Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Internet Business - PC Magazine Romania, Iulie  2001

Guvernare online în România

Dan Șerbănescu

Ministrul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, Dan Nica, a anunțat că, până la sfârșitul lunii iunie, va fi finalizat primul proiect de e-government al Guvernului României, care va reprezenta trecerea de la servicii bazate pe manipularea documentelor pe suport de hârtie, care presupun interacțiunea directă a cetățeanului cu funcționarul public, la furnizarea de servicii pe canale electronice.

Ce ați spune despre o Românie în care îți poți rezolva problemele fără să fii obligat să stai la interminabile cozi și fără să dai de tipicul funcționar acru și plictisit, care pe deasupra mai are și "fitilul scurt"?

Anual, cetățeanul are de plătit impozitul și asigurarea pe casă, mașină, terenuri agricole, taxe pentru drumuri sau pentru salubrizare. Lunar, cetățeanul are de plătit chiria/rata la casă, telefonul, lumina, gazele, căldura și apa caldă, radio-TV, cablu TV. Zilnic, același cetățean intră în contact direct cu serviciile publice de transport în comun, cu serviciile comerciale pentru cumpărarea de bunuri și servicii.

Astfel, el este obligat să intre în legătură directă cu administrațiile financiare, cu CEC-ul, cu regiile sau companiile naționale de telecomunicații, de electricitate, de distribuție a gazelor, a apei calde și căldurii, cu Poșta Română, cu regiile de transport, cu societățile de asigurări, cu zeci și sute de magazine și unități prestatoare de servicii. Și toate acestea sunt valabile pentru un simplu cetățean. Dacă, mai mult, cetățeanul vrea să-și înjghebe propria afacere sau vrea cumva să-și construiască/amenajeze/repare casa, alte instituții și alte ghișee îl așteaptă cu brațele deschise să-i toace timpul. Dacă cetățeanul are probleme de sănătate sau pur și simplu dorește să-și facă un control medical de rutină, sistemul de asigurări de sănătate se constituie într-o nouă moară de măcinat timpul.

Din nefericire pentru cetățean, cea mai mare parte a problemelor de mai sus trebuie rezolvate prin contact direct cu un funcționar. Tot din nefericire, omul din spatele ghișeului nu este un funcționar prieten, ci unul birocrat. Un întreg ,,păienjeniș" legislativ și, de multe ori, de relații mafiote, ajutat de incompetență, ignoranță și uneori și de rea-credință, face din instituția publică o redută greu de atacat și de cucerit. Birocrația, pe lângă faptul că macină una din cele mai importante resurse ale cetățeanului, timpul, macină și resursa nervi, provocând o cantitate deloc neglijabilă de stres.

Schimbarea la față a e-României
O schimbare devine imperios necesară, pentru că se constată, în general, o nepotrivire între modul în care este organizată instituțional administrația publică și problemele reale cu care se confruntă cetățeanul.

"Ne propunem ca eficiența acțiunii administrative să fie alta, să oferim cetățeanului posibilitatea concretă să controleze și să evalueze actul guvernamental pentru care plătește taxe și impozite. În acest moment, românii care au acces la un calculator conectat la internet, ar trebui să fie în măsură să-și exprime opinia cu privire la acțiuni întreprinse de guvern și instituțiile statului, iar acest lucru ar reprezenta un e-Referendum, o consultare în timp real cu cetățenii", a declarat ministrul Dan Nica, în cadrul unui seminar cu tema "e-government - eficiența în guvernare", care a avut loc pe data de 22 mai.

Ministrul a explicat că guvernarea electronică înseamnă, într-un sens larg, utilizarea tehnologiei informației pentru a spori accesul la serviciile guvernamentale, precum și calitatea acestora, și are la bază câteva principii esențiale: îmbunătățirea interacțiunii dintre stat și cetățeni, introducerea elementului concurențial prin confruntarea care se creează între furnizarea serviciilor pe cale electronică și cea pe cale tradițională în instituțiile guvernamentale, promovarea procesului de inovare, a economisirii și eficienței.

Beneficiile guvernării electronice sunt general recunoscute la nivel mondial, dar introducerea acesteia va presupune în România confruntarea cu mai multe provocări, de natura schimbărilor tehnologice și organizaționale, precum și a dificilei schimbări de mentalitate. Guvernul pare, însă, optimist: "În România va exista curând, din punct de vedere al securității tranzacțiilor pe internet și al protecției datelor personale ale cetățeanului, același mediu legislativ care există în toate țările civilizate și în Statele Unite. Să oferim și servicii guvernamentale de aceeași factură reprezintă o provocare pe care Guvernul Năstase și-o asumă", a promis ministrul Nica.

 

Procesul... etapelor
Trecerea la guvernare electronică nu se va produce nicidecum peste noapte. Ea se va produce de jos în sus și va fi un proces lung și complicat. Responsabilitatea deciziilor cade în sarcina Grupului pentru Promovarea Tehnologiei Informației, aflat sub conducerea Primului Ministru, care deja a discutat și aprobat peste 20 de proiecte în domeniul TI&C, pregătite de Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației. Aceste proiecte pilot vor putea fi ușor extinse la nivel național, cum ar fi cel vizând implementarea unui sistem de video-conferințe la nivelul unui județ (care urmează a fi stabilit) sau cel vizând crearea unui sistem de informare integrat pentru cetățeni în domenii de interes social, cultural și economic, prin construirea de info-chioșcuri alcătuite dintr-un calculator performant, de preferință cu touch-screen, securizat împotriva acceselor neautorizate. Alt proiect se referă la crearea Centrelor multimedia în toate colectivitățile locale cu peste 5.000 de locuitori, ce vor asigura accesul cetățenilor la informația electronică și vor stimula tranzacțiile de tip bancar sau e-commerce.

Nu în ultimul rând, proiectul Gateway - portalul guvernamental - proiect finanțat de Banca Mondială și coordonat de MCTI, va constitui nucleul viitoarei guvernări electronice, constituindu-se într-un punct unic de acces către diversele situri ale ministerelor, agențiilor guvernamentale, instituțiilor din administrație și chiar companiilor implicate în furnizarea de e-servicii.
Potrivit ministrului Nica, în România există în prezent circa un milion de deținători de calculatoare personale (713.000 conform datelor oficiale), iar în trimestrul IV al acestui an, atât ei, cât și oricine are acces la internet, vor avea posibilitatea de a-și plăti impozitele online. De asemenea, firmelor li se va pune la dispoziție opțiunea de a prelua online facturile de la furnizori.

E-government va însemna însă și o serie de beneficii pentru guvern, între care reducerea cheltuielilor, o cale de acces unică la serviciile guvernamentale, dar și posibilitatea preluării de către companii din sectorul privat a e-serviciilor pentru cetățeni.
Dar până acolo, este nevoie de trei "ingrediente" de bază: viziune, strategie și finanțare. Perspectivele se arată optimiste, întrucât, după cum a subliniat Nica "pentru prima oară parteneriatul anunțat în ianuarie între guvern și industria TI din România se realizează concret".

Lumea în e-tranziție
România a făcut primii pași mărunți spre guvernarea electronică. Însă prin asta nu a făcut decât să se alinieze celor mai noi tendințe la nivel mondial. În era internetului, în care dispozitivele dispun de abilitatea de a comunica la fel de ușor între ele precum oamenii, lumea va trebui să înțeleagă că nici geografia, nici limba și nici timpul nu mai constituie bariere în calea unei comunicări eficiente. Pe drumul către economia internet, guvernele vor avea nevoie de un mediu previzibil, sigur, maleabil, deschis pentru afaceri și întotdeauna online. În această lume nouă, în care totul converge către internet, guvernele trebuie să se transforme pe ele însele pentru a deveni mai eficiente.

În prezent, în toată lumea sunt evaluate oportunități de implementare a unor sisteme de tip e-government, guvernele din Statele Unite și Canada fiind cele mai avansate în ceea ce privește folosirea progreselor tehnologice de ultimă oră, ceea ce le permite menținerea unei legături esențiale și permanente cu cetățenii, salariații, furnizorii și organizațiile comerciale.
În SUA, adoptarea directivelor de e-government impune agențiilor federale să se asigure că serviciile guvernamentale sunt accesibile tuturor americanilor, iar la nivelul fiecărui stat din uniune se urmărește ridicarea nivelului de informare a cetățenilor precum și numărul de servicii dispnibile online. Același tip de acțiuni au loc și în Canada, unde provincii precum Quebec dispun de servicii publice online iar guvernul federal al Canadei este deschis oportunităților deschise de e-government.
Însă furnizarea cu succes a serviciilor publice online, în colaborare cu sectorul privat, depinde în mod vital de existența unei infrastructuri adecvate - ceea ce înseamnă platforme scalabile, medii care permit asigurarea confidențialității, arhitecturi adaptabile, soluții structurate pe mai multe niveluri - integrate în rețele de nouă generație.

Transformarea unui guvern nu este doar o problemă de tehnologie, deoarece promovarea unui model de lucru bazat pe activități electronice implică simplificarea, accelerarea și managementul strategic al proceselor economice care urmează a fi derulate pe baza unor soluții TI solide.

Dezvoltarea afacerilor online a dus la o economie care funcționează non-stop, 24 ore x 365 zile, în care clienții renunță la acei furnizori al căror răspuns online depășește 8 secunde. Prin urmare, companiile sunt tot mai dependente de tehnologiile care reușesc să administreze cel mai bine informațiile puse la dispoziția clientului.

Atât pentru sectorul privat cât și pentru cel guvernamental, modelele de business, procesele esențiale și infrastructurile rețelei sunt transformate printr-o strânsă aliniere între TI și procesele esențiale ale organizațiilor. Din acest motiv, întreprinderile de toate dimensiunile caută modalități de a-și simplifica operațiile, de a obține soluții în cel mai scurt timp posibil și de a administra cât mai eficient diferitele verigi implicate în procesele de afaceri.

Dinamica pieței globale de astăzi necesită răspunsuri, produse și servicii prompte, iar consumatorul instruit solicită mai multe opțiuni, o calitate superioară a serviciilor și o livrare rapidă, la prețurile cele mai competitive. Piața s-a schimbat, nu mai reprezintă rafturi pline cu marfă. Ea este acum prezentă pe touch-screen-uri de mare rezoluție, disponibile 24 ore/zi, 365 zile/an, la viteza internet. "Orele de program" și-au pierdut semnificația, economia internet creând în permanență noi provocări atât pentru domeniul de afaceri, cât și pentru sectorul guvernamental.

Cu toate acestea, astăzi, mai puțin de 5% dintre organizații înțeleg ce înseamnă activitățile de e-business și cum pot fi folosite ele ca instrumente strategice de lucru. 85% din cele 5% menționate mai sus abordează mediul e-business folosind sistemele "moștenite" (legacy) de care dispun. Și, deși par astăzi în fruntea plutonului, abordarea lor poate conduce, în timp, la constrângeri și pierderi. Procesul de e-business trebuie să crească în concordanță cu necesitățile. Sistemele TI trebuie să fie proiectate structural, într-o manieră modulară care să poată susțină în același timp creșterea și schimbarea. Iar pentru asta e nevoie de strategie, mai mult decât de tehnologie brută.

Pași spre succes
Selectarea de sisteme durabile, cu arhitecturi solide ale sistemelor interconectate, este un element fundamental. Deoarece multe companii și-au dezvoltat siturile web centralizat, utilizând sisteme "moștenite", informaticienii încearcă să pună în corespondență capacitatea acestor sisteme cu cerințele în continuă creștere la care sunt supuse. Și guvernele vor avea nevoie de sisteme scalabile, dar care să poată contoriza întârzierile din rețea ale diverselor componente dispersate din punct de vedere geografic. Va fi necesar să se obțină și capacități suplimentare pentru a putea face față unor cerințe imprevizibile, create de aglomerări bruște de oameni, spre exemplu odată ce colectarea de taxe și impozite online va deveni o practică obișnuită în România și va genera eventuale vârfuri de sarcină la termenele limită de plată
Instalarea și funcționarea rapidă a sistemelor, care se poate obține prin folosirea de blocuri constitutive, este o altă necesitate. Cheia problemei o reprezintă soluțiile bazate pe blocuri structurale. Serverele și echipamentele de stocare vor continua să existe, dar vor fi combinate în platforme de mare disponibilitate, cum ar fi clusterele de servere și matricele de stocare.


Dezvoltarea calificărilor profesionale necesare pentru specialiștii în servicii informatice presupune o dimensionare adecvată a învățământului de profil. Dar pregătirea poate fi făcută cu succes și în afara mediilor academice, prin implementarea sistemelor de e-learning, o formă de educație care se pretează perfect specificului internetului, fiind adoptată cu entuziasm de multe companii din sectorul privat. De asemenea, nu trebuie omisă inerenta migrare a specialiștilor către acele medii care le oferă cele mai bune perspective de carieră. În definitiv, cât timp poate rămâne "bugetar" un bun specialist în TI, și ce i se poate reproșa dacă a acceptat o ofertă mult mai avantajoasă, fie și numai din punct de vedere material?

Dezvoltarea comerțului electronic ridică numeroase probleme de strategie în domeniul administrației publice, ca și probleme de legislație pentru realizarea unui cod comercial care să includă comerțul electronic, protecția proprietății intelectuale, confidențialitatea și securitatea. În plus, vor trebui rezolvate problemele de acces generate de infrastructura de telecomunicații, cele privind conținutul informațiilor online și standardele tehnice, pentru a se asigura fluxul liber al informației, fără a fi afectate siguranța, interoperabilitatea, ușurința de folosire sau scalabilitatea sistemului.

La fel de importantă este și asigurarea participării uniforme a tuturor regiunilor țării la societatea informațională, prin descentralizare și încurajarea inițiativelor locale. În caz contrar, va apărea și se va adânci un adevărat "digital divide", ce va avea ca efect decalaje tehnologice foarte greu de surmontat și o discriminare a locuitorilor din afara aglomerărilor urbane.

Trei perspective ale guvernării electronice
Cetățenii se așteaptă din ce în ce mai mult din partea guvernelor ca ele să funcționeze asemănător entităților comerciale. Dacă au posibilitatea de a cumpăra bilete de teatru sau de avion pe internet, ei ar dori să poată să-și reînoiască permisul de conducere sau să plătească impozite în aceeași manieră. Cetățenii doresc acces facil și imediat către servicii publice care să fie disponibile non-stop și vor să le poată accesa fie de acasă, fie de la serviciu, fie din orice altă locație. Mai mult, ei doresc ca accesul să nu fie limitat de tipul de dispozitiv folosit, fie el PC, WebTV, telefon mobil sau dispozitiv wireless.
De asemenea, cetățenii nu sunt interesați de care anume nivel din aparatul birocratic sau care funcționar este responsabil de un anumit program guvernamental sau serviciu public. Ei doresc servicii personalizate și complete, accesibile dintr-o singură sursă integrată. Soluția o reprezintă portalurile, care pot prezenta publicului o interfață unitară și pietenoasă, care să ascundă complexitatea aparatului birocratic guvernamental.

Acest tip de acces la la informații publice, documente publice sau proceduri administrative mărește gradul de participare a cetățeanului la viața comunității locale. Spre exemplu, o persoană care nu are timp să participe la dezbateri publice la primărie, își poate exprima părerea prin e-mail sau printr-o contribuție la un forum de discuții online.

Cu ajutorul aplicațiilor de Customer Relationship Management (CRM), guvernul poate maximiza capacitățile de management al relației cu cetățeanul, iar acesta din urmă poate solicita un număr de servicii la care prin metode tradiționale ar fi avut acces doar dacă ar fi avut suficient timp de pierdut sau chiar deloc, cum ar fi accesul pe web la informații despre taxe, copii ale rapoartelor poliției privind accidentele rutiere sau copii ale certificatelor de naștere, ori înmatriculări de vehicule online.
Când administrațiile creează noi instrumente eficiente, creează implicit și un mediu de afaceri sănătos și favorizează firmele locale. Prin tranzacții de tip comerț electronic cu firmele, guvernul simplifică procedurile, reduce birocrația și accelerează lansarea unor afaceri. O altă pârghie prin care guvernele pot influența pozitiv mediul de afaceri este asigurarea unei infrastructuri care să permită companiilor să se dezvolte online. Astfel, se poate ajunge la parteneriate dintre guvern și sectorul privat, cu efectul benefic al creării de noi oportunități de afaceri. Avantajul guvernului este acela al creării unei prezențe online mai rapid și mai ieftin, întrucât cele mai importante proiecte de e-government sunt co-finanțate de guvern și companii din sectorul privat. Asta întrucât furnizorii pot oferi și vinde produsele și serviciile lor guvernului, asigurându-se totodată că acesta va efectua într-un mod prompt, adecvat și sigur plățile. Dezvoltarea sistemelor e-procurement, de la POS-uri (puncte de vânzare), până la administrarea electronică de fonduri și achiziții pe scară largă, va moderniza modul de interacțiune și va reduce efortul de administrare de mijloace fixe.

Cu ajutorul web-ului, guvernele pot schimba percepția cetățenilor referitoare la o slabă calitate a serviciilor și își pot recăpăta încrederea publicului, prin plasarea cetățeanului în centrul preocupărilor. Această abordare centrată pe client reface relațiile cu acesta, eliminând timpii de așteptare și procedurile cronofage. Întrucât o singură persoană rareori se ocupă singruă de un întreg serviciu public, organizațiile centrate pe cetățean folosesc instrumentele CRM, de optimizare a fluxurilor și tehnologiile internet pentru a-i transforma pe funcționarii guvernamentali în lucrători în domeniul cunoașterii. Folosirea sistemelor de Knowledge Management reprezintă pentru angajații din administrația publică un mod excelent de a-și pune în valoare resursele intelectuale. Angajații guvernamentali trebuie să fie capabili să folosească instrumente adaptate pentru fiecare caz în parte, să înțeleagă situațiile și mecanismele și să poată lua în mod eficient decizii, reducându-se timpul pe care îl petrec în activități care nu au legătură cu cetățenii. Practic, acest lucru înseamnă acces pentru funcționar de la un birou electronic la diferite documente sau baze de date, care se pot afla stocate în sisteme disparate "moștenite". Un exemplu ar fi accesul mobil al polițiștilor aflați în misiune la baze de date integrate, protejate cu parole, sau partajarea informațiilor între diferite jurisdicții, cu efectul unei aplicări mai corecte și mai rapide a legii. De asemenea, planificarea unor investiții importante, cum ar fi spre exemplu construirea de școli, sisteme de canalizare, șosele etc., necesită prelucrarea unor volume mari și complexe de date, care pot benefica de intrumente de managementul cunoașterii pe web sau proprii sistemelor de informații geografice (GIS). Efectul final scontat al acestei abordări este o reinginerie a însăși modului în care funcționează organizațiile guvernamentale.

Guvernarea electronică poate fi atinsă prin așa-numita "e-pregătire", care presupune o serie de elemente cheie și tot atâtea întrebări la care guvernații vor trebui să răspundă:

Conectivitate: Sunt rețelele de telecomunicații ușor și convenabil de accesat și folosit?
E-leadership: Este maximizarea "e-pregătirii" o prioritate națională pentru guvern, sectorul privat și instituțiile publice?
Securitatea informației: Procesarea și stocarea informației în rețea prezintă încredere pentru companiile TI care se bazează pe secretele lor în materie de proprietate intelectuală și industrială pentru a-și construi o poziție com petitivă? Intimitatea clientului este protejată în mediile digitale?
Capital uman: Persoanele care au aptitudinile potrivite sunt disponibile pentru sprijinirea e-business și pentru construirea unei societăți bazate pe cunoaștere?
Climatul e-business: Cât de ușor este să faci astăzi afaceri în mediile electronice?

Guvernarea electronică este un domeniu de pionierat nu doar pentru România. E-government nu reprezintă o simplă rețetă care poate fi preluată și aplicată, ci depinde de specificul fiecărei țări, de gradul ei de dezvoltare, de mentalități, cultură etc. De aceea, multe dintre conceptele expuse mai sus pot părea mult prea abstracte, dacă nu chiar pur utopice. Mai mult decât cumpărarea de "cutii" sau integrarea de soluții informatice disparate, construirea unui sistem de guvernare electronică depășește sfera tehnologiei, presupunând modificări de substanță ce pot apărea doar ca urmare a unei strategii complexe, care să atingă și să transforme toate nivelurile societății.

E-government nu reprezintă o simplă rețetă care poate fi luată și aplicată, ci depinde de specificul fiecărei țări, de gradul ei de dezvoltare, de mentalități, cultură etc.

DOWNLOAD - MICROSOFT E-GOVERNMENT STRATEGY


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro