II. CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE

Învățământul militar în perioada interbelică

 

După terminarea celui dintâi război mondial și înfăptuirea Marii Uniri, se deschideau noi orizonturi în ceea ce privea politica de apărare a României. Datorită unei creșteri considerabile a suprafeței statului era necesară reorganizarea armatei, pilonul de bază pentru asigurarea integrității teritoriale.

Învățământul militar trebuia statuat după noi principii, avându-se în vedere experiența din primul război mondial. S-au făcut modificări în programele de învățământ, urmărindu-se realizarea unei pregătiri minuțioase a cadrelor militare, după cerințele războiului din secolul XX.

Totodată s-a înmulțit numărul instituțiilor militare de învățământ (lucru firesc având în vedere creșterea populației și mărirea teritoriului). Existau șase licee militare, opt școli de ofițeri, opt școli de aplicații, o școală superioară de război, școli de ofițeri de rezervă și doisprezece școli de subofițeri.

Liceele militare ființau la Iași, Craiova, Mânăstirea Dealu, Târgu Mureș, Chișinău, Cernăuți (cele de la Iași, Craiova și Mânăstirea Dealu existau dinaintea Marii Uniri, iar celelalte trei au fost înființate în perioada interbelică). Obiectivul liceelor militare era de a asigura elevilor o cultură generală solidă, necesară formării unei personalități puternice, de viitori comandanți. Pe deasupra, elevii trebuiau să-și însușească anumite deprinderi specifice primilor pași în cariera militară. Concurența la liceele militare crestea tot mai mult. S-a ajuns ca în 1933, la liceul militar din Iași, să se prezinte 280 de candidați pentru 39 de locuri. Aceasta deoarece nu se plăteau cheltuieli de școlarizare, elevii trebuind să plătească doar o taxă de admitere.

Trebuie precizat că învățământul liceal în perioada interbelică începea după școala primară. Astfel, după patru clase primare, urma clasa I de liceu, clasa a II-a ș.a.m.d. până la clasa a VII-a de liceu sau clasa a VIII-a (în anumite perioade ciclul liceal a cuprins opt clase). Criteriile de admitere în liceele militare erau: vârsta de 10-13 ani, sănătate și robustețe fizică, susținerea unui examen care consta în probe scrise la matematică și limba română și o probă orală de cunoștințe generale.

Pentru elevii admiși, programa prevedea repartiția orelor pe categorii de discipline astfel: studiul limbii române și a limbilor străine – 20%; discipline științifice – 60%; restul cursurilor – 20%. Din această ultimă categorie cea mai mare parte era afectată pregătirii militare, educației fizice și muzicii.

Elevii erau constituiți, în raport de efectivele liceului într-o companie sau într-un batalion, organizat pe trei sau patru companii, fiecare companie având 2-4 plutoane. Efectivul unui pluton era de 35-40 de elevi și corespundea unei clase, comandantul de pluton fiind în același timp și dirigintele clasei.

Programul zilnic cuprindea nouă ore de curs, meditații, activități educative, șase ore pentru masă, repaus, jocuri, restul de nouă ore fiind afectate pentru somn.

Școlile militare de ofițeri din perioada interbelică erau următoarele:

1.    Școala militară (pregătitoare) de ofițeri de infanterie numărul 1 – București

2.    Școala militară (pregătitoare) de ofițeri de infanterie numărul 2 – Sibiu

3.    Școala militară de ofițeri de cavalerie – Târgoviște

4.    Școala militară de ofițeri de artilerie – Timișoara

5.    Școala militară de ofițeri de geniu – București

6.    Școala militară de ofițeri de aviație – București

7.    Școala militară de ofițeri de marin㠖 Constanța

8.    Școala militară (pregătitoare) de ofițeri de administrație – Oradea, apoi Bacău.

Mai târziu s-au înființat: Școala de ofițeri de jandarmi (București) și Școala de ofițeri mecanici auto (București). Au mai funcționat: “Institutul sanitar militar” și “Institutul chimic militar” (din 1921).

Durata unui proces de pregătire pentru un ofițer a însumat până în anul 1932 patru ani:

-       Școala de ofițeri – 2 ani pentru toate armele;

-       Stagiu în unități de instrucție – 2 ani la infanterie, cavalerie, administrație; un an la artilerie, geniu, aviație, marină. Urma Școala specială (de aplicație) – un an la infanterie, cavalerie și administrație; doi ani la artilerie, geniu, aviație și marină.

Într-o școală militară, orarul cuprindea în principiu 6-7 ore de cursuri sau de instrucție, 3-4 ore de studiu individual (meditații), 8 ore de somn, restul timpului fiind destinat pentru servitul meselor, repaus și diverse activități.

Ofițerii erau prezenți în școală o bună parte din timpul zilei. În lipsa lor, elevii gradați din anul II conduceau programul subunităților. Cel mai mare grad îl avea elevul plutonier major care urmărea respectarea programului de către toate subunitățile de elevi. Înlocuitor la comanda companiei era un elev plutonier, iar la comanda plutonului – un elev sergent.

Învoirile în oraș se acordau duminica și în sărbătorile legale. Pentru recreere, li se permitea elevilor organizarea unor serbări cu program cultural-educativ, a întrecerilor și jocurilor sportive.

În organizarea și desfășurarea activității fiecăreia din școlile de ofițeri au existat particularități determinate de specificul armei respective.

În general, în perioada interbelică, învățământul militar a funcționat la standarde bune, lucru ce se va observa mai târziu, în campaniile purtate de armata română în cel de-al doilea război mondial.

 

Student caporal Alin Ioniță