Bazele liberalismului și conservatorismului în România

 

În secolul al XIX-lea, în urma mișcărilor sociale și a noilor modificări în sfera politicului, în țările române s-au conturat două ideologii: liberalismul și conservatorismul.

Liberalismul a luat naștere în contextul războaielor religioase din secolele al XVI-lea și al XVII-lea, iar printre ideologi îi putem aminti pe John Locke, Thomas Hobbes, Benjamin Constante, Alexis de Tocqueville și, nu în ultimul rând, Montesqieu care în lucrarea “Despre spiritul legilor” teoretizează principiul separării puterilor în stat.

Dacă în Occident liberalismul are un caracter economic și politic, în spațiul românesc, aflat sub dominație străină, accentul cade pe problema națională. De aici rezultă și interesul pentru obținerea independenței națiunii și unificarea într-un singur stat.

Principiile liberalismului sunt clar definite, iar accentul cade pe progres, drepturi și libertăți:

1.                         separarea puterilor în stat

2.                         economia de piață

3.                         respectarea proprietății considerată sacră și inviolabilă

4.                         unicitatea și libertatea individului

5.                         pluripartitism

6.                         drepturi și libertăți

7.                         progresul permanent și nonviolent al societății

Privind în ansamblu evoluția evenimentelor din secolul al XIX-lea putem afirma și putem vorbi despre existența unor etape ale liberalismului românesc.

Prima etapă se referă la originile iluministe. Iluminismul este un curent cultural ce a luat naștere în Franța și care își extinde ideile și valorile în întreaga lume (Școala Ardeleană reprezentând un simbol al iluminismului românesc). Aceste valori pătrund în spațiul românesc prin tinerii trimiși la studii în Occident unde au luat contact cu noile ideologii. Odată ajunși în țară tinerii aduc și tipăresc cărți care promovează aceste valori și ideologii. Valori liberale se întâlnesc în programul lui Tudor Vladimirescu, în Constituția Cărvunarilor (1822) redactată de Ioniță Tăutu și boierii liberali, precum și în programele societăților secrete din acea vreme.

A doua etapă se referă la liberalismul pașoptist și la ideile care s-au conturat în această perioadă. Astfel, conducătorii de la 1848 făcându-și studiile în Occident au intrat în contact cu marii gânditori ai vremii și au fost cooptați în societățile francmasonice. Reveniți în țară, conducătorii revoluției de la 1848 își expun ideile pe care le receptaseră din Occident în programele pașoptiste (programe ce conțin în mare parte idei liberale): drepturi și libertăți cetățenești, rezolvarea problemei proprietății, unirea, independența, emanciparea evreilor și țiganilor.

Cea de-a treia etapă cuprinde anii Unirii când liberalii au constituit “partida național㔠și au luptat în exil pentru atingerea idealului național. În anii de dinaintea Unirii, au depus un efort deosebit în presa timpului (“România literară”, “Steaua Dunării”) și pun bazele comitetelor Unirii din Moldova și Țara Românească, a Comitetului Central al Unirii iar după înfăptuirea Unirii vor pleda pentru aducerea unui prinț străin.

A patra etapă în evoluția liberalismului românesc o constituie Constituția din 1866. Cu toate că această Constituție avea un caracter liberal, totuși liberalii nu au reușit să-și impună propriile puncte de vedere: parlament unicameral, limitarea dreptului de veto al domnitorului, corp electoral reprezentativ și nu împărțirea în colegii.

După ce s-au format aceste idei și după ce s-au întâmplat aceste evenimente a fost creat cadrul propice pentru formarea Partidului Național Liberal în anul 1875 prin renumita “Înțelegere de la Concordia”. Liberalii propuneau reformarea României ca o unică sursă a modernizării și renașterii valorilor individuale ale cetățenilor și pledau pentru pregătirea valorilor naționale (nu respingeau capitalul străin, ci doreau o cooperare a capitalului românesc cu cel străin).

Toate aceste idei liberale sunt în conformitate cu deviza Partidului Național Liberal: “Prin noi înșine”.

Conservatorismul este cea de-a doua mare ideologie care a fost conturată în secolul al XIX-lea.

În plan european conservatorismul își are originea în adversitatea față de Războiul Civil din Anglia dar mai ales față de Revoluția franceză din 1789. Adepții conservatorismului puneau sub semnul întrebării noile regimuri constituite: protectorat, republică, directorat, consulat.

În Țările Române, conservatorismul își are originea în memoriile boierimii din secolul al XVIII-lea adresate marilor puteri (Imperiului Otoman și Rusiei) și s-a născut ca o adversitate în fața programelor liberale. Conservatorii propuneau reorganizarea administrativă, reorganizarea vistieriei, economică și chiar culturală.  Rândurile conservatorilor se întăresc prin mișcarea prepașoptistă și în timpul revoluției de la 1848 (când se opun în Comisia Proprietății rezolvării problemelor agrare).

Spre deosebire de liberalism care are mai multe principii, conservatorismul are doar două:

1.      principiul ierarhiei

2.      principiul autorității

Ideile conservatoare s-au bazat pe politica pașilor mărunți pe care au și aplicat-o:

-         Redobândirea sau păstrarea supremației spirituale a bisericii. Prin respectarea cuvântului lui Dumnezeu  putea fi temperată acțiunea distructivă a oamenilor.

-         Statul să fie monarhie constituțională care reprezintă îmbinarea trecutului(tradiție) cu prezentul (realitate).

-         Tot ceea ce are rădăcini în trecutul îndepărtat devine o parte a societății active.

Progresul rezultă dintr-un proces îndelungat și lent. Urmăreau progresul care trebuia realizat gradual pentru că trebuiau respectate etapele dezvoltării istorice.

Conservatorii sunt adepții monarhiei și dușmanii republicii, se pronunțau pentru respectarea marii proprietăți, a ordinii sociale existente, a tradiției și a bisericii.

Un rol deosebit de important în definirea ideilor și concepțiilor conservatoare îl are “Teoria formelor fără fond”. Prin această teorie ce considera că în România au fost introduse și înființate instituții și legi care nu sunt compatibile cu realitatea din țară. Este dată drept exemplu Constituția din 1866 care aparținea clasei de mijloc, inexistentă în România.

În concepția junimiștilor (Titu Maiorescu, P.P. Carp, Vasile Pogor etc.) liberalii asigurau o democrație de sus în jos în lipsa clasei de mijloc, a burgheziei și proletariatului.

După această perioadă de tatonare și de formare a ideilor conservatoare pe data de 3 februarie 1880 se constituie Partidul Conservator care inițial era organizat în cluburi. Primul președinte a fost Costache Manolache Epureanu după care urmează: Lascăr Catargiu, Gheorghe Grigore Cantacuzino, P.P.Carp, Titu Maiorescu, Alexandru Marghiloman etc.

Organul de presă al Partidului Conservator a fost ziarul “Timpul” al cărui redactor era marele poet Mihai Eminescu.

Cu toate că inițial domnul Unirii Alexandru Ioan Cuza acordă sprijin conservatorilor prin numirea primului guvern unic în 1862 care va fi format de un conservator, Barbu Catargiu, domnitorul își atrage adversitatea conservatorilor prin măsurile sale luate (mai ales față de problema agrară). Astfel conservatorii împreună cu liberalii vor forma “Monstruoasa Coaliție” și astfel vor contribui la detronarea lui Alexandru Ioan Cuza.

În încheiere amintesc un citat al lui Constantin Bacalbașa care prezintă foarte bine aspectul politic al României în a doua jumătate a secolului al XIX-lea: “Țara era împărțită în două tabere: albii și roșii. Partide și păreri politice intermediare nu existau, organismul politic românesc era încă într-o fază primitivă”.

 

Student fruntaș Ionuț-Cosmin Buță