|
|
|
| AgoraNews PC Magazine Ro NET Report Ginfo agora ON line PC Concrete Liste de discuții Cartea de oaspeți Mesaje Agora
|
"Mi-aș dori foarte mult ca această lege a noastră să fie înțeleasă cât mai
bine și mai complet, să încercăm să ne debarasăm de această prejudecată potrivit
căreia comerțul electronic înseamnă pur și simplu, comerț, adică vânzare de
bunuri. Este ceva mult mai larg. Acoperă, practic, întreaga sferă a activităților
comerciale. În această idee, credem că folosirea acestei denumiri de serviciu
al societății informaționale nu este tocmai nefericită și că poate fi îmbrățișată
nu pur și simplu pentru a ne conforma unei gândiri a Uniunii Europene, cât mai
ales pentru a evita orice fel de confuzii, având în vedere că în această sferă
a comerțului electronic intră dreptul comercial și dreptul civil și toate celelalte
ramuri de drept", a precizat Hîrțan. Un alt concept esențial stipulat în proiectul de lege este cel referitor la
libera circulație a serviciilor în interiorul comunității. Acest aspect contribuie,
din punct de vedere al armonizării legislației, la procesul de pregătire a României
pentru aderare la structurile UE. Desigur, până la data la care vom adera nu
se pune problema acestei libere circulații, în sensul ei deplin. Libera circulație a serviciilor presupune două principii. Primul dintre ele
se referă la asigurarea controlului în țara de origine a serviciului informațional
respectiv. Un singur stat trebuie să controleze legalitatea activităților desfășurate
de către un furnizor de servicii ale societății informaționale, în cazul acesta,
statul român. Principiul complementar este acela al recunoașterii mutuale a legalității serviciului
respectiv în țara de destinație. Odată ce sistemul nostru de drept se va armoniza
cu cel din UE, el va deveni perfect compatibil cu sistemele de drept din statele
membre, fiind deschisă astfel calea recunoașterii serviciilor care pornesc din
România în Europa, lucru care va fi practic posibil doar la data aderării. De
aceea, proiectul românesc introduce și posibilitatea reciprocității de tratament
cu statele membre ale Uniunii Europene. Altfel spus, România va recunoaște dreptul
de operare al furnizorilor străini din statele care recunosc furnizorii români.
Concret, în cazul unui comerciant care oferă prin internet bunuri sau servicii,
dacă el respectă în totalitate prevederile legale ale statului său, orice alt
stat în care ajung bunurile sau serviciile furnizate de el este obligat să recunoască
legalitatea serviciului și nu are voie să impună nici un fel de restricții.
MCTI a insistat pe asigurarea că orice servicii originare din România vor respecta
legile statului român. Încheierea contractelor pe cale electronică Proiectul de lege nu stipulează întregul circuit de încheiere a unui contract,
de la ofertă la acceptarea acesteia, ci a urmărit o asimilare cu regimul deja
existent în materie de încheiere a contractelor. "Ne-am gândit bine ce trebuie să prevadă legea și ce nu este necesar, fiind
acoperit deja de dreptul comun. Riscul ar fi dublarea prevederilor din dreptul
comun doar din dorința de a da un semnal de conformare cu directivele comunității
europene, ceea ce, din experiența anterioară de avocat pe care o am, este un
lucru foarte dăunător securității circuitului civil și comercial", a argumentat
Hîrțan. S-a urmărit, în primul rând, preîntâmpinarea oricăror eventuale litigii, însă
bineînțeles că nu se va reuși și practic acest lucru. Soluția adoptată a fost
aceea a instituirii unor garanții de transparență a activității furnizorilor,
materializate în obligativitatea de informare a destinatarilor și autorităților.
Aceste obligații sunt stipulate în vederea protejării intereselor persoanelor
care încheie contracte cu furnizorii de servicii, fie că sunt consumatori, fie
că sunt la rândul lor comercianți sau membri ai unor profesii liberale. Furnizarea de servicii ale societății informaționale de către persoanele fizice sau juridice nu este supusă nici unei autorizări prealabile și se desfășoară în concordanță cu principiile concurenței libere și loiale, cu respectarea actelor normative în vigoare. Sunt prevăzute obligații pentru furnizorii de servicii, în sensul că aceștia trebuie să pună la dispoziția destinatarilor și autorităților sau organelor cu atribuții de supraveghere și control, abilitate potrivit legii, într-o formă clară și în mod permanent, prin afișare la loc vizibil în interiorul paginii de web prin intermediul căreia este oferit serviciul respectiv, câteva categorii de informații stabilite prin lege, care vor da garanțiile de transparență ale activității acestora. Aceste informații țin de localizare, domiciliu, respectiv sediul, obiect de
activitate, număr de înmatriculare la Registrul Comerțului, pașii concreți pentru
încheierea contractului, condiții și termeni ai contractului, mijloace simple
de corectare a eventualelor greșeli în introducerea datelor. Toate acestea au
drept scop ca încheierea unui contract digital să nu fie cu nimic mai prejos
decât încheierea unui contract în lumea reală. De asemenea, furnizorii de servicii sunt obligați să informeze de îndată autoritățile
sau organele cu atribuții de supraveghere și control, abilitate potrivit legii,
asupra activităților ilegale desfășurate sau asupra informațiilor ilegale furnizate
de către destinatarii serviciilor lor. Furnizorii de servicii sunt obligați
să comunice de îndată autorităților, la cererea acestora, informații care să
permită identificarea destinatarilor serviciilor lor, cu care acești furnizori
au încheiat contracte privind stocarea permanentă a informației. Contractul se consideră încheiat în momentul în care furnizorul de servicii
a trimis destinatarului confirmarea faptului că a primit acceptarea ofertei.
Acceptarea ofertei și confirmarea primirii acceptării ofertei se consideră realizate
atunci când părțile cărora le sunt adresate pot să le acceseze. De menționat
că sarcina probei în caz de litigiu revine, de asemenea, comerciantului sau
furnizorului. "Legea va permite încheierea contractelor prin utilizarea semnăturii electronice
în locul semnăturii olografe. Pentru prima oară în România contractele se vor
putea încheia de la distanță, eliminând mare parte din birocrație, simplificând
astfel procedurile de încheiere a contractelor și accelerând realizarea contactele
de afaceri", a arătat ministrul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, Dan
Nica, imediat după adoptarea de către Executiv a proiectului. Devoratorii de "comunicări comerciale"
Pentru aceia dintre dumneavoastră care nu folosesc telecomanda pe perioada
clipurilor publicitare și care citesc conștiincios fiecare e-mail găsit în cutia
poștală avem o veste proastă. Cei care vă trimeteau până acum astfel de comunicări
vor fi mult mai atenți odată cu intrarea în vigoare a legii. În proiect sunt prevăzute condițiile minime pe care trebuie să le respecte
furnizorii de servicii care efectuează comunicări comerciale, o atenție deosebită
fiind acordată comunicărilor comerciale nesolicitate, datorită implicațiilor
acestui gen de publicitate asupra protecției vieții private a indivizilor. Este introdusă noțiunea de registru opt-out, care se va concretiza într-o bază
de date electronică, permanent accesibilă online, unde persoanele fizice își
pot înregistra adresele de poștă electronică la care nu doresc să primească
comunicări comerciale pe care nu le-au solicitat. Legea prevede că, anterior
efectuării prin poșta electronică a oricărui tip de asemenea comunicare, furnizorii
de servicii sunt obligați să consulte registrul de opt-out și să nu trimită
informații comerciale la adresele de poștă electronică înscrise în acest registru.
În procesul elaborării legii a survenit și o mică dispută registru opt-out
vs. registru opt-in, acesta din urmă fiind, după cum puteți deduce, opusul celuilalt.
În cele din urmă, s-a "optat pentru opt-out", sistemul consacrat și de legislația
europeană. Argumentul a fost acela că ar fi foarte puține persoane care ar dori
să-și înscrie adresele de mail într-un registru de opt-in, a precizat Hîrțan,
adăugând că MCTI va fi autoritatea care va deține registrul de opt-out. Toate aceste prevederi au fost incluse în lege în ideea asigurării protecției
vieții private a persoanelor, fiind stipulată expres obligativitatea furnizorilor
de servicii de poștă electronică de a preciza clar modalitatea de înscriere
în registrul opt-out pentru fiecare utilizator. Mijloacele coercitive prin care
se va încerca temperarea agresiunii asupra conturilor noastre de e-mail s-au
concretizat în amenzi de la 10.000.000 lei la 250.000.000 lei, care urmează
să fie actualizate de Executiv în raport cu rata inflației. Ce ne facem de e-bani? După cum a precizat secretarul de stat Hîrțan, în momentul de față nu există
nici un impediment legal pentru efectuarea plăților electronice pe teritoriul
României, iar asemenea plăți chiar se fac, chiar dacă nu sunt atât de răspândite
pe cât ar fi de dorit. La astfel de metode de plată au recurs până acum doar
societăți private care dispun de mijloace materiale substanțiale, cum ar fi
băncile. "Legea creează toate condițiile pentru ca fiecare cetățean al României să poată
face achiziții pe internet în condiții de deplină siguranță, firmele să-și poată
derula afacerile de la distanță, pe fondul funcționării unui sistem securizat
cu obligații și penalizări foarte dure pentru eventualele fraude și abateri
de la prevederile legale", a remarcat Dan Nica. Însă, potrivit președintelui Asociației Române a Băncilor, Radu Ghețea, România
dispune de prea puține aparate prin care se pot realiza tranzacții electronice,
numărul bancomatelor fiind în prezent de 850 iar al punctelor electronice de
plată în magazine (POS) de aproximativ 1.400. Aceste cifre relevă un nivel redus,
raportat la numărul populației active care ar putea beneficia de utilizarea
cărților de credit. Esența problemei a fost atinsă de Sabin Chiricescu, secretar de stat la MCTI,
care a identificat drept principal impediment lipsa acelor fluxuri informaționale
între organizațiile financiare care să permită tranzacții online. În opinia
lui Chiricescu, problema nu este atât una de infrastructură sau de ordin legislativ,
cât una de cultură a folosirii comerțului electronic. "Din punct de vedere informatic, și nu numai, cred că toate cuvintele de genul
e-commerce, e-business, e-government, e-procurement etc, ar trebui să înceapă
în România cu o regândire și o reinginerie a fluxului de informații; ar trebui
o analiză foarte bună a stadiului de informatizare a back-office-ului, pentru
că e foarte frumos să vorbești de e-commerce, dar dacă nu ai un back-office
pus la punct, unde să meargă toate tranzacțiile, ai o mică problemă", a argumentat
el. Cât despre soluții, Chiricescu este convins că prima șansă aparține comerțului
electronic de tip business-to-business (B2B), care poate asimila mult mai rapid
noile tehnologii și poate contribui în timp la educarea în spiritul "e" a unei
mase mult mai largi a populației. Și apoi "nimeni nu oprește Ministerul de Finanțe
să accepte bilanțuri online, la care să se adauge ulterior o copie pe hârtie
pentru validare". Promovarea e-commerce trebuie lăsată în sarcina companiilor. Aceasta este una
dintre concluziile participanților la dezbaterea de la CERF. Dar asta nu înseamnă
că statul nu are partea sa de responsabilitate. Implicarea Guvernului în dezvoltarea comerțului electronic din România se poate
face pe trei direcții: elaborarea de reglementări și ajustări legislative necesare
creării unui climat propice afacerilor electronice, susținerea părții de educație
și, nu în ultimul rând, poziția de beneficiar direct al activităților de comerț
electronic, odată cu trecerea la e-government, ceea ce va presupune ca majoritatea
fluxurilor informaționale și financiare ale administrației publice să folosească
mijloacele electronice și internetul. Iar dacă se vor face toate ajustările
de ordin legislativ, Guvernul poate deveni, la un moment dat, chiar cel mai
mare client al sistemelor de comerț electronic.
Cine ne pune bețe în roate? Dar chiar și dacă presa i-ar ignora cu desăvârșire pe pirații web-ului, e foarte
posibil să nu scăpăm de acest rău pe care ni-l facem singuri. Așadar, chiar dacă am avea legi perfecte și toți banii atât de necesari, pentru
ca România să treacă în era digitală, va trebui mai întâi ca românii să asimileze
noua cultură digitală. Oricum, mai devreme sau mai târziu, comerțul electronic
va deveni o realitate și la noi. Vă simțiți pregătiți? Proiectul de lege, în forma în care a fost avansat de MCTI, poate fi consultat pe situl nostru - www.pcmagazine.ro/exclusiv, precum și pe situl Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației - www.mcti.ro Mic dicționar de comerț electronic
Semnătura digitală Sancțiunile pentru încălcarea aceastor prevederi pot ajunge până la 250 de milioane de lei. PC
Magazine Ro | CD
ROM | Redactia
| Abonamente
| Cautare
| Arhive
Copyright © 1999-2002 Agora Media. [email protected] |
|