Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Este dorita sau nu societatea informationala in Romania?

Christine Korda, strateg pe probleme de e-commerce la Canadacomputes.comPe 13 iunie a aparut in nr. 266 din Monitorul Oficial Hotararea Guvernului Romaniei pentru aprobarea Planului de actiune al Programului guvernamental pe anul 2000 si pe perioada 2001 - 2004. Pentru elaborarea acestei strategii pe termen mediu, au fost constituite mai multe subcomisii pe domenii, care urmau sa faca propuneri pentru actiunile specifice acestora.
Domeniul TIC a fost repartizat subcomisiei 2, intitulate Societatea Informationala, coordonata de acad. Dan Dascalu, si subcomisiei 10, dedicate Telecomunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, in responsabilitatea ANCI (Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica). Cred ca aceasta separare nu a fost prea fericita, desi luata intr-un context ideatic sau filozofic, Societatea Informationala poate sa insemne mai mult decat telecomunicatiile si informatica., acestea reprezentand totusi nucleul sau de baza.
ANCI are ca obiective principale asigurarea convergentei domeniului telecomunicatiilor si tehnologiei informatiilor, propunerea de strategii, politici si acte normative pentru cele doua domenii, precum si o componenta educationala.
(Daca, de exemplu, un minister doreste sa-si construiasca un sistem informatic, el ar trebui sa primeasca un aviz din partea Agentiei pentru realizarea coerentei la nivelul administratiei. Componenta educationala se refera nu numai la lamurirea factorilor decizionali din Parlament sau Guvern asupra elementelor caracteristice ale unui sistem informatic, este necesara si o colaborare cu factorii educationali, respectiv cu Ministerul Educatiei Nationale, cu mediul preuniversitar, fiindca resursa umana provine din aceasta zona. Concret, daca o anumita firma sau institutie doreste sa organizeze cursuri de instruire intr-un anumit domeniu, ea trebuie sa primeasca un aviz din partea MEN.)
Aceasta corelatie ar fi trebuit sa existe si n-ar fi trebuit sa apara o astfel de despartire fortata, care poate fi interpretata in mod eronat, ca pe primul loc este societatea informationala si, undeva mai in spate, se afla telecomunicatiile si informatica, pentru ca se pare ca unii au interpretat chiar ca numarul subcomisiei inseamna si o ierarhizare a prioritatilor in cadrul Guvernului Romaniei.
Din punctul nostru de vedere, am structurat un numar de obiective, impreuna cu partenerii de discutie: entitati guvernamentale sau responsabili ai partidelor parlamentare pe domeniile acestea, Academia, unitatile de invatamant superior si partenerul social - centralele sindicale.
Am elaborat un material pe care speram sa-l putem pune in practica. Dar, din tot ce am propus noi a aparut numai un singur obiectiv privind reglementarea sectorului de telecomunicatii, care se derula oricum, daca aparea sau nu in Monitorul Oficial. Nici macar nu au fost pastrate formularile noastre. Deci, cineva stie mai bine decat noi ce se intampla. In aceste conditii, cred ca trebuie sa ne vedem de alte treburi.
In privinta aderarii la Comunitatea Europeana, asa cum a comunicat MAE, vor mai trebui completate 8 dosare, unul dintre acestea referindu-se la telecomunicatii si informatica. Aici avem o restanta majora legata de cadrul legislativ, pentru ca pentru a-ti desfasura activitatea trebuie sa existe un numar minim de reguli, stipulate prin niste acte normative.
De doi ani de zile, noi am depus la Parlament acel Cod al utilizarii si dezvoltarii tehnologiilor informaticii, care din diverse motive, chiar puerile sau de neinteles, a fost plimbat intre plenul Parlamentului si Agentie. S-a ajuns sa existe deja niste propuneri complementare acestui Cod, cum sunt: legea semnaturii electronice, a documentului electronic, a societatilor off-shore, a parcurilor tehnologice (initiative ale deputatului Varujan Pambuccian) sau diverse acte normative care sunt deja depuse si in lucru la Parlament, existand pericolul ca sa fie blocate pentru ca nu exista baza pe care acestea trebuie sa se aseze.
Avand in vedere ca va aparea in curand scadenta dosarului privind tehnologiile informatiei si comunicatiilor, ne-am adresat printr-o scrisoare primului ministru, solicitandu-i sprijinul pentru a putea merge pe una din urmatoarele variante: sa solicite Parlamentului intrarea Codului... in procedura de urgenta sau retragerea sa de la Parlament si transformarea intr-o ordonanta de urgenta. Personal, prefer prima varianta pentru ca acest cod este o lege si ar trebui sa aiba o acceptiune nefortata din partea reprezentantilor natiunii. Practic, tergiversarile acestea pe care nu le-am inteles deloc ar putea sa ne aduca un mare prejudiciu, desi inca suntem bine cotati pentru ca s-a propus o lege care statueaza niste lucruri, care in momentul in care au fost elaborate constituiau practic o premiera in Europa, cum ar fi, de exemplu, documentul electronic si valoarea sa probanta in justitie.
Cand se va pune in discutie aderarea la UE, vom vedea daca putem avea vreo acoperire. Domeniul TIC este unicul motor sau oricum printre putinele prin care putem merge inainte. Nu exista azi domeniu in care informatica si comunicatiile sa fie elemente esentiale ale progresului, numai daca nu te intereseaza coordonarea si supravegherea tuturor actiunilor, si exista interes sa ramana dispersate si fiecare sa actioneze cum crede ca este mai bine pe domeniul lui.
Situatia este putin mai buna in domeniul telecomunicatiilor. Avem aprobarea sa publicam in Monitorul Oficial aplicarea reglementarilor tehnice europene pentru echipamentele terminale in domeniul telecomunicatiilor. Inspectoratul General al Comunicatiilor s-a pregatit ca sa se poata incadra in aceste norme.
In privinta deja mult prea deselor modificari privind tarifarea impulsurilor telefonice, am facut o propunere pentru schimbarea modului de calcul, semnata de noi si de Oficiul Concurentei, dar ea s-a blocat pe undeva.
Si totusi luminita de la capatul tunelului ar trebui sa existe, dar ea trebuie aprinsa de toti factorii implicati, de o maniera responsabila, sa nu incercam sa facem din diverse actiuni o parada personala a unui partid. Sunt multe probleme care se agraveaza daca nu sunt rezolvate la timp.
Agentia a fost tot timpul marginalizata. Pentru ca sa poti face ceva trebuie sa fii prezent in locul unde se iau deciziile importante si strategice, inclusiv cele financiare si anume in Guvernul Romaniei. Daca se punea in practica decizia primului ministru Radu Vasile, prin care noi trebuia sa fim avizorii obligatorii ai oricarui act normativ in domeniul TIC sau sa fim chemati in sedintele de guvern ca invitati ori de cate ori se discuta un act normativ pe acest doemniu, cred ca lucrurile ar fi avut o alta fateta.
In momentul de fata nu stiu daca se doreste sau nu sa fim in era societatii informationale. ANCI nu dispune de buget, nu are puteri depline in domeniu, actele sale normative sunt ignorate sau batjocorite. Ce putem spera in aceste conditii?
Poate sectorul privat ne va da o mana de ajutor. Am luat o initiativa impreuna cu UPB, in urma cu cateva saptamani, de a cere sprijinul sectorului particular, in sensul unei coordonari a actiunilor nu a le cere bani. O alta initiativa, care speram ca va avea urmari pozitive, se datoreaza noului rector al UPB, Ion Dumitrache, care a solicitat o intalnire a conducerii universitatii cu profesorii care sunt deputati, senatori sau mebrii ai Executivului, ca sa se incerce o mai buna coordonare a problemele privind invatamantul si cercetarea in domeniul TIC.
Este adevarat ca initiativa vine tarziu, dar asta este situatia. Eu personal incerc sa fac abstractie de faptul ca suntem intr-un an electoral. Intentionez sa schimb putin si structura Agentiei, incercand sa devenim mai eficienti. Nu e un lucru simplu, pentru ca ne lovim tot timpul de problema algoritmului, cea mai paguboasa idee care a putut fi aplicata in sfera stiintelor umaniste si tehnice.
Daca noua conducere a Agentiei, dupa alegerile din toamna, nu va avea un algoritm in carca sau oricum nu acelasi tip de algoritm, va putea sa faca mai mult. Folosind un termen marxist, algoritmul acesta , asa cum a fost construit si aplicat, a fost o monstruoasa coalitie.

Sergiu Iliescu este Presedintele Agentiei Nationale
pentru Comunicatii si Informatica


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro