Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Timpul Liber- PC Magazine Romania, Octombrie  2001

Internetics 2001, aproape festival

Dan Iancu

Notă: toate citatele fără diacritice așa sunt de la mama lor, mă rog mamul lor.

"INTERNETICS este o necesitate. Ne-am apucat sa construim acest festival pentru ca web designului din Romania ii lipseste ceva esential." Așa e, coane Fănică! Îi lipsește faliții noștrii. Dar cum chelului tichie de mărgăritar îi face de trebuință, așa și organizatorilor acestui "festival" le ardea pipota după oarece bunătăți gen pișcoate și aproximări festive. Cităm în continuare. "Ierarhia valorilor. Si sistemul de referinta. Suntem convinsi ca nu ducem lipsa de valori. Dar suntem la fel de convinsi ca ele nu sunt cunoscute si recunoscute in Romania." Sireacă țărișoară. Din moment ce și limba nu ți-o mai recunoști, la ce bun bâlci cu dresori de web? Nu de alta, dar după cum spun cei ce au creat situl www.internetics.ro, s-ar părea că au găsit calea să scoată din mocirlă spațiul .ro, deoarece nimeni nu avea habar ce dinozauri cu față umană se plimbă p'aci. Și pentru că tot vor să ne lumineze aș întreba și eu ca prostul despre cine a scris presa de specialitate atâta amar de vreme făcând prezentarea siturilor românești de web? Pesemne că noi aștia mai fraierii, jurnaliștii, nu ne prea pricepem. Păi hai să vedem la ce se pricep organizatorii.

Cum se face un festival. Întâi de toate, faci rost de niște bani. Găsești oarece amatori de reclamă și de paranghelii, le pui 'nainte nota sau îi mângâi ușor pe creștet să simtă preopinenții cum le cresc "aripi până la cer". Până la cer sau pe aproape. Apoi înșiri la toată lumea că uite mamă festivalul. Cinstit să fiu, oricine care mișcă ceva pe/în internetul românesc este pasibil de o dedicație și o recunoaștere publică a meritelor sale. Cu o condiție însă. Să o facă profesionist și nu ca pe un fel de pospai sub deviza "merge și așa".

Ministerul, și nu numai, ne amenință cu o făcătură similară sub lozinca "fabricat în România".

Nicăieri nu se menționează că această promovare va fi valabilă numai pentru acele produse competitive pe plan mondial. De ce nu se spune asta? Simplu. Se încearcă un fel de îndulcire a situației din ce în ce mai grave pe baza binecunoscutului refren "toată lumea fericită și cu lacrimi pe obraz". Păi să vedem ce și cum.

Deschid situl, azi 4 august anul curent, ziua oficială a lansării lui. Noroc că nu e un pachebot. La inscriere ni se spune cum ni se vor lua paralele, 20 de usedei de cap de firmă furajată, persoanele fizice beneficiind de oarece reducere, adică doar 10. Luăm comunicatul MCTI și citim: "La concurs au fost invitate sa participe companii de software, agentii de publicitate, agentii de web design si web-developeri independenti, precum si beneficiarii acestora". Adică unii invitați și unii donatori. Sau din câte mai cunosc eu mă îndoiesc că dânșii au mers cu răcnetul despre concurs până la toată lumea. Ori când îți asumi responsabilitatea de a face o ierarhie atunci nu pune taxe de participare că sună a sondaj de opinie de tip "clientul nostru, stăpânul nostru" și smiorcăiala de pe prima pagină e doar un fel de "m-a făcut mama oltean" spre umflarea gologanilor. Dacă e așa, era mai simplu să le fi lipit o sută de frunte.

Categoriile vin la rând. Alegerea lor oricum e subiectivă și la mulțimea de premii care se acordă se putea da și premiul celui mai albastru dintre situri. Dar primul rând este șocant. "Creatorul site-ului trebuie sa fie roman." Adică? Dacă e maghiar, german sau de altele, să ceară lu' alde Attila festival? Dna. Adriana TICAU, Director al Directiei Generale de Strategie si Dezvoltarea Societatii Informationale in MCTI unde este? Nu cumva în momentul asocierii unei instituții guvernamentale responsabilul de resort ar fi trebuit să citească tot? Sau i se pare că a fi director, ministru, funcționar public e altceva decât angajatul nostru? De ce trebuie ca a nu știu câta oară să privim pasivi cum astfel de neprofesioniști participă la parastasuri festive? Dar să lăsăm asta, că tot nu aude ministru de resort. Să trecem la diferitele criterii specifice. Aici pe lângă bulibășeala romglofonă, logica și corectitudinea parcă nu au legătură cu ce se petrece. Pe de o parte ni se spune: "Claritatea si forta de impact a mesajului transmis, coerenta conceptuala, absenta intruziunilor nedorite (d.ex. ferestre pop-up)", pe de alta, citatul este extras chiar dintr-o fereastră pop-up. Apoi "Usurinta de a intra in contact cu compania, atat off- cat si on-line, versiuni multilingve ale site-ului, usurinta de a intra in contact cu compania, responsivitatea, managementul solicitarilor si reclamatiilor venite de la clienti/ vizitatori, publicarea politicii privind informatiile private si a termenilor si conditiilor de utilizare a site-ului.." Ați înțeles ceva? Eu, personal, nu. Exemple mai am cu duiumul, dar bomboana pe colivă este "Folosirea unui limbaj potrivit profilului site-ului, corectitudinea elementelor gramaticale, ortografie si punctuatie, absenta repetitiilor si a duplicatelor". Duplicatele nefiind repetiții. Au mai uitat onor organizatorii să detalieze criteriile chiar de la cea mai importantă categorie, "Cel mai bun creator de web design al anului 2001". Se pare că e prea clar cum se va acorda marele premiu și cununița de merișor ca să se mai zbată cu fleacuri. Cam atât despre categorii.

Trecem la participanti, pagină pe care o așteptam cu o imensă curiozitate. vroiam să văd și eu cine sunt năvălitorii. Cum juriul va munci între 20-27 septembrie și premiile sunt pe 13 octombrie, credeam că nu-mi voi vedea capul de atâția concurenți. Când colo, de sus și până jos N3X media, secondat de Wizard media. Am fost în vizită la primul, pentru că nu știam încă de un asemenea sit ce are de toate, de la afaceri până la umor. Când colo "Our site will launch soon so stay tuned". În afară de acești campioni ai absolutului în web-ul românesc s-au mai înscris cîțiva. Ori cum rămâne cu "manifestarea organizata de MILLENIUM este un prilej de evaluare si stimulare a prezentei Romanesti pe Internet", coane Nica? Păi rămâne cu onoarea nereperată. A cui? A ta și-a mea și-a altuia, și-a cui o vrea... Dar altfel ne dăm cu ierarhia internetului romanesc. Oricum munca juriului, cu poze cu tot, e mai simplă decât credeam, fiind mai mulți jurați decât participanți.

Deoarece suntem în companie selectă, ce bine ne-ar face un club. Zis și făcut. Deschiserăm clubul, îmi chemai și colegii și... "Despre Internetics Club, mai multe detalii in curand." Mai pe românește under construction. Cum lansarea fu deja, vajnicul Titanic romglofon ar fi trebuit să se ducă la fundul apelor internetistice. Dar nu. Se astupă gaura cu pișcoturi și valurile-s de șampanie. De altfel nota festivistă și atotcuprinzătoare este prezentă la tot pasul inclusiv la prezentările firmelor organizatoare (MIILLENIUM image&communication group și Grapefruit Design). Nu punem la îndoială capacitățile sau lista clienților, doar că suntem mirați, eu mai ales, cum de un astfel de potențial nu este în stare să organizaze un sit, măcar, decent în onoarea acestui măreț festival. Slaba proiectare se simte și în alegerea culorilor, scris gri pe fond alb nefiind foarte "folositor" din punct de vedere al contrastului, mai ales că este vorba de citirea atentă a criteriilor. Chiar dacă frazele sunt mai mult prolixe decât clare. Este adevărat că autorul textelor (persoană sau colectiv) declară că "rasul este o artă" (nu ca tunsul și frezatul) drept care ne produce adevărate orgii de limbi de lemn. Revenind la aspect, mă miră faptul că la valoarea presupusă soluția este cel puțin modestă, vizitatorul fiind nevoit să parcurgă pagini de o lungime impresionantă uneori. Grafica nici ea nu trece de calificativul modest, alegoriile din frontonul paginii fiind uneori doar dovadă de snobism, și nu de inventivitate.

Dar vă propun să așteptăm premiile și mai ales seminariile. "Roland Berger Strategy Consultants va prezenta in cadrul seminariilor INTERNETICS o analiza a dezvoltarii economiei internet romanesti", mai ales că în spiritul anunțurilor din sit baza ar constitui-o participarea gigantescă a neierarhizaților. MCTI-ul poate să doarmă liniștit, și așa nu prea mișcă. Dar oare ceilalți parteneri de festivități mondene tot așa stau liniștiți prin jurii și zaiafeturi?


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro