Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


STRATEGIA NATIONALA PENTRU DOMENIUL TEHNOLOGIILOR INFORMATIEI SI COMUNICATIILOR

OBIECTIVE

In vederea realizarii societatii informationale in Romania si a pregatirii aderarii la Uniunea Europeana, in domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor se prevad urmatoarele obiective globale:

Pe termen scurt, pana in anul 2003:

a) Definirea Sistemului National de Comunicatii avand in centrul sau infrastructura informationala a administratiei publice centrale si locale. Realizarea infrastructurii informationale nationale, suport al informatizarii administratiei publice centrale si locale (pana la nivelul municipiilor);
b) Racordarea Romaniei la fluxurile informationale internationale, cu prioritate la tarile Uniunii Europene, in vederea integrarii in Societatea Globala Informationala.;
c) Dezvoltarea industriei nationale de produse si servicii specifice tehnologiilor informatiei si comunicatiilor, cu prioritate a industriei de software;
d) Crearea contextului favorabil utilizarii pe scara larga a tehnologiilor informatiei si comunicatiilor in industrie, comert, transporturi, agricultura, aparare si siguranta nationala, turism, sanatate, protectia mediului, educatie, cercetare, cultura si armonizarea cu reglementarile Uniunii Europene;
e) Elaborarea si adoptarea de reglementari intr-un sistem coerent si unitar, armonizat cu cel european si mondial, care sa asigure:

  • crearea unui mediu de afaceri bazat pe utilizarea tehnologiilor informatiei si comunicatiilor si liberalizarea treptata a pietei si serviciilor de comunicatii;
  • protectia persoanelor fata de prelucrarea si transmiterea datelor cu caracter personal;
  • libertatea informarii si comunicarii, inclusiv pe INTERNET, respectand normele deontologice si profesionale legate de transmiterea si prelucrarea informatiei in mediul social.

f) Realizarea reformei institutionale in domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor, care vizeaza urmatoarele directii principale:

  • restructurarea sectorului, continuarea privatizarii operatorilor nationali de comunicatii, delimitarea stricta a monopolului in comunicatii si continuarea liberalizarii serviciilor si retelelor pana la indeplinirea obligatiilor asumate prin Acordul OMC semnat si ratificat de Romania. Separarea activitatii de elaborare a politicii in telecomunicatii si informatica de activitatea de reglementare, care va ramane in sarcina unor agentii specializate;
  • infiintarea unei agentii independente de reglementari in telecomunicatii, cu sprijinul programului finantat din imprumutul nr.4319, acordat de Banca Mondiala Guvernului Romaniei, in valoare de 30 milioane USD - definirea principiilor sub care va functiona noua agentie;
  • infiintarea Autoritatii Romane pentru Informatica, al carei scop, in principal, este protectia persoanelor fata de prelucrarea datelor cu caracter personal;

Pe termen mediu, pana in anul 2008:

a) Realizarea Sistemului National de Comunicatii avand in centrul sau infrastructura informationala a administratiei publice centrale si locale. Extinderea infrastructurii informationale, suport al informatizarii administratiei publice centrale si locale (pana la nivelul comunelor);
b) Atingerea unui nivel de informatizare a societatii romanesti care sa permita integrarea in societatea informationala europeana.

Realizarea obiectivelor prevazute mai sus va contribui la:

a) realizarea reformei politice, economice si sociale;
b) cresterea competitivitatii operatorilor economici pe piata interna si internationala;
c) adaptarea, integrarea si compatibilitatea cu mediul economic, de cultura si civilizatie din Uniunea Europeana.

DIRECTII DE ACTIUNE

1. Restructurarea domeniului tehnologiilor informatiei si comunicatiilor si liberalizarea sectorului de telecomunicatii prin:
a) privatizarea operatorilor nationali din domeniu (S.N. Radiocomunicatii S.A., C.N. Posta Romana S.A.);
b) infiintarea unei agentii independente de reglementari pentru sectorul de telecomunicatii, care va reglementa atat telecomunicatiile pe fir cat si radiocomunicatiile.
c) infiintarea Autoritatii Romane pentru Informatica, care va controla respectarea reglementarilor legate de protectia persoanelor fata de prelucrarea datelor cu caracter personal, de gestionarea si protectia datelor din retele si baze de date, de documentul electronic precum si a altor reglementari din domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor;
d) liberalizarea sectorului de telecomunicatii prin:

  • delimitarea stricta a activitatilor restrictionate sau rezervate (obiect, durata, etc) si introducerea competitiei in tot mai multe tipuri de retele si servicii;
  • stabilirea activitatilor restrictionate, care vor avea o durata limitata si vor avea ca obiect numai serviciile de baza (pana cel mult la sfarsitul anului 2002);
  • stabilirea activitatilor in care competitia este limitata ca numar de operatori, datorita necesitatii de a se utiliza resurse naturale limitate (spectrul radioelectric, numerotatie), cum ar fi telefonia celulara GSM/DCS, etc.;
  • stabilirea activitatilor cu competitie nelimitata, care vizeaza toate celelalte servicii care sunt complet liberalizate;
  • stabilirea unui regim predictibil si adecvat al tarifelor pentru serviciile de telecomunicatii furnizate sub drepturi exclusive rezervate (monopol), de catre operatorii autorizati in acest sens, si pentru serviciile de reglementare si control furnizate de IGC.

2. Extinderea si modernizarea infrastructurii informationale nationale;

3. Asigurarea resurselor umane si pregatirea populatiei pentru societatea informationala;
4. Dezvoltarea industriei de produse si servicii in domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor, cu prioritate a productiei de software pentru export;
5. Utilizarea tehnologiilor informatiei si comunicatiilor pentru sustinerea reformei in administratia publica.

1.a. Pentru restructurarea si privatizarea operatorilor nationali din domeniu se prevede:

- prima etapa a privatizarii S.N. Radiocomunicatii S.A., pana in 2000. Finantarea actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale S.N. Radiocomunicatii;
- restructurarea si modernizarea Companiei Nationale Posta Romana S.A. prin crearea unor unitati strategice de afaceri si servicii si instalarea sistemului de masurare end-to-end a calitatii serviciilor, sistemului de urmarire a trimiterilor EMS intern si international, implementarea unui sistem de raportare a neregulilor, etc.

1.b. Pentru infiintarea agentiei independente de reglementari pentru sectorul de telecomunicatii, care va reglementa atat telecomunicatiile pe fir cat si radiocomunicatiile se prevede:

- transformarea IGC in agentie independenta de reglementari in telecomunicatii:

  • elaborarea programului de transformare/dezvoltare, pana in septembrie 2000;
  • implementarea programului de transformare/dezvoltare, pana in septembrie 2002. Finantarea actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.

1.c. Pentru infiintarea Autoritatii Romane pentru Informatica, se prevede:

- adoptarea, de catre Parlamentul Romaniei, a Proiectului de lege intitulat "Codul dezvoltarii si utilizarii tehnologiilor informatiei", care raspunde in cea mai mare parte obiectivelor pe termen scurt, formulate la punctul e. de mai sus. Mentionam ca proiectul se afla in dezbaterea Camerei Deputatilor de aproape 2 ani, a fost analizat si imbunatatit si de expertii Comisiei Europene, figureaza cu prioritate pe lista acquis-ului Comunitar si a avut ultimul termen de rezolvare decembrie 1999. Dupa adoptarea proiectului de lege se prevede infiintarea Autoritatii Romane pentru Informatica, pana in septembrie 2000. Finantarea actiunilor necesare se va face din fonduri atrase de la Uniunea Europeana (PHARE) si din surse bugetare.

1.d. Pentru liberalizarea sectorului de telecomunicatii se prevede:

- transferul gradual al unor responsabilitati de la ANCI la IGC, in domeniul emiterii de autorizatii, in cursul anilor 1999 si 2000. Definirea mandatului IGC privind dreptul si obligatia de a controla toti operatorii de telecomunicatii in vederea determinarii indeplinirii de catre acestia a prevederilor licentelor si autorizatiilor, care le-au fost acordate.

In perioada decembrie 1999 - septembrie 2002 va fi initiat un Program de Dezvoltare a Reglementarilor (RDP), compus din doua consultante succesive care vor defini procesul de transformare a IGC in agentie independenta si vor propune solutii de implementare precum si un calendar adecvat pentru acest scop. Prima faza, decembrie 1999 - septembrie 2000, vizeaza elaborarea programului de transformare a IGC in agentie de reglementari si elaborarea unui studiu de fezabilitate care sa propuna solutii adecvate pentru acest proces de transformare. Finantarea actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.

A doua faza vizeaza implementarea efectiva, in perioada septembrie 2000 - septembrie 2002, a solutiei care va fi considerata optima si care va rezulta in urma analizei studiului de fezabilitate elaborat la faza anterioara. Implementarea solutiei de transformare include recrutarea personalului IGC si training-ul acestuia, transferul etapizat al responsabilitatilor de la ANCI la IGC, restructurarea institutionala necesara a IGC si imbunatatirile ce pot fi aduse gestiunii financiare si obligatiilor de raportare ale IGC. Un aspect important consta in realizarea unui plan de crestere si stabilizare la un nivel corespunzator a salariilor personalului IGC, care sa duca la evitarea drenajului personalului specializat si scolarizat de IGC catre operatorii privati, precum si la evitarea tentatitiei de coruptie in cazuri generate de diverse aspecte ale controlului sau de gestionare a unor resurse naturale limitate (spectru radioelectric, numerotatie). Finantarea actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.

2. Pentru extinderea si modernizarea infrastructurii informationale nationale se prevede:
a. Realizarea nucleului informational, constituit din:
- nomenclatoare si clasificari de interes general;
- registre permanente (populatie; unitati teritorial-administrative si artere de circulatie; agenti economici si sociali; cadastru; dictionarul documentelor si procedurilor administrative);
- banci de date publice (legislatie, indicatori statistici, obiecte de patrimoniu, brevete si inventii etc.);

b. Realizarea infrastructurii de comunicatii de date a administratiei publice, inclusiv in sistemul justitiei, bazata pe dezvoltarea si modernizarea infrastructurii de telecomunicatii, in vederea asigurarii capacitatilor de transport si de acces necesare comunicatiilor de date la nivel national, regional si local;

c. Asigurarea cadrului legislativ specific dezvoltarii si utilizarii tehnologiilor informatiei, compatibil cu reglementarile europene si internationale, prin actualizarea reglementarilor existente, inclusiv a "Codului dezvoltarii si utilizarii tehnologiilor informatiei" si elaborarea de noi acte normative pentru sustinerea "Strategiei nationale de informatizare si implementare in ritm accelerat a societatii informationale", aprobata prin Hotararea Guvernului nr.58/2 februarie 1998.

3. Pentru asigurarea resurselor umane si pregatirea populatiei pentru societatea informationala se prevede:
a. formarea de specialisti de inalta competenta in domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor;
b. sustinerea cercetarii-dezvoltarii si a transferului tehnologic pentru societatea informationala;
c. ridicarea nivelului de cultura generala prin utilizarea tehnologiilor informatiei si comunicatiilor;
d. constientizarea si formarea unei atitudini favorabile a publicului.

4. Pentru dezvoltarea industriei de produse si servicii in domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor se prevede:
a. Stimularea ofertei de produse ale industriei TIC, prin incheierea de parteneriate strategice cu mari producatori de TIC, pentru a dezvolta in Romania capacitati locale de productie, in primul rand pentru componente software, dezvoltarea de parcuri tehnologice software, facilitati fiscale si alte masuri de stimulare economica pentru societatile romanesti din domeniul TIC;
b. Stimularea cererii de produse si servicii TIC prin introducerea treptata a circulatiei sub forma electronica a documentelor din sfera administrativa, civila, comerciala si din alte sectoare; stimularea utilizarii unor forme electronice de plata intre persoane fizice/juridice si administratia publica; sustinerea unor proiecte-pilot pentru comertul electronic;
c. Imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor TIC, prin introducerea unui sistem riguros de asigurare si certificare a calitatii conform standardelor internationale.

5. Pentru sustinerea reformei in administratia publica, prin utilizarea tehnologiilor informatiei si comunicatiilor se prevede:
a. Asigurarea informatizarii omogene si coordonate a institutiilor din administratia publica centrala si locala, inclusiv in sistemul justitiei, pentru imbunatatirea serviciilor publice, simplificarea procedurilor si practicilor administrative, inlaturarea arbitrarului si coruptiei;
b. Optimizarea comunicarii si a fluxului de informatii intre institutiile de la nivel central si local, asigurarea cooperarii interdepartamentale;
c. Generalizarea treptata a schimbului de informatii bazat pe documente electronice;
d. Asigurarea accesului cetatenilor la informatia publica (centre de informare, chioscuri electronice plasate in locuri publice);
e. Asigurarea compatibilitatii si interoperabilitatii sistemelor informatice din administratia publica, la nivel national si international, prin accelerarea elaborarii si aplicarii de metodologii, norme si standarde;
f. Coordonarea achizitiilor publice de produse si servicii TIC, conforme cu reglementarile europene, si monitorizarea fondurilor de informatizare prevazute in proiectele de asistenta si cooperare internationala.

PRIORITATI

Dintre actiunile prevazute mai sus, sunt prioritare urmatoarele:
a. In domeniul legislatiei:

  • Adoptarea, de catre Parlamentul Romaniei, a Proiectului de lege intitulat "Codul dezvoltarii si utilizarii tehnologiilor informatiei"
  • Revizuirea Legii telecomunicatiilor nr 74/1996 pentru armonizarea cu legislatia europeana in ceea ce priveste procesul de acordare a licentelor si autorizatiilor.
  • Elaborarea Legii utilizarii spectrului radioelectric.
  • Legea de transformare a IGC in autoritate independenta de reglementare.
  • Revizuirea Legii serviciilor postale nr.83/1996
  • Revizuirea Legii audiovizualului nr.48/1992 Legislatie secundara promovata prin "Ordin al presedintelui ANCI", dupa cum urmeaza:
  • Procedura de acordare a licentelor si autorizatiilor in telecomunicatii, care vizeaza rezolvarea procedurala a procesului de licentiere si implementarea directivei comunitare 97/13/EC.
  • Liberalizarea infrastructurilor alternative, inclusiv de cabloviziune, VSAT si de telefonie celulara, pentru transmisiuni de date.
  • Gestiunea si alocarea numerotatiei.
  • Regulamentul pentru compatibilitate electromagnetica.

b. Realizarea infrastructurii informationale nationale, bazata pe dezvoltarea infrastructurii de comunicatii si pe sistemele de nomenclatoare, registre si banci de date de interes national;
c. Crearea conditiilor stimulative pentru dezvoltarea industriei nationale de produse si servicii TIC, cu prioritate a industriei de software pentru export;
d. Incurajarea proiectelor informatice, menite sa sustina reforma in administratia publica si in justitie, si imbunatatirea serviciilor publice pentru cetateni;
e. Participarea activa la programele europene privind societatea informationala si armonizarea legislatiei nationale cu cea europeana;
f. Asigurarea specialistilor de inalta competenta in domeniul TIC si cresterea expertizei profesionale prin programele de cercetare-dezvoltare nationale;
g. Educarea si formarea continua a tinerilor si a populatiei active pentru societatea informationala.

RESURSE NECESARE

In scopul implementarii in ritm accelerat a strategiei nationale de informatizare si a programului de actiuni care o sustin, in conformitate cu HG nr.58/1998, sunt necesare:
a. Cresterea rolului Agentiei Nationale pentru Comunicatii si Informatica, in calitate de organ de specialitate al Guvernului si autoritate de stat, pentru: elaborarea si actualizarea periodica a strategiei de informatizare in conformitate cu prioritatile nationale si cu tendintele mondiale in domeniu, monitorizarea actiunilor de implementare a strategiei si evaluarea periodica a stadiului de realizare;
b. Consultarea periodica a societatii civile referitor la strategia nationala de informatizare si implementare a societatii informationale, in scopul revederii prioritatilor strategiei nationale de informatizare si implementare a societatii informationale la fiecare inceput de exercitiu bugetar si identificarii reglementarilor necesare de elaborat sau de modificat, conforme cu aceste prioritati, cu cerintele de armonizare cu legislatia si cu practicile comunitare;
c. Resurse financiare necesare implementarii actiunilor inscrise in strategia nationala de informatizare si implementare in ritm accelerat a societatii informationale, care se vor aloca prin legea bugetului de stat, pe ordonatorii de credite responsabili pentru actiunile respective, identificandu-se si surse extrabugetare;
d. Realizarea obiectivelor prevazute de catre ministerele si alte organe centrale mentionate, cu responsabilitati in programul de actiuni; actualizarea strategiilor sectoriale de informatizare pe aceasta baza;
e. Stabilirea si urmarirea unui set de indicatori statistici privind stadiul informatizarii in Romania si avansul spre societatea informationala, aliniata la cerintele Uniunii Europene;
f. Organizarea de actiuni de publicitate, educatie si sensibilizare a opiniei publice in favoarea utilizarii pe scara larga a tehnologiilor informatiei si comunicatiilor.

In vederea indeplinirii mandatului incredintat, inclusiv ca gestionar al spectrului radioelectric cu atribuire ne-guvernamentala din Romania, IGC va trebui sa implementeze urmatoarele infrastructuri si sa achizitioneze urmatoarele servicii de consultanta in vederea cresterii capacitatii proprii de operare a acestor infrastructuri:

  • Sistemul National de Gestiune si Monitorizare a Utilizarii Spectrului Radioelectric (NSMS), care va include toate subsistemele necesare pentru alocarea si asignarea spectrului, pentru planificarea si ingineria spectrului, pentru emiterea de licente si autorizatii si pentru prevenirea si rezolvarea cazurilor de interferenta si de perturbatii radioelectrice, inclusiv pentru depistarea emisiunilor radioelectrice neautorizate.
  • Constructia capacitatii IGC de a adopta si utiliza metode si proceduri moderne de gestiune a spectrului, care include:
    (i) definirea procesului, procedurilor si metodologiei pentru formularea si implementarea politicilor de alocare si utilizare a spectrului, pentru realocarea benzilor de frecventa, pentru monitorizarea utilizarii spectrului, etc;
    (ii) metode de acordare a licentelor (asignare a frecventelor radioelectrice) care implica marirea gradului de obiectivitate si transparenta, in acord cu cerintele pietei.
  • Sistemul de laboratoare regionale, fixe si mobile, pentru controlul retelelor care utilizeaza suport de transmisie cablat, inclusiv retele telefonice. Laborator de verificare si certificare a compatibilitatii electromagnetice pentru echipamentele de telecomunicatii(inclusiv radiocomunicatii), precum si a altor echipamente de uz industrial si/sau de uz casnic.

Evenimente importante in vederea indeplinirii mandatului incredintat IGC
1. Implementarea NSMS, care este deja un contractat semnat si in derulare. Introducerea in exploatare, ca sistem integrat , cel mai tarziu pana in iunie 2001. Finantarea obiectivelor de investitii si a actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.
2. Achizitionarea de catre IGC a unor servicii de consultanta pentru planificarea si ingineria spectrului si pentru metode orientate catre piata privind acordarea licentelor, in perioada 1999 - mai 2002. Finantarea actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.
3. Implementarea sistemului de laboratoare regionale de control al retelelor cablate. Contractare in 2000, si implementare in 2001 - 2002. Constructia laboratorului de verificare / certificare a compatibilitatii electromagnetice pana cel mai tarziu in martie 2001. Finantarea obiectivelor de investitii si a actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.

Mihaela Carstea


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro