campanie de imagine susținută, dar parcă s-a cam exagerat. Și orice exagerare poate duce la efecte contrare celor dorite. Oare era nevoie ca ministrul însuși să participe la deschiderea oficiului poștal din Miercurea Ciuc? Măcar nu era la Galați, că am mai fi înțeles. Dar Galațiului oricum i s-a rezervat partea leului - găzduirea primului parc național de software.

Personal cred că s-a exagerat și în asocierea numelui ministerului de acțiuni a căror organizare a lăsat mult de dorit, gen festivalul Internetics, proiectul e-library și altele.

Cum întotdeauna mai multe capete gândesc mai bine decât unul singur, am solicitat punctele de vedere privitoare la activitatea MCTI câtorva directori ai unor firme de profil, rezultatul îl veți vedea la rubrica In Direct. Încercând să analizeze lucrurile cu cât mai multă luciditate s-a atins un punct de echilibru, nota 3,(3) pe o scară de la 1 la 5.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro