iBiz
- PC Magazine Romania, Mai 2001
Pledoarie pentru "e"
Dan
Șerbănescu
Tot mai multe afaceri din România fie apar, fie își dezvoltă o componentă strategică,
folosind noile medii electronice. De regulă, limbajul pe care tot mai mulți
oameni de afaceri români îl adoptă cu un tonifiant entuziasm abundă în termeni
precum e-business, e-commerce, e-finances, e-tc. Cuvinte care până mai ieri
păreau scoase cu forța din limbajul ermetic al programatorilor devin astăzi
argumente cvasi-banale, mânuite cu nonșalanță de cei care doresc să demonstreze
ipotetica supremație a internetului în afacerile viitorului. Cât adevăr există
în aceste afirmații este discutabil - și, deci, intens discutat. Deja entuziasmul
Occidentului față de afacerile pe internet a început să scadă. Scepticii de
ieri au devenit clarvăzătorii de azi, iar recenta prăbușire a dot.com-urilor
pare să confirme că simpla însușire în regim de urgență a unor termeni noi și
achiziția frenetică de software sofisticat nu rezolvă problema fundamentală
a oricărei afaceri - menținerea echilibrului delicat între cerere și ofertă.
În spatele oricărei afaceri virtuale de succes trebuie să stea una reală, iar
acest lucru este la fel de valabil pe malurile Potomacului ca și pe cele ale
Dâmboviței.
E-business, o vorbă de dânșii inventată...
România este, cum ne-am obișnuit deja de peste 10 ani, la un început de drum
(mai știe cineva al câtelea?). Să fie oare prefixul "e-" panaceul care ne va
scăpa de bolile tranziției? Probabil că nu, dar ar putea avea măcar efectul
unei vitamine. Și asta pentru întreaga economie românească.
Efectele crizei dot.com-urilor asupra României au fost modeste și mai mult
de natură psihologică, înrudită cu sindromul Caritas. Dacă ar fi să vedem jumătatea
plină a paharului, am putea spune că, atât cât este, e-business-ul din România
și-a dovedit soliditatea. Dar paharul mai are o jumătate, așa că noi vă propunem
o serioasă temă de meditație: ce avem deja în materie de e-business este sublim,
dar lipsește cu desăvârșire.
Pentru că, dincolo de discursuri optimiste, afacerile electronice s-ar putea
să nu fie tocmai posibil de "adaptat" de inventivii români. Atât timp cât plățile
electronice în timp real nu doar că nu funcționează, dar nu este definit încă
nici măcar cadrul legal pentru așa ceva, câtă vreme accesul la internet presupune
costuri prohibitive pentru marea majoritate a românilor (de ce nu, potențiali
e-clienți?), de vreme ce investitorii nu prea se lasă convinși de potențialul
României, fără a mai lua în calcul și dificultatea adaptării oamenilor la un
mod cu totul nou de a cumpăra produse fără posibilitatea de a le atinge, mirosi
sau testa în moduri imposibil de emulat pe un calculator, ar fi absolut prematur
să vorbim despre comerț electronic veritabil în România. Iar atunci când birocrații
rezistă cu înverșunare, cocoțați pe mormane de hârtii, asaltului noilor și mult
mai eficientelor metode de administrare inteligentă a unei afaceri, e-business
poate deveni lesne o simplă formă fără fond.
Infrastructura, bat-o vina
Afacerile electronice
există și se dezvoltă în interiorul rețelelelor de calculatoare, fie ele simple
rețele locale, fie forma lor supremă de agregare - internetul. Complexitatea
aplicațiilor folosite în afaceri și cantitatea de date mereu în creștere pe
care acestea trebuie să le poată transmite ori recepționa, fac absolut necesară
instalarea de elemente de infrastructură care să ofere conexiuni cu o lărgime
de bandă substanțial mai mare decât cea pe care o pot oferi în prezent liniile
telefonice tradiționale.
În prezent, românii dispun de 32 de linii telefonice la 100 de locuitori, dintre
care circa 20 sunt linii convenționale. Pentru amatorii de cifre exacte, conform
Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației (MCTI), din totalul de
7.267.625 de linii telefonice existente la sfârșitul anului trecut în România,
2.813.000 erau linii telefonice mobile.
Vechea rețea operată de Romtelecom este în refacere și la ea se adaugă linii
noi. Și asta pentru că soluțiile de bandă largă sunt aplicabile și banalei perechi
de fire de cupru, iar familia soluțiilor de tip DSL (Digital Subscriber Line)
este disponibilă și în România. Multe companii de televiziune prin cablu și-au
adjudecat și statutul de Internet Service Provider (ISP). În plus, backbone-uri
de fibră optică răsar la tot pasul, ceea ce permite companiilor românești acesul
la tehnologii sofisticate, de tipul rețelelor virtuale private. Nimic nu ne-ar
împiedica să facem afaceri folosind conexiuni radio sau chiar WAP și nu peste
mult timp vom plimba prin buzunare GPRS-ul, CDMA-ul și chiar UMTS-ul. În România
vor fi disponibile soluții de conectivitate de ultimă generație și, deși ar
fi unele semne de întrebare în legătură cu nivelul serviciilor din România comparativ
cu standardele Occidentului, măcar vom avea de unde alege. Numai bani de-ar
fi, că ISP-iști avem deja vreo 150!
Tot MCTI anunță
că în România erau, la sfârșitul anului 2000, un număr de 713.000 de calculatoare
personale. Dintre acestea, 69% erau utilizate în mediile de afaceri și 31% acasă.
Firește, numărul real de calculatoare în funcțiune în România - o adevărată
"piatră filosofală" a sectorului TI - este, probabil, mult mai mare, dacă luăm
în calcul și sistemele "no name", produse și vândute prin modalități ce scapă
statisticilor oficiale. Alte statistici ne mai spun că un PC ar reveni la 37,3
români, ceea ce depășește de 5,5 ori media europeană. Dintr-un număr total de
9,467 milioane de utilizatori de internet din țările Europei Centrale și de
Est la sfârșitul anului trecut, circa 7% au fost români, deși România are 20%
din populația totală a regiunii (113,9 milioane). O valoare medie a diverselor
estimări oficiale privind numărul de utilizatori de internet din România ar
fi undeva în jurul valorii de 600.000 (conform ITU), însă cele mai optimiste
voci vorbesc despre circa un milion de români conectați la web.
Pe baza acestei infrastructuri relativ modeste, comparativ cu ale altor țări
din regiune, se dezvoltă, totuși, din ce în ce mai intens, un peisaj web românesc
extrem de colorat. În materie de e-commerce, startul pare promițător, cu peste
10 situri pentru comerț de tip B2B (business-to-business), mai mult de 25 de
situri B2C (business-to-consumer) și câteva de licitații online. E drept că
nivelurile-record în materie de vânzări prin internet ale celor mai de succes
dot.ro-uri ating doar valori de ordinul zecilor de mii de dolari, față de mirobolantele
sume vehiculate de dot.com-urile din Occident. Mai multe bănci importante din
România oferă clienților lor servicii de internet banking, iar la sfârșitul
lunii iulie a anului trecut erau în circulație aproximativ 770.000 de carduri
bancare. Nu se știe însă câte anume (sau dacă) aceste carduri sunt folosite
și în operațiuni de comerț electronic, în condițiile lipsei legislației și a
temerilor privind securitatea tranzacțiilor via internet.
Momentul de cotitură în materie de infrastructură pare să fie așteptatul final
al monopolului Romtelecom asupra telefoniei fixe, de la sfârșitul anului 2002,
de la care foarte mulți așteaptă foarte mult. Pregătirile actualilor operatori
de cablu și ale unor regii autonome, de tip SNCFR, Conel sau Conpet, care își
pun la punct sistemele proprii de comunicații și dezvoltă rețele naționale de
fibră optică au intrat în linie dreaptă. Peisajul comunicațiilor din România
se va schimba radical începând cu 1 ianuarie 2003. Cât de vizibile vor fi efectele
imediate, rămâne de văzut, însă cei mai profitabili clienți din sectorul business,
mari consumatori de servicii de comunicații cu valoare adăugată (acces internet,
e-mail, transfer de fișiere, aplicații Web sau televiziune digitală) vor avea
cu siguranță de câștigat de pe urma viitoarei competiții.
De ce liberalizare, competiție și, implicit, dezvoltare a internetului în România?
Argumentul îi aparține secretarului de stat pentru Comerț al SUA, Charles Ludolph,
care a afirmat recent că dezvoltarea internetului ar conduce, în viitor, la
investiții americane majore în industria transmisiunilor prin cablu, a telefoniei
mobile, industria software și în sistemul bancar. Printre barierele în calea
acestor investiții, oficialul american a menționat corupția, birocrația, lipsa
de transparență și carențele legislative în materie de protecție a proprietății,
dar și numărul prea mare de taxe și formalități aferente.
Caruselul soluțiilor
"Motorul" e-business îl reprezintă, fără doar și poate, suita de aplicații necesare,
fie că este vorba de administrarea inteligentă a resurselor unei companii și
a relațiilor sale cu clienții sau susținerea unui sit de comerț electronic.
Iar în acest domeniu, cuvântul de ordine este "soluție". De la marii producători
mondiali de software reprezentați și în România, pâna la firmele românești de
profil, mai mari sau mai mici, toată lumea oferă soluții pentru e-business.
Fie că este vorba de interconectarea și administrarea centralizată și eficientă
a proceselor de producție controlate de diversele stații sau grupuri de lucru
din cadrul unor rețele locale de întreprindere sau de construirea de portaluri
prin care companiile pot interacționa prin internet cu diverșii lor furnizori
sau clienți, ori de interpretarea inteligentă a bazelor de date acumulate în
timp, există pe piața românească furnizori de soluții care pot satisface orice
tip de necesități ale companiilor. Soluțiile sunt, de regulă, modulare și deci
extrem de flexibile, putând fi adaptate de integratori la specificul fiecărei
afaceri. Conceptele "la modă" în domeniu se referă la planificarea resurselor
înreprinderii (ERP - Enterprise Resource Planning), administrarea relațiilor
cu clienții (CRM - Customer Relationship Management), constituirea de depozite
de date (data warehouse) care înglobează cantități mari de date în diverse formate,
ce pot fi analizate complex prin tehnici de "data mining", sau folosirea tehnologiei
"balanced scorecard", prin care managerii au acces în timp real la parametrii
în care funcționează afacerea, parametrii pe care îi pot compara cu indicii
optimi de performanță prestabiliți și pot lua decizii rapide și documentate.
O altă piață care se dezvoltă extrem de dinamic la nivel mondial este cea a
furnizorilor de servicii de aplicații (ASP - Application Service Providers),
de la care companiile pot "închiria" aplicațiile de care au nevoie la un moment
dat. Costurile predictibile și investițile inițiale relativ modeste pe care
le presupune modelul ASP ar putea ajuta enorm companiile românești care doresc
să-și dezvolte o componentă web, cât și pe cele care deja au făcut-o, însă pentru
moment nu putem vorbi de un ASP în România, cu toate că ideea e studiată foarte
serios de unii ISP.
Însă pentru ca toate aceste concepte - încă abstracte sau de-a dreptul necunoscute
pentru multe dintre afacerile românești - să dea rezultatele scontate, este
nevoie de mult mai mult decât simpla instalare de aplicații, care poate, cel
mult, automatiza procesele. Cheia succesului o reprezintă integrarea tuturor
soluțiilor și dezvoltarea unei întregi strategii web a companiei. Asta presupune
însă o modificare de substanță a însăși mentalității în mediile de afaceri autohtone;
un soi de "tranziție în tranziție" la care e puțin probabil să fim martori,
cel puțin în viitorul imediat. De notat, însă, că toate aceste tehnologii sunt
accesibile oricărei companii din România, cu condiția să fie înțelese și apoi
implementate, gradual și eficient.
Așii din mânecă
Exportul de soft este o afacere profitabilă la nivelul unor întregi țări, în
timp ce în România încă nu este. Există două modele de succes. India, care exportă
cu doar de câteva ori mai mulți programatori ca România, servicii de software
de peste 2 miliarde $. India are în plan ca în 2008 să exporte software în jur
de 50 miliarde $, urmând ca în perioada următoare să se focalizeze tot mai mult
pe exportul de produse software. Iar India are o densitate a specialiștilor
de software la 1.000 de locuitori de 7 ori mai mică decât România! Și Israel,
care are de câteva ori mai puțini programatori ca România, exportă produse software
de peste un miliard $, cu o rată de creștere de 25 % pe an. În România, exportul
de software este de aproximativ 100 mil.$, nesemnificativ față de potențialul
României.
De orice ne-am putea plânge, numai de lipsa avantajelor competitive nu. Iată
și argumentele:
România are (încă) un număr impresionant de specialiști, având masa critică
pentru a deveni liderul regional (Europa de Est) al domeniului. Forța de muncă
angajată în servicii TI este de circa 40.000 de salariați și avem peste 20.000
de programatori talentați. Sistemul academic din România "scoate" anual peste
5.000 de profesioniști în domeniul software, dintre care rămân în țară 2.500-3.000.
Într-un calcul "per capita", asta înseamnă cu mai mult de 60% decât reușesc
universitățile americane, de unde ies anual 24.000 de ingineri în domenii high
tech. Nici o altă țară din Europa Centrală și de Est nu are masa de specialiști
pe care o are România. În prezent, specialiștii români sunt, în medie, cu circa
40% mai "ieftini" decît colegii lor din Occident, iar fiscalitatea excesivă
împiedică firmele românești de software să le ofere salarii mai bune. Și efectul
este absolut previzibil: migrarea specialiștilor către economii care le vor
oferi slujbe bine plătite în domeniu, ceea ce este o tendință la nivel mondial,
ale cărei efecte încep deja să se resimtă și în România.
Întreprinzătorii. Conform unui studiu efectuat de Pierre Audoin Conseil,
cu cooperarea ANCI și cu fonduri europene, studiu făcut public la sfârșitul
anului 1999, în România există peste 2000 de întreprinderi care dezvoltă software,
număr pe care nu-l are nici o altă țară din jur. Toate intră în gama întrepinderilor
mici și mijlocii și sunt repartizate în toată țara. Evident că numărul cel mai
mare, ca și proporția cea mai mare a întreprinderilor puternice în domeniu e
în București (75%). Aceste companii reprezintă sectorul cel mai dinamic ca și
dezvoltare pozitivă al întregii economii românești. Ele reprezintă o adevărată
"mină de aur", dacă vor fi și stimulate printr-un cadru fiscal-legal favorabil,
pentru a-și crește sensibil ritmul de dezvoltare.
Asociațiile industriale, cum sunt ANIS, ARIES, ATIC cresc foarte mult
eficiența și suportul pentru creșterea afacerilor în domeniul TIC. Aceste asociații
sunt un mijloc excelent de partajare a expertizei care se dobândește în management,
strategie, marketing etc. Ele constituie, de asemenea, un excelent mijloc de
lobby al industriei de software românești în mediile de afaceri internaționale.
Un exemplu în acest sens sunt misiunile industriei de software românești în
Silicon Valley, inima înaltei tehnologii. În nici o altă țară din jur, conceptul
de asociație industrială în domeniul TIC nu a prins atât de bine.
Înalta educație. Specialiștii români au o foarte bună pregătire. În
1999, la Campionatul Mondial de Programare, echipa Universității București a
ocupat locul 4 în lume, înaintea oricărei echipe americane sau din Europa Centrală
și de Est (cu excepția Rusiei). Și au fost peste 1500 de echipe, de la cele
mai prestigioase universități din lume. În mod obișnuit, la olimpiadele internaționale
de informatică și matematică echipele românești sunt în frunte.
Creativitatea. Informaticienii români sunt considerați foarte creativi,
în comparație cu informaticienii asiatici. În SUA, există așa-numitul Junior
Nobel Prize, care este un echivalent al Premiului Nobel pentru tineri. Există
un singur Mare Premiu care se acordă indiferent de domeniu (spre deosebire de
Premiul Nobel care se acordă pe domenii). În anul 2000, Junior Nobel Prize a
fost câștigat de Viviana Risco, venită de doar câțiva ani la studii în SUA,
din România. Premiul a fost de 100.000$, pentru o lucrare de cercetare în domeniul
informaticii, iar finaliștii pe care i-a învins, reprezintă "cei mai buni din
viitoarea generație de oameni de știință".
Limbile străine. Un studiu al Universității Cambridge indică România
ca ocupând primul loc între țările non-engleze la "înțelegerea" limbii engleze.
România este a doua țară în Europa ca aptitudini pentru limbi străine, după
Olanda. De aceea suntem foarte bine plasați, din acest punct de vedere, pentru
implementarea sistemelor de tip centre de apel, centre de asistență sau de suport
pentru clienți, pentru companiile multinaționale care operează în Europa.
Dar poate că, oricât de mult ne-am dori să reușim prin forțe proprii, dezvoltarea
sectorului TI în România și, implicit, a afacerilor din acest domeniu, depinde
de abilitatea cu care vom reuși să atragem interesul unor investitori majori.
Chiar dacă noul Executiv pare să fi depășit rezerva manifestată față de sectorul
TIC de precedentele, investițiile pe care ni le permite de-acum obișnuitul buget
de austeritate nu sunt suficiente pentru dezvoltarea unui sector în care banii
joacă un rol de loc neglijabil.
Despre e-business-ul din România ar mai fi încă foarte multe de spus și nu
vom înceta să o facem în paginile revistei noastre. Din păcate, cel puțin pentru
moment el poate părea sublim, dar este cu desăvârșire absent. Și absolut nemotivat...
Am fi vrut, parafrazând un pic, să putem titra ceva de genul "Am văzut e-români
fericiți". Deocamdată, îi căutăm din priviri prin pavilioanele CERF-ului. Tot
ce putem face în acest moment, este o pledoarie pentru "e-". Un prefix care
ne trebuie. Și pe care, la urma urmei, îl merităm...
Vom deveni e-cetățeni?
MCTI așa speră. Noul Guvern rezultat în urma alegerilor din toamna anului 2000
încearcă să realizeze un lucru pe care Executivele precedente fie l-au ignorat,
fie nu s-au priceput, fie nu li s-a părut prea important, și anume abordarea
într-o manieră unitară a tuturor aspectelor privind implementarea Societății
Informaționale în România. Pentru a oficializa această preocupare, s-a constituit
un "Grup de promovare a Tehnologiei Informației în România", condus de Primul
Ministru, ale cărui obiective declarate sunt, indiscutabil, generoase.
Ministrul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, Dan Nica, vorbește cu
entuziasm, ori de câte ori are ocazia, despre strategia Guvernului pentru o
adevărată "Reformă Digitală a Societății Românești". Pe scurt, este vorba de
reforma legislativă și instituțională pentru domeniul TI - în special legislația
așa-numită secundară, care cuprinde așteptate reglementări în domeniul semnăturii
electronice și comerțului electronic, protecției datelor personale, domeniilor
".ro" și activității ISP. Simultan, împreună cu Ministerul Autorității pentru
Privatizare și Administrarea Participațiunilor Statului și Finanțelor Publice
s-au demarat proiecte de facilități imobiliare și fiscale pentru investitori
și angajați din domeniul TIC. Proiectele legislative referitoare la semnătura
electronică și protecția datelor personale se află deja pe agenda Parlamentului,
iar ministrul Nica spunea, cu puțin timp înainte de închiderea ediției, că apariția
lor ar fi iminentă.
În ce privește dezvoltarea e-business-ului în România, prioritatea declarată
a MCTI este accelerarea introducerii sistemelor de identificare electronică
și a sistemelor de efectuare a plăților electronice. Însă pentru asta trebuie
regândită partea legislativă și analizată posibilitatea introducerii de noi
instrumente, cum ar fi smart-card-urile. Legea este încă în fază de proiect,
dar ocupă un loc central pe agenda MCTI. În plus, ministerul studiază posibilitatea
creării de Cyber-Centre pentru dezvoltarea TI și pentru alte proiecte în domeniul
e-business și e-commerce.
Guvernul face, de asemenea, primii pași în tranziția către e-government. Secretariatul
de Stat pentru Tehnologia Informației a preluat coordonarea proiectului Romania
Gateway și a obținut acordul de principiu al Băncii Mondiale pentru extinderea
cu 200.000$ a finanțării pentru acest proiect. Ministerele implicate discută
și pregătesc proiecte ca depunerea bilanțurilor și altor declarații pe web,
informatizarea fluxului de plăți guvernamentale, crearea unei baze de date accesibile
pe internet despre persoanele în șomaj, crearea unui sistem unitar pentru informații
comune despre persoane (registrul populației).
cuprins
- Supliment Internet Business
|