Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Legislație - PC Magazine Romania, Aprilie  2001

Peceți electronice (II) - O provocare legislativă

Magdalena Marinescu

În numărul trecut aminteam despre proiectul de lege elaborat de Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației asupra semnăturii electronice. Iată că de atunci proiectul a ajuns pe masa comisiei juridice a Parlamentului și în curând în dezbaterea celor două Camere.

Semnătura electronică va căpăta forță juridică și în legislația noastră: o schimbare al cărei aspect cel mai important rămâne, fără îndoială, cel al echivalării juridice a semnăturii olografe cu cea electronică și asumarea acelorași consecințe juridice, inclusiv admiterea ca probă în instanță. Este în același timp o provocare, ridicând multe semne de întrebare asupra aspectelor de ordin juridic pe care le vor căpăta tranzacțiile încheiate în spațiul virtual.

Ne vom referi la trei dintre aspectele mai dificile pe care le-ar putea întâmpina o astfel de lege.
Cadrul legislativ. Proiectul de lege se ocupă exclusiv de regimul semnăturii electronice, nu și de comerțul electronic în general, așa cum o fac legea-cadru europeană sau cea americană.

Ceea ce nu este deloc de neglijat dacă ne gândim că în legislația românească noțiunea de "comerț electronic" nu și-a găsit încă reglementarea. Or, semnătura electronică are ca obiectiv tocmai securizarea tranzacțiilor în acest tip de comerț. După cum se sublinia recent într-un articol de specialitate (Rev. Juridică 10/2000, av. Cătălin Predoiu, av. Anca Șandru, "Comerțul prin Internet. Studiu economic și juridic"), nici O. G. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață și nici O.G. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanță nu se aplică și comerțului electronic. În cazul unui litigiu, judecătorul va aplica oare regimul comerțului tradițional, iar dacă da, în ce măsură este acesta adaptat particularităților realității electronice?

Implementarea de servicii. Nu poate fi ignorată nici necesitatea de a crea o infrastructură legală și socială.

Pe lângă avantajele de a putea semna on-line, conferindu-se astfel un grad de securitate sporit mesajelor, utilizatorii se vor vedea nevoiți să apeleze la serviciile unui terț - furnizorul de certificate - care să confirme identitatea participanților la o negociere. Cum va putea un utilizator să aibă siguranța că acela cu care tocmai a încheiat un contract cu executare succesivă - presupunând deci prestații multiple, la intervale diferite de timp - este nu numai cel ce pretinde a fi, dar și că are autorizarea să semneze contractul și că va avea această autorizare până în momentul ultimei prestații? Iată de ce este necesară intervenția unui furnizor de servicii de certificare, definit de proiectul de lege ca "o persoană fizică sau juridică, română sau străină, care eliberează certificate sau prestează alte servicii legate de semnăturile electronice", în condițiile în care certificatul este "un înscris electronic care cuprinde atestarea legăturii ce există între o persoană și datele de verificare a semnăturii electronice și care confirmă identitatea acelei persoane". Unii autori disting între certificatele de identificare și cele de autorizare în care este desemnată calitatea în care o persoană acționează (vezi excelentul studiu al lui M. Fromkin asupra rolului terților în comerțul electronic -
http:// www.law.miami.edu/~froomkin/articles/ trusted1.htm).

În plus, dacă se admite că "furnizarea serviciilor de certificare nu poate fi restricționată pe motiv că furnizorul nu are domiciliul sau sediul în România", cum putem corobora aceasta cu art. 19 care nu admite echivalența unui certificat eliberat în străinătate dacă nu sunt îndeplinite o serie de condiții: acreditarea în condițiile prevăzute în legea română; garantarea certificatului de către un furnizor român sau recunoașterea prin aplicarea unui acord bilateral între România și alte state. Nu există oare riscul de a birocratiza excesiv un domeniu de o mobilitate extremă prin însăși esența sa? Aceasta dacă avem în vedere și faptul că acreditarea de către MCTI presupune crearea unui întreg sistem instituțional de autorizări și supraveghere a calității serviciilor oferite de către furnizori.

Consensul legislativ. Într-o lume transfrontalieră precum internetul, necesitatea de bază a oricărei legiferări este una a uniformității juridice. Deși este un obiectiv greu de atins în sisteme de drept diferite, utilizarea unor concepte comune n-ar face decât să ușureze soluționarea conflictelor apărute în cadrul unui raport juridic născut în spațiul cibernetic. Plecând de la principiul armonizării legislative, Legea-model privind comerțul electronic elaborată de Comisia Națiunilor Unite (http://www.uncitral.org/en-index.htm) a trasat normele juridice de care forurile legislative naționale ar trebui să țină seama. Se recomandă ca aceste norme să fie luate în considerare și de către utilizatorii individuali în elaborarea contractelor. Ele privesc respectarea libertății contractuale a părților, recunoașterea forței juridice a semnăturilor electronice în tranzacțiilor efectuate cross-border, flexibilitate în definirea și determinarea mijloacelor de autentificare electronice. Toate acestea vor trebui să se regăsească și în legea română a semnăturii electronice, cu atât mai mult cu cât, prin Acordul de asociere a României la Uniunea Europeană, unul din angajamente privește chiar mai-sus amintitul principiu al armonizării legislative.

Pentru a clarifica aceste și multe alte aspecte nu ne rămâne decât să așteptăm votarea legii. Cât despre probleme..., să fi fost oare mai simplu la 1887, când o obligație comercială "semnată prin punere de deget, cu pecete sau cu alte semne, nu are tărie dacă nu este făcută în forma prevedută de legea pentru autentificarea actelor"?


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

BitDefender + Abonament PC Magazine

Concurs de fizica pe Web

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro