Nici o companie nu poate suplini rolul guvernului
Pe data de 8 noiembrie, Motorola Communications SRL a organizat cea de-a treia
editie a "Zilei Motorola" in Romania, eveniment complex prin care s-a dorit
sa se prezinte clientilor actuali si potentiali, partenerilor de afaceri, ultimele
noutati din domeniul telecomunicatiilor, realizarile ultimului an si perspectivele
de viitor ale firmei. Iata cateva dintre aceste informatii, din interviul acordat
de Aurelian Sima, general manager al Motorola Communications SRL.
PC Magazine: Care au fost principalele repere ale activitatii Motorola
in Romania in perioada dintre ultimele doua editii ale Zilei Motorola?
Aurelian
Sima: Intervalul noiembrie 1999 - noiembrie 2000 a fost o perioada buna pentru
domeniul in care ne desfasuram activitatea. Cel mai important eveniment petrecut
in aceasta perioada l-a reprezentat deschiderea Centrului de Dezvoltare Software
pentru Digital Signaling Processing din Bucuresti. Acest lucru a fost posibil
datorita cresterii activitatii companiei Motorola in Romania, o crestere globala
pentru toate domeniile de activitate, si s-a datorat eforurilor depuse de catre
un grup de entuziasti pentru a oferi o alternativa specialistilor romani de
a-si pune in valoare capabilitatile intr-un mod de lucru occidental, la noi
acasa. Centrul este localizat in acest moment la Universitatea Politehnica Bucuresti
si a fost deschis cu sprijinul Facultatii de Automatica si Calculatoare. Este
un concept pe care Motorola l-a dezvoltat si implementat si in alte tari, cele
mai apropiate centre similare fiind la Cracovia in Polonia si la Sankt Petersburg
in Rusia. Este un centru de cercetare si dezvoltare care ofera studentilor din
anii terminali posibilitatea de a-si desfasura activitatatea de documentare
pentru lucrarile de diploma si are cea mai mare dinamica la ora actuala din
punct de vedere al noilor angajati.
Ne-am continuat desigur activitatea principala, aceea de implementare a echipamentelor
Motorola in reteaua GSM a MobilRom-ului, am dezvoltat o retea de distribuitori
pentru produsele internet-networking group. S-a lucrat in continuare pentru
produsele din domeniul CGISS (Consumer Gouvernamental Industrial Solution Sector)
destinate in general organismelor guvernamentale, in principal pe sisteme de
achizitii de date si pe echipamente radio de comunicatii. Ne-am facut treaba
in parametri buni din punct de vedere al business-ului.
PC Magazine: Ce v-ati fi dorit sa realizati si nu ati reusit?
Aurelian Sima: In general, cam tot ceea ce ne-am propus sa facem am facut,
chiar daca nu intotdeuna la termenul stabilit initial. Ce ne-ar fi placut sa
se intample, dar nu s-a intamplat, a fost "un atac" asupra pietei gri si negre
de terminale mobile pentru telefonia GSM. Estimarea noastra si a colegilor nostri
din domeniu este ca in Romania, la aceasta ora, piata gri si neagra la un loc
reprezinta 70-80% din totalul pietei. Ori, in aceste conditii, este un pic cam
greu sa poti sa te dezvolti atata timp cat canalele de aducere in tara a acestor
produse nu sunt controlabile de catre nimeni, inclusiv de catre organismele
guvernamentale abilitate sa faca acest lucru. Cu circa doua luni in urma, Motorola
impreuna cu Ericsson, Nokia, Alcatel, Mitsubishi au luat o pozitie oficiala
pe piata romaneasca. Asteptam in continuare raspuns la initiativa facuta de
companiile noastre. Noi credem ca am explicat suficient de bine organismelor
abilitate sa adune dari catre Ministerul de Finante, catre trezoreria statului,
ca acest fenomen aduce prejudicii nu numai companiilor, nu numai clientului
final, ci, in primul rand, bugetului Romaniei, prin sustragerea de la plata
taxelor vamale.
PC Magazine: Ce v-ati mai fi dorit sa faca executivul si legislativul pentru
dezvoltarea domeniului TIC?
Aurelian Sima: Am sarbatorit trecerea prin Parlament a legii semnaturii electronice,
lucru care reprezinta un bun inceput. Mi-as fi dorit sa treaca si legea comertului
electronic, cu toate implicatiile ei. Mi-as fi dorit ca atentia forurilor tutelare
sa fie indreptata spre organizarea acestei piete si in a oferi sprijin companiilor
care investesc in acest domeniu. Mi-ar fi placut sa vedem o strategie care sa
fie publica si care sa functioneze. Statul trebuie sa sprijine aceste activitati
la nivel global. Motorola poate si chiar ofera sprijin, dar in cadru intern,
pe care-l poate extinde si asupra exteriorului prin sprijinul pe care-l acorda
pregatirii studentilor in cadrul laboratorului de cercetare&dezvoltare de
la UPB, dar in nici un caz nu poate suplini rolul guvernului. Ori, din acest
punct de vedere, consider ca guvernul ar trebui sa se implice mult mai mult
in punerea in practica a acestei strategii care exista si impingerea ei catre
autodezvoltare. Ma refer la posibilitatea ca un numar mult mai mare de studenti
sa poata sa urmeze cursurile unor facultati din domeniu, poate chiar la inceput
in detrimentul altora care nu-si mai gasesc la ora actuala suficiente resurse
in economia romaneasca. Este un domeniu in care creierul este platit si, ca
intotdeauna, este domeniul care aduce cele mai mari castiguri inapoi. In loc
sa exportam creiere mai bine exportam inteligenta lor. Faptul ca tarile din
jurul nostru - in primul rand Germania - au recunoscut faptul ca ele au local
o problema pentru urmatorii ani, ma refer la anuntul ca 10.000 de specialisti
TI din Romania pot sa lucreze urmatorii 3 ani de zile in Germania, spune foarte
multe. De ce nu am exporta produsele inteligentei lor decat sa-i exportam pe
ei ca atare? Acest lucru va crea o problema foarte mare acestui domeniu in Romania,
care pana una alta este in topul primelor trei domenii investitionale. S-ar
putea sa nu mai ai cu cine sa lucrezi in Romania intr-un viitor mai apropiat
sau mai indepartat. Cineva cu nivelul de decizie adecvat ar trebui sa se gandeasca
la modalitatile de stopare ale acestui exod. Repet, Motorola si orice alta companie
de nivelul ei il pot face la nivelul lor intern, cu o mica extensie in afara,
dar nimeni nu poate sa rezolve problemele unei tari ca Romania decat Guvernul
si Parlamentul Romaniei.
PC Magazine: Ce va propuneti pentru anul viitor?
Aurelian Sima: Ne propunem foarte multe. Sunt foarte multe lucruri in etapa
de cautare, de investigare, cum este de exemplu investigarea pietei de electronica
auto. Motorola este unul dintre cei mai mari producatori de electronica pentru
autovehicule. Viziunea noastra asupra viitorului este ca masina se va compune
din patru roti, volan, motor si, in rest, numai electronica.
Exista contracte incheiate cu mari furnizori de automobile de pe piata, cum
sunt: General Motors, Ford, Chrysler, Deimer Benz etc. Avem deci o expertiza
in acest domeniu, fiind market leader. Prin achizitia Daciei de catre Renault,
exista posibilitatea de a extinde prezenta noastra si in autoturismul popular.
Investigam, de asemenea, in continuare, posibilitatea de producere a telefoanelor
mobile in Romania, dar, asa cum am explicat deja, dat fiind acei 70-80% import
gri/negru, este o problema de creare de business case.
Apoi, sunt lucruri de bun simt pe care orice companie sau manager le face
nativ. Ma refer, in primul rand, la pastrarea si cresterea bazei de clienti,
pastrarea si cresterea nivelului afacerii, investigarea a ceea ce se intampla
pe piata, pregatirea pentru liberalizarea domeniului telecomunicatiilor din
2003.
Suntem participanti activi la viata sociala. Exista domeniul foarte generos
de sponsorizare in care incercam sa ajutam domenii mai vlaguite de buget - cultural,
sanatate. Ne cautam noi parteneri, incercam sa ne dezvoltam relatiile cu cei
vechi. Lucruri normale.
PC Magazine: Cum ati caracteriza echipa Motorola Romania?
Aurelian Sima: Din punct de vedere personal, am avut sansa ca pe parcursul
evolutiei mele profesionale sa am cateva locuri de munca si sa cunosc suficient
de multi oameni, trecand prin diverse domenii. Iar echipa pe care am gasit-o
aici este una dintre cele mai bune cu care am lucrat vreodata. In primul rand,
oamenii sunt constienti de ceea ce fac, sunt constienti pentru ce anume fac,
sunt uniti, sunt tineri, sunt profesionisti. Cunosc foarte bine ceea ce au de
facut, sunt oameni care doresc sa evolueze in acest domeniu in cadrul Motorola.
E o potrivire fericita cu politica Motorola de a sprijini angajatii sub fel
de fel de mijloace. De exemplu, in Motorola exista o lege nescrisa care spune
ca e un drept al angajatului ca, indiferent de pozitia pe care o are in companie,
sa fie indreptatit la 5 zile de training pe an in domenii pe care si le alege
singur de comun acord cu managerul direct, inglobate in strategia companiei.
Imaginati-va ca aceasta mana intinsa din partea Motorola se suprapune pe mana
intinsa din partea angajatului, care nu isi ia acest drept pentru a-si dezvolta
aptitudini pentru altceva, ci foloseste aceasta politica pentru a-si dezvolta
capabilitatea lui de a raspunde necesitatilor interne Motorola si ale clientilor
nostri. Principiul acesta de baza de a creste impreuna este foarte bun.
A consemnat Mihaela Carstea
|