Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Cover Story - PC Magazine Romania, Noiembrie  2002

Cine se teme de outsourcing

Serviciile închiriate cel mai frecvent

ASP (Furnizori de aplicații)
Cea mai simplă traducere pentru ASP ar fi "închiriere de software". Poate nu este cea mai corectă, dar este în mod sigur cea mai apropiată pentru a caracteriza, în câteva cuvinte, activitatea acestor furnizori de servicii. La ora actuală, se poate închiria o imensă varietate de aplicații, de la instrumente de mare productivitate pentru birouri, până la soluții speciale, destinate industriilor verticale, soluții personalizate pentru producție, servicii financiare, asigurări, vânzări en-gross și en-detail, activități guvernamentale, educație, comunicații, transporturi, minerit, agricultură și construcții. Întrucât un furnizor de aplicații își oferă serviciile unui public larg, o poate face mult mai ieftin decât dacă utilizatorii ar cumpăra ei înșiși aplicațiile. De aceea, companii care altfel nu și-ar fi permis achiziționarea unei aplicații scumpe - cum ar fi o aplicație pentru proiectarea asistată de calculator - o pot închiria de la un ASP. În Occident există în prezent aproape tot atâtea tipuri de ASP-uri câte tipuri de afaceri folosesc serviciile lor. Diferitele variante includ furnizorii independenți de software (ISV - independent software vendors), furnizorii de servicii de găzduire (HSP - hosting service providers), furnizorii de servicii complete (FSP - full-service providers), furnizorii de servicii de afaceri (BSP - business service providers) și cei care găzduiesc aplicații internet (IAHP - internet application hosting providers).

e-CRM (Managementul Relației cu Clienții)
Soluția CRM ideală îmbină automatizarea procesului de vânzare, relațiile cu clienții, magazinele virtuale și prezentările comerciale pe web, integrându-se totodată cu sistemele interne. Pentru cele mai multe companii, timpul și resursele necesare în implementarea unui sistem atât de complex poate diminua câștigurile. Cu toate acestea, multe companii recunosc importanța strategică a unui CRM pentru propria supraviețuire. Pentru o companie care a ajuns în acest punct, cea mai bună soluție este apelarea la serviciile unui furnizor specializat.

CRM-ul diferă de la o companie la alta, în funcție de necesitățile acesteia, de dimensiuni, număr de posturi de lucru, dar și de buget. În funcție de aceste criterii, companiile pot alege produse nepersonalizate, care pot fi cumpărate direct de pe web. Sigur, acestea nu au toate opțiunile și facilitățile unei suite integrate, mult mai scumpe, dar pot crea sisteme CRM eficiente, la prețuri mai mici de 1000$/per post de lucru. Companiile pot însă apela și la produse majore, adevărate medii de dezvoltare, cu instrumente specializate dedicate sistemelor personalizate. Un furnizor de servicii CRM de top oferă soluții tehnologice complet integrate, folosind cele mai noi versiuni ale celor mai potrivite aplicații.

Firmele de outsourcing care furnizează servicii CRM pun la dispoziție companiilor interesate tehnologii top-tier pentru administrarea contactelor și automatizarea vânzărilor, administrarea și procesarea e-mail-urilor, call routing, integrare web, baze de date relaționale și interactive voice response services (IVR).

Cele mai bune companii de outsourcing lucrează împreună cu compania beneficiară pentru a stabili profilul posturilor și eventuale training-uri, studiază background-ul afacerii și realizează expertize tehnologice, toate aceste elemente fiind obligatorii pentru a servi clienții cât mai bine. Noii angajați trebuie să se familiarizeze în cel mai scurt timp cu CRM-ul, dar și cu produsele și service-ul. Training-urile regulate pentru îmbunătățirea cunoștințelor sunt obligatorii, iar stimularea angajaților trebuie să se realizeze astfel încât să corespundă cu obiectivele companiei.

Helpdesk
Furnizarea unui suport competent este o cerință de bază pentru a menține și a dezvolta o afacere. Dar ce se întâmplă când serviciul de helpdesk nu are un personal suficient de bine pregătit pentru a face față un volum mare de telefoane sau mesaje electronice? Clienții care plătesc pentru acest suport devin foarte repede frustrați dacă trebuie să aștepte până când sunt preluați de un agent de suport sau, și mai rău, dacă apelul se pierde sau nu primesc deloc răspuns la mesaje.


Birourile de helpdesk și centrele de apel trebuie să ofere rezolvări rapide și concrete pentru a păstra clienții. Doar o simplă analiză a costurilor pe care le implică angajarea unui personal suplimentar - salarii, stații de lucru, licențe pentru software - este suficientă pentru ca atât de multe companii să prefere să închirieze servicii de helpdesk de la firme specializate.

Orice companie care dorește să administreze eficient necesitățile serviciului de helpdesk trebuie să evalueze foarte bine momentul când este cazul să apeleze la suport extern. Sunt câteva aspecte care trebuie analizate: Care sunt necesitățile companiei? Este nevoie de suport după orele de program? Personalul serviciului de helpdesk nu reușeste să facă față unui anumit număr de apeluri? Este necesară închirierea doar a unei părți din serviciul de helpdesk? Multe firme de outsourcing ajută companiile interesate să măsoare nivelele de performanță ale serviciului de helpdesk, generează rapoarte statistice și analize de cost utile în luarea unei decizii corecte. Sau, mai simplu, oricine vizitează siturile firmelor producătoare de software pentru centre de apel, poate analiza distribuția apelurilor pentru a vedea dacă o firmă de outsourcing este mai rentabilă decât angajarea unui personal suplimentar.

Benefiicile majore ale închirierii serviciilor de helpdesk rezultă din faptul că majoritatea firmelor specializate în aceste servicii sunt dotate cu cea mai nouă tehnologie, pentru a face față volumului fluctuant de apeluri. Aceste tehnologii dedicate pot fi foarte costisitoare pentru o companie obișnuită, dar pentru o firmă specializată constituie baza de lucru, costurile fiind împărțite între mai mulți clienți, pe o anumită perioadă de timp. O altă problemă costisitoare, dar foarte necesară, este cererea pentru suport 24 de ore din 24, 7 zile din 7, generată de globalizarea economică. O soluție este apelarea la o firmă de outsourcing doar pentru orele de după program.

După alegerea firmei de outsourcing, următorul pas constă în stabilirea nivelurilor de asistență și tipurile de suport de care compania dorește să beneficieze Care sunt modalitățile de suport pe care le oferă firma de outsourcing? Are aceasta un număr de telefon standard, e-mail, fax și interfață web? Este important pentru utilizatorii finali să aibă acces la o bază de date?

Companiile doresc, de obicei, să stabilească un contract pe nivele de asistență, pentru a se asigura de calitatea serviciilor care le vor fi oferite clienților. În cele mai multe cazuri, sunt preferate firmele care generează săptămânal sau lunar raporte privind activitatea și performanțele din perioada respectivă. Aceste rapoarte ajută la măsurarea performanțelor firmei de outsourcing în ceea ce privește viteza medie de răspuns, durata medie a convorbirilor și rata de abandon.

În final să nu uităm: un factor important îl constituie nivelul de experiență al personalului de suport.

SCM (Managementul Lanțului de Furnizori)
O strânsă legătură cu clienții vă ajută să vindeți mai bine dar, în același timp, trebuie să aveți și o strategie foarte bine pusă la punct pentru a vă aproviziona. Supravegherea atentă a lanțului de furnizori micșorează costurile de achiziție a produselor, dar, în același timp, este cea complexă problemă pe care o ridică e-business-ul. Este o sarcină care îi vizează atât pe manageri, pe directorii executivi, consultanți, cât și pe furnizorii de servicii. În momentul în care o companiile își trasează activitățile principale, nenumăratele detalii legate de producție, planificare, aprovizionare, distribuție și depozitare sunt încredințate din ce în ce mai mult unor terțe firme, care abia așteaptă să-și folosescă experiența pentru a-și consolida poziția pe piața serviciilor pentru gestionarea lanțului de furnizori.

Găzduire web
A existat o perioadă în care outsourcing-ul TI părea să devină o adevărată mină de aur pentru furnizorii de servicii de acest tip. Însă companiile care au închiriat, la un moment dat, servicii TI au terminat contractele și au adus operațiunile din nou in-house. De ce? Pentru că, la momentul respectiv, au crezut că acest lucru îi va ajuta să recâștige controlul asupra acestor operațiuni și să grăbească implementarea proiectelor TI. Dar, în timp, numărul firmelor care fac afaceri pe internet a crescut, odată cu acestea crescând și cererea pentru outsourcing. Puși în fața complexității sistemelor bazate pe web și a lipsei unui personal familiarizat cu noile tehnologii, departamentele TI ale companiilor au realizat că nu se pot ocupa singure de toate operațiunile necesare unei gestiuni eficiente a conținutului web.

Pentru a deveni profitabile, afacerile pe internet necesitau timp, expertiză și lățime de bandă. În același timp, companiile care ofereau servicii de găzduire web puteau să le gestioneze operațiuni mission-critical la costuri mai mici decât dacă acestea ar fi fost realizate in-house.

Totuși, deși își încredințează operațiunile web unor firme de outsourcing, multe companii nu renunță în totalitate la controlul asupra acestora. În primul rând pentru a avea certitudinea că, atunci când dezvoltă un nou serviciu, acesta poate fi rapid publicat online. De asemenea, trebuie să fie la curent cu starea sistemului 24 de ore din 24, pentru a fi siguri că operațiile pot fi scalate la cerere, fără costuri suplimentare majore. Și, mai presus de orice, trebuie să știe că sistemul lor este protejat împotriva accesului neautorizat.

Pe lângă serviciile obișnuite de găzduire web - spațiul de stocare a datelor, conturi de e-mail, lărgime de bandă, rapoarte de trafic, precum și opțiuni de administrare și securitate a contului - multe firme oferă acces prin legături la internet de mare viteza, fiabile și constant operaționale, precum și personal specializat, care monitorizează traficul și administrează non-stop operațiunile. În plus, aceștia pot furniza lățime de bandă adițională, în cazul în care observă creșterea numărul de vizitatori pe un sit.

Securitatea rețelelor/Firewall-uri/VPN-uri
Securitatea rețelelor devine din ce în ce mai importantă pentru companii, odată cu dezvoltarea noilor aplicații intranet, extranet și de comerț electronic. Din ce în ce mai multe companii caută furnizori de servicii care să dețină tehnologiile și calificarea de securitate care să le permită să se concentreze asupra propriilor activități. La ora actuală, există pe piață toate elementele cheie ale securității de rețea, incluzând identitatea, autentificarea, certificarea digitală, securitatea perimetrului, listele de control al accesului, aplicațiile firewall, tunelurile și criptarea VPN, disponibile sub forma unor pachete integrate sau a unor servicii individuale.

Suport tehnic software
Când problemele software ajung să pună în pericol o afacere, singura soluție o reprezintă un suport profesionist. Dacă mărimea firmei o cere, anticiparea și eliminarea problemelor înainte ca ele să apară devine critică pentru menținerea funcționalității sistemului informatic și a productivității.

Funizorii de servicii de suport tehnic și chiar firmele producătoare de soft oferă diverse variante de contracte de suport tehnic, în funcție de numărul de incidente pe an și de severitatea acestora. Avantajele principale ale închirierii unui serviciu de suport tehnic software sunt date de experiența echipelor de suport și de accesul la bazele de date cu incidente, puse la dispoziție de producători, prin contract. În felul acesta, dacă fie și o singură dată, undeva în lume, cineva s-a lovit de problema respectivă și a găsit rezolvarea, aceasta va fi oferită în cel mai scurt timp.
În funcție de contractul care se încheie cu compania beneficiară, cele mai frecevente tipuri de servicii de suport tehnic sunt cele de helpdesk și de mentenanță.

Serviciile de helpdesk cuprind, de obicei, suport oferit telefonic sau prin e-mail și - dacă este cazul - deplasarea la beneficiar, doar cu acordul acestuia.

În unele cazuri, se practică replicarea în laboratoarele firmei de outsorcing, metodă care permite analiza atentă a problemelor, pentru a oferi detalii suplimentare de diagnosticare, urmărindu-se astfel minima întrerupere a activității beneficiarului.

Serviciile de mentenanță sunt preferate de majoritatea corporațiilor. Acest tip de servicii oferă, în general, suport proactiv (previne problemele care pot apărea) cu vizite și întâlniri regulate (de exemplu, două vizite pe lună), asistență on-site, alertă la probleme critice, rapoarte lunare privind serviciile prestate în luna care a trecut, precum și situația contractului (număr de incidente neutilizate etc.), analiza acestor rapoarte permițând identificarea modalităților de reducere a costurilor de suport tehnic.

De precizat că serviciile de mentenanță se adresează, în special, firmelor cu aplicații critice.

Servicii web
Un serviciu web este un modul logic al unei aplicații care poate fi publicat, localizat sau accesat pe web, folosindu-se standarde bazate pe XML. Serviciile web permit dispozitivelor mobile, PC-urilor și serverelor să schimbe între ele diverse funcționalități ale aplicațiilor prin intermediul internetului - indiferent de sistemul de operare sau de tipul de hardware folosit, mult mai simplu și mai ieftin decât era posibil până acum. În prezent, există două tendințe majore pentru serviciile web: integrarea cu aplicațiile B2B (business-to-business) sau cu utilizatorii care interacționează direct. Folosind serviciile web, aplicațiile vechi dintr-o firmă pot interacționa folosind protocoale standard. Pentru companii, acest lucru înseamnă economii uriașe la capitolul costuri de dezvoltare, întrucât nu mai este nevoie ca pentru respectivele aplicații să fie construite sisteme dedicate.

Pentru furnizorii de servicii, accesul universal la internet înseamnă că serviciul oferit poate fi disponibil instantaneu, pentru oricine are nevoie de el: clienți, parteneri și angajați pot folosi orice dispozitiv conectat la internet, interacțiunea cu sistemul companiei fiind imediată, chiar în momentul execuției serviciului solicitat. De asemenea, prin modularizarea unui sistem în servicii web, companiile pot reduce complexitatea aplicațiilor pe care le folosesc.
Pentru consumatori, interacțiunea dintre multipli furnizori de servicii înseamnă că relațiile lor cu multiple situri web nu vor trebui să mai fie independente. Preferințele unui individ pot fi partajate de mai multe situri, iar serviciile pot fi furnizate de mai mulți provideri.

Înapoi la pagina "Cine se teme de outsourcing"


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

Concurs National de Software Educational Cupa Siveco

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro